מנשה עזרא: "יזמים צריכים להפנים - אין כסף עכשיו"

עזרא, שותף בג'מיני, נבחר כמשקיע ההון סיכון המצטיין בישראל על-ידי פורום מנכ"לי ההיי-טק של המי"ל ; עזרא: "אני מוכן לקצץ בשכר שלי אם מישהו יסביר לי איך זה יכול לעזור לחברות הסטארט-אפ"

מנשה עזרא, שותף בג'מיני נבחר כמשקיע ההון סיכון המצטיין בישראל על-ידי פורום מנכ"לי ההיי-טק של המי"ל. במהלך 2008 נפרד עזרא מ-BRM קפיטל והצטרף לג'מיני. בעבר, הוא היה מעורב כמשקיע בכמה מההצלחות היותר בולטות בהיי-טק הישראלי - כמו ההשקעה בפסעבה שנמכרה ל-PMC סיירה ב-350 מיליון דולר וההשקעה ב-Oplus שנמכרה לאינטל. עזרא הקים וניהל את waveAccess, שנרכשה בידי לוסנט, ושימש סגן נשיא בלוסנט.

"ברמת המקרו אני מוטרד", אומר עזרא ל"גלובס". "וורן באפט אמר שאנחנו ב'פרל הרבור כלכלי' ואני מרגיש שבישראל לא חלחלה ההבנה שאנחנו מצויים במלחמה. אחד הדברים שמטרידים אותי הן תופעות שנחווה בקרוב כמו למשל לוקל-פטריוטיות, אני חושב שהגלובליזציה תלך כמה צעדים אחורה. בגרמניה ובארה"ב מבינים שאם הם קונים רכב מתוצרת מקומית הם בעצם עוזרים לעצמם".

עזרא טוען שיש צורך בהבנה מחודשת של המצב: "היה כאן בשנים האחרונות יותר מדי כסף. הייתה בועה ויזמים יכלו להקים חברות מבלי לשלם מחיר. הם יצאו מחברות גדולות ועברו לקבל שכר דומה בחברה פרטית, בסטארט-אפים, שם קיבלו מניות ואופציות. המצב הזה לא היה בעבר בישראל או בעולם. זה קרה בגלל עודף של כסף והתנהלות לא זהירה, ויצר עיוותים".

אתה חושב שזה ישתנה?

"בהחלט. חשוב שיותר שיזמים יבינו ויפנימו - אין כסף יותר ולא יהיה כסף בקרוב. ככל שיבינו את זה מהר יותר, יהיה להם קל יותר. לפני 15 שנים הקמתי חברה ועם השקעה של 15 מיליון דולר הגענו לתזרים חיובי ולא רק לרווחיות. המספרים היום אחרים לגמרי והבעיה קשה".

יש מי שיאשימו את הקרנות, שהזרימו יותר מדי כסף לחברות.

"אני לא יודע אם כל משקיעי ההון סיכון הם משקיעים מצטיינים, יש כמה שאלות פתוחות בנוגע למודל של ההון סיכון בכל העולם, אבל זה נכון גם לגבי המודל של קרנות הגידור ושל הקרנות האוניברסיטאיות (Endowment), בגלל ההפסדים. אני גם לא מבין למה מתלבשים על רמות השכר של אנשי ההון סיכון. זה לגמרי ישראלי. אני מוכן לקצץ בשכר שלי אם מישהו יסביר לי איך זה יכול לעזור לחברות הסטארט-אפ. שכרם של אנשי ההון סיכון הוא עניין שבינם לבין המעסיקים שלהם ומי ששילם את שכרי בשנים האחרונות הרגיש שהצדקתי אותו".