משרד התמ"ת: ירידה דרמטית בביקוש לעובדים במגזר העסקי; הלמ"ס: שיעור האבטלה בנובמבר עדיין חיובי ביותר - 5.9%

ברבעון האחרון של 2008 נרשמה ירידה של 45% במספר המשרות הפנויות לעומת הרבעון השלישי, כאשר בהשוואה לרבעון האחרון של 2007 מדובר בירידה חדה של 60%

מספר המשרות הפנויות במגזר העסקי ירד באופן דרמטי ברבעון האחרון של שנת 2008, דבר המבטא החרפה בשוק העבודה הישראלי והמשך מגמה שלילית שהחלה כבר לפני יותר משנה. כך עולה מתוצאות הסקר הרבעוני שמפרסם היום (ג') מנהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת.

על פי הנתונים, ברבעון האחרון של 2008 נרשמה ירידה של 45% במספר המשרות הפנויות לעומת הרבעון השלישי, כאשר בהשוואה לרבעון האחרון של 2007 מדובר בירידה חדה של 60%. במשרד התמ"ת מבהירים כי מדובר בירידה הדרמטית ביותר שנרשמה בכל שנות עריכת הסקר (מאז 1997).

בנוסף, הרבעון האחרון מבטא מאזן תעסוקה שלילי כלומר מספר איושי המשרות היה קטן ממספר הפליטות ממקומות העבודה. בדיוק בתנאים האלה, נוצרים יותר מובטלים במשק. הירידה בביקוש לעובדים וההרעה במצב התעסוקה, על פי הסקר, הקיפה את כל ענפי המשק ופגעה בעסקים קטנים וגדולים כאחד. הסקר כולל גם את ציפיות המעסיקים לתקופה הקרובה, כאשר לראשונה מזה ארבע שנים המעסיקים מבטאים ציפיות שליליות בדבר פעילותם הכלכלית.

הירידות הבולטות ביותר במספר המשרות הפנויות נרשמו בתעשייה (70%), שירותים פיננסיים (67%), ענף האירוח והאוכל (60%), מסחר (43%) וענפי התחבורה והתקשורת (40%).

"ההתפתחויות של השנה האחרונה בכלכלה העולמית והצפי להמשך המשבר הכלכלי, מחזקות את ההערכה כי שיעור האבטלה אכן צפוי לעלות באופן משמעותי במהלך השנה הקרובה מהרמה הנמוכה מאוד שהוא מצוי בה כעת", אמר היום ראש מנהל מחקר וכלכלה בתמ"ת, בני פפרמן.

בלמ"ס דווקא אופטימיים

בתוך כך, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת היום דווקא נתון חיובי שלכאורה סותר את נתוני סקר התמ"ת. על פי הלמ"ס, שיעור האבטלה במשק עמד בחודש נובמבר האחרון על 5.9% בלבד שיעור האבטלה הנמוך ביותר מזה מספר עשורים. גורם בלמ"ס טוען כי אפשר שמרבית המפוטרים בחודש זה מצאו במהרה עבודה, כך שהדבר לא התבטא בסקר שערכו. "אנחנו לא שואלים האם עובד שמועסק כמלצר היה עד לאחרונה איש היי-טק, אלא רק האם יש לו עבודה", הסביר הגורם. לדבריו, "אנו בטוחים שהנתונים שלנו אמינים ומשקפים את המצב, משום שלא שינינו את השיטה". אולם, הגורם סבור כי ייתכן שהמצב בשוק העבודה יבוא לידי ביטוי בדוחות הבאים של הלמ"ס, שכן ראוי לבחון נתוני מגמה לאורך זמן.