המעבר של IBM לתוכנה ולשירותים השתלם: עקפה את תחזיות האנליסטים וסיפקה תחזית ורודה ל-2009

לא לכל חברות ההיי-טק יש בשורות רעות בדו"חות הכספיים לרבעון הרביעי של 2008 ותחזית עגומה ל-2009. בסוף השבוע שעבר הייתה זו אינטל שדיווחה על יחידה חדה במכירות וברווח ועל רקע סימני שאלה לרבעונים הקרובים, נטעה גם שמץ של אופטימיות לגבי החצי השני של 2009. אתמול זו הייתה ענקית מחשוב אחרת - IBM - שהפתיעה עם תוצאות הרבעון החולף את האנליסטים, המשקיעים ואולי גם קצת את עצמה, ופרסמה תחזית אופטימית למדי לגבי השנה הקרובה.

IBM דיווחה על מכירות של כ-27 מיליארד דולר ברבעון, מה שמהווה ירידה של כ-7% לעומת אשתקד וכן החמצה משמעותית של ממוצע התחזיות בוול סטריט שעמדו על 28.1 מיליארד דולר. ב- IBMהסבירו את הירידה בהכנסות בעיקר בתנודות המטבע, ובנטרולם טענו בחברה הייתה הירידה בהכנסות עומדת על כ-1% בלבד, כלומר עדיין מעל ציפיות השוק.

IBM מבצעת שינויים ארגוניים משמעותיים בפעילותה מאז תחילת שנות ה-90, אולם בשנים האחרונות השינויים באו לידי ביטוי יותר בפנייה לעסקים מבוססי תוכנה ושירות, שמאפשרים התייעלות מהירה יותר. החברה הוציאה מאז תחילת העשור מעל ל-10 מיליארד דולר על רכישת חברות, רובן בתחום התוכנה.

המעבר הוכיח את עצמו, בעוד המכירות במגזר המערכות והטכנולוגיה - המגזר המסורתי בו פעלה IBM - קרסו בכ-16% ברבעון (בנטרול הפרשי מטבע), המכירות שלה בתחום התוכנה טיפסו בכ-9% ומכירות מגזר השירותים עלו ב-2%. סה"כ רשמה החברה רווח נקי של כ-4.4 מיליארד דולר, או 3.3 דולר למניה, גידול של יותר מ-50% לעומת אשתקד ומעבר לתחזיות האנליסטים לרווח של 3 דולר למניה.

בציפיות לשנה הקרובה הפתיעה החברה עם תחזית אופטימית לרווח של כ-9.2 דולר למניה, לעומת הצפי הממוצע לרווח של כ-8.8 דולר למניה בלבד. עם פרסום התוצאות, אמר סם פלמיסאנו, מנכ"ל ויו"ר IBM כי "במהלך 2008 הציגה IBM ביצועים טובים בסביבה כלכלית קשה במיוחד. תהליך השינוי האסטרטגי שלנו, המעבר למגזרים הרווחיים יותר של התעשייה, ההשקעה באזורים הצומחים של העולם ושיפור הפריון בעזרת אינטגרציה גלובלית - ממשיכים להוכיח עצמם כמשתלמים".