צים ממזערת נזקים: במו"מ עם המספנות בקוריאה לדחיית ההצטיידות באוניות חדשות

צים אמורה לקבל השנה 9 אוניות מכולה חדשות בעלות של 1.2 מיליארד דולר ; דירקטוריון צים אמור בקרוב לדון בהמשך צעדי ההתייעלות

חברת הספנות צים, מקבוצת החברה לישראל , שבשליטת סמי ועידן עופר, מנהלת מגעים מול המספנות בדרום קוריאה לדחות בשנה לפחות את קבלת חלק מהאוניות החדשות שהחברה הזמינה.

עיתון הספנות הלונדוני "לוידס" מדווח, כי חלק מחברות הספנות הגדולות בעולם, בהן צים, לוחצות על מספנות יונדאי וסמסונג מדרום קוריאה לפתוח את ההסכמים שחתמו עמם תוך דחיית ההצטיידות באוניות החדשות לשנים 2011-2013.

תוכנית ההצטיידות האגרסיבית של צים נחשבת לאחד הגורמים שמכבידים כיום על החברה ועשויים לפגוע באיתנותה הפיננסית. צים אמורה לקבל ב-2009 תשע אוניות מכולה חדשות, מתוכן 4 אוניות בקיבולת של 8,200 מכולות (TEU) ועוד 5 אוניות בקיבולת של 10,000 מכולות, בעלות כוללת של 1.16 מיליארד דולר.

דחייה או ביטול ההזמנה אמורה להתבצע בהסכמה עם המספנות והבנקים שהתחייבו לממן הרכישה, רובם זרים. החברה לישראל ציינה בעבר כי תידרש לשלם 50% מעלות הרכישה בעת מסירת האוניות, אך לא ציינה האם יש בידה את הסכום או האם תידרש לגייס סכומים נוספים.

יצוין כי עקב המשבר הכלכלי וקריסת מחירי ההובלה, יש עודף כיום היצע אדיר של אוניות בענף הספנות. בלוידס מציינים כי היכולת של חברות הספנות הגדולות לדחות או לבטל את קבלת האוניות החדשות היא קריטית ליכולתן לשרוד את המשבר.

כפי שפורסם ב"גלובס", צים השביתה עד כה 20 אוניות במטרה להתאים עצמה לביקושים הצונחים. מדובר ב-20% מצי האוניות של החברה שמפעילה 104 אוניות, מתוכן 27 בבעלות מלאה ו-77 בהסכמי חכירה, שחלקם מול חברות שבבעלות משפחת עופר.

העובדה שרוב האוניות של צים הן בחכירה מאפשרת לה לגלות יותר גמישות בהשוואה לשאר חברות הספנות הגדולות. לפי הערכות, צים צפויה לסיים את שנת 2008 בהפסד של למעלה מ-200 מיליון דולר. במסגרת תוכנית ההתייעלות שמגבשת החברה, בניהולו של דורון גודר, היא מתכננת לפטר 100 מתוך 700 עובדי החברה.

ל"גלובס" נודע עוד כי דירקטוריון צים, בראשות היו"ר עידן עופר, צפוי להתכנס בשבועות הקרובים ולקבל עדכונים על יישום תוכנית ההתייעלות ועל התקדמות המגעים מול המספנות בדרום קוריאה.

עד כה ההתמודדות של החברה לישראל, בניהולו של ניר גלעד, עם המשבר בצים הייתה בעיקר באמצעות הזרמת הון. החברה לישראל הזרימה לצים 246 מיליון דולר בהנפקת זכויות, ובאחרונה הודיעה על נכונתה להזרים לצים עוד 150 מיליון דולר בשנת 2009.

מצים לא התקבלה תגובה. בעבר ציינה צים כי החברה, כמו חברות ספנות אחרות בעולם, נוקטת צעדי התייעלות על רקע המשבר העולמי.