גלגל הצלה ל"ניו יורק טיימס": קרלוס סלים ישקיע עוד 250 מיליון דולר

[למדור שוקי עולם] המיליארדר המקסיקני, שמחזיק כבר ב-6.95% ממניות "ניו יורק טיימס", יקבל אופציות למניות נוספות שעשויות להעלות את אחזקתו בחברה ל-17%

חברת ניו יורק טיימס מסרה אתמול (ב') שהיא תקבל 250 מיליון דולר מאחד מעשירי העולם, המיליארדר המקסיקני ממוצא לבנוני קרלוס סלים. הסכום יעניק לחברת ההוצאה לאור של העיתון הידוע מרווח זמן להתגברות על בעיות כספיות.

סלים, בן 68, שמחזיק כבר 6.95% ממניות ניו יורק טיימס, יקבל אופציות למניות נוספות, שעשויות להעלות את אחזקתו בחברה ל-17%. בכך הוא יהפוך לאחד מבעלי העניין הגדולים בחברת ההוצאה לאור המכובדת, אחרי משפחת אוקס-סולצברגר, ששולטת בחברה זה יותר ממאה שנים. לא ברור מהו היעד הסופי של סלים ביחס לחברה.

ההשקעה מגיעה בעיתוי קריטי לניו יורק טיימס. החברה, שהיא הבעלים של העיתון בוסטון גלוב ועיתונים מקומיים אחרים בארה"ב, מנאבקת כדי לפרוע חוב של 1.1 מיליארד דולר בשנים הקרובות, כאשר הכנסות הפרסום בעיתוניה הולכות ויורדות.

לחברה יש 46 מיליון דולר במזומנים, והיא ניצבת בפני מסגרת אשראי של 400 מיליון דולר שפוקעת במאי. כעת היא מנסה למכור את אחזקתה בחברה ששולטת בקבוצת הבייסבול בוסטון רד סוקס, והיא עשויה לממש נכסים נוספים.

סלים, האיש השני בעושרו בעולם עם שווי נקי של 60 מיליארד דולר לפי המגזין פורבס, לא פירט מהן כוונותיו ביחס לניו יורק טיימס. דוברו סירב שלשום להשיב לשאלות בנושא זה, כולל השאלה אם בכוונתו להשתלט על החברה.

הירידה בהכנסות הפרסומת של חברות הוצאה לאור קשורה בחלקה לשינוי יסודי בצריכת החדשות על ידי הציבור. יותר אנשים קוראים חדשות בחינם באינטרנט, ומוותרים על המנוי לעיתון דפוס. המשבר הפיננסי העולמי האיץ את הירידה בהכנסות, ומניות המו"לים של העיתונים נחבלו קשות.

מניית הניו יורק טיימס צנחה ב-70% משיא שנתי של 21.14 דולר באפריל 2008 ל-6.41 דולר ביום ו' האחרון.

סמנכ"ל הכספים של טיימס, ג'יימס פולו, אמר שהעניין של סלים הוא פיננסי בלבד, וחזר על הודעה שסלים פרסם בספטמבר, כאשר הוא חשף אחזקה של 6.4% במניות החברה.

כך או כך, ההשקעה החדשה של סלים מדגימה איך העיתונים פונים לפטרונים עשירים כדי לספק להם חמצן להמשך הפקתם, למרות שעתידם הפיננסי לוט בערפל. משפחת אוקס-סולצברגר מחזיקה בניו יורק טיימס משנת 1896 באמצעות מניות מיוחדות. המשפחה מחזיקה גם בכ-20% ממניות החברה הרגילות.