מהפכה בהקצבות הטוטו לספורט: יותר לענפים הישגיים, פחות לכדורגל

כך עולה מהמלצות ועדת בורוביץ' לקביעת קריטריונים לחלוקת כספי הטוטו לספורט ; חברת הוועדה, המדליסטית האולימפית יעל ארד: "לא יכול להיות שכל שמונה אנשים שמקימים קבוצה בספורטק יקבלו הקצבה"

מהפכה במדיניות ההקצבות לספורט של המועצה להסדר ההימורים בספורט (הטוטו). ועדת בורוביץ', שמונתה על ידי שר התרבות המדע, והספורט, ראלב מג'אדלה, כדי לבדוק את הקריטריונים לחלוקת הכנסות הטוטו לכ-60 איגודים ואגודות ספורט, החליטה להגדירם מחדש.

הבשורה העיקרית: החל משנת 2010 ענפים רבים, ובראשם הכדורגל, לא יקבלו אוטומטית הקצבות מהמועצה להסדר ההימורים, אלא יאלצו לעמוד במספר מבחנים כדי לקבל כסף. כך למשל על פי הקצבות 2008 של הטוטו (231.8 מיליון שקלים), תקבל ההתאחדות לכדורגל על פי המודל החדש כ-40% פחות - 12 מיליון שקלים במקום 20 מיליון.

הקצבות הטוטו 2

במקביל החליטה הוועדה על הגדלת התמיכות בפעילות הספורט בגילאי הנוער, בפריפריה, בספורט הנשים ובאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים. מסקנות הוועדה עדיין טעונות את אישור דירקטוריון הטוטו.

"אחרי שלוש ועדות שהתכנסו מאז 1994 והיו עסוקות בעיקר בלשמר תפישות ארכאיות", אמר היום ל"גלובס" גורם המקורב לוועדת בורוביץ', "הוחלט לשנות את כל ההגדרות מהיסוד. ענפים רבים, ובראשם הכדורגל, זכו להעדפה על פני ענפים אחרים, משיקולים שחלקם לא מוצדקים. כך נוצר עיוות בחלוקת התמיכות, שההשלכות שלו הם אי יצירת תשתיות ספורט ראויות ואי התקדמות הספורט ההישגי".

"רק בשנה האחרונה למשל", מוסיף הגורם, "הכדורגל קיבל 35.5% מהכסף שחילק הטוטו (בתוספת הסכם השיווק בגובה 71 מיליון שקלים מדובר על 54% - ת"ג), בשעה שאת ההישגים בזירה העולמית הביאו דווקא ענפים אחרים. זה משהו שחייבים לשנות מהיסוד".

בראש ועדת בורוביץ' עמד פרופ' איזי בורוביץ', יו"ר הוועד המנהל של מכון ווינגייט, והיא כללה עשרה חברים - ביניהם עיתונאית הספורט מורן ברק, והמדליסטית האולימפית יעל ארד. הג'ודוקא לשעבר אומרת שאם יתקבל המודל החדש שעליו ממליצה הוועדה, הוא יעשה רק טוב לספורט.

ארד: "אחרי עבודה מאומצת של שנתיים הגענו למסקנה שצריך לתקן עיוותים של עשרות שנים, ואת זה לא עושים ביום אחד. את זה עושים בהשקעה בתשתיות, בקידום ענפים הישגיים, ובעיקר על ידי הפסקת התמיכות בגופים שאין שום הצדקה שיקבלו כסף. לא יכול להיות שכל שמונה אנשים שמקימים קבוצה בספורטק יקבלו הקצבות, בשעה שאלפי בני נוער לא יזכו לתמיכה".

* ואיך עושים את זה?

"על ידי הגדרה מחדש של התאים האורגניים בספורט. כך למשל ארגון ספורט שרוצה תמיכה, יצטרך שיהיו לו מחלקות נוער, שהוא יעמיד לפחות שלוש נבחרות שיתחרו ברמה לאומית, ועוד".

עיקר המהפכה שעליה מדברת ארד, היא בסעיף התמיכה הכספית הכי כבדה של הטוטו (81.5 מיליון שקלים ב-2008) - ההקצבות לאגודות. הוועדה הגדירה מחדש מהי אגודה ברמת הספורט הקבוצתי והאישי, כך שאגודות רבות שזכו עד היום לתמיכה כספית לא יקבלו אותה.

בהקשר זה המליצה הוועדה לערוך שינוי גם ביחס החלוקה הכספית בין האיגודים והאגודות בכל ענף. על פי מפתח החלוקה החדש, היחס בענפים הקבוצתיים יעמוד על 30%-70% לטובת האגודות, כשבענפים אישיים היחס יעמוד על 40%-60% לטובת האיגודים. נציין כי ב-2008 עמד היחס הממוצע של כלל הענפים על 13%-87% לטובת האגודות.

הקצבות הטוטו 1

הירשם לניוזלטר והתראות ספורט