בג"ץ קיבל את ערעור המפלגות הערביות: בל"ד ורע"מ-תע"ל יתמודדו בבחירות הקרובות לכנסת

בערעורן על החלטת ועדת הבחירות המרכזית לפסול אותן מלהתמודד בבחירות לכנסת, טענו המפלגות כי רוב חברי הוועדה שקלו שיקולים זרים, וכי בית המשפט העליון כבר אישר את המצע שלהן בבחירות 2003

בית המשפט העליון קיבל היום (ד') את ערעורן של המפלגות הערביות בל"ד ורע"מ-תע"ל לבטל את החלטת ועדת הבחירות המרכזית לפסול אותן מלהתמודד בבחירות לכנסת ה-18.

ערעורה של רע"מ-תע"ל התקבל פה-אחד, ואילו ערעורה של בל"ד התקבל ברוב דעות כנגד דעתו החולקת של השופט אדמונד לוי.

פסק הדין של בית המשפט העליון התקבל מבלי שפורסמו הנימוקים לכך. אלה יפורסמו במועד מאוחר יותר.

המפלגות הערביות, בל"ד ורע"ם-תע"ל, עירערו לבית המשפט העליון על החלטת ועדת הבחירות המרכזית למנוע מהן מלהתמודד בבחירות הקרובות לכנסת. הערעור הוגש באמצעות עו"ד חסן ג'בארין, יו"ר עדאלה.

כזכור, ועדת הבחירות החליטה בשבוע שעבר למנוע מהרשימות הערביות האמורות מלהתמודד בבחירות לכנסת ה-18. בקשת הפסילה, שהוגשה על-ידי יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, וסיעתו וח"כ ד"ר בן-ארי (האיחוד הלאומי), התבססה על חוק יסוד הכנסת, המאפשר לפסול רשימות השוללות את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ו/או תומכות במאבק מזוין של מדינות אויב או של ארגון טרור נגד המדינה.

בדיון בערעור, שהתקיים אתמול (ג') בפני 9 שופטים, טענו בל"ד ורע"ם-תע"ל כי החלטת ועדת הבחירות המרכזית לפסול אותן מהתמודדות הפרה את כללי הצדק הטבעי, וכי רוב חברי הוועדה שקלו שיקולים זרים, לא אפשרו את קיומו של דיון נאות המתבסס על ראיות כלשהן, ולא נתנו משקל כלשהו לחוק הקיים ולפסיקתו של בית המשפט העליון בעבר בעניין פסילת רשימות.

לטענת המפלגות הערביות, המצע שלהן כבר נדון בבית המשפט העליון ערב הבחירות הקודמות ב-2003, והרכב מורחב של 11 שופטים אישר ברוב של 7 שופטים את התמודדותן. הסיעות הערביות מדגישות כי מאז לא נעשה שום שינוי במצע הפוליטי שלהן ביחס לסוגיית אופיה של המדינה, והן מחוייבות לעקרונות שנקבעו בפסק הדין של העליון.

עוד הן טוענות כי העילה בדבר תמיכה במאבק מזוין של ארגון טרור לא רק שלא התבססה על אף ראיה רלוונטית - אלא שגם חברי הוועדה האמינו שאין לה שחר.

עוד טענו המפלגות הערביות כי אין לפסול רשימות עם רעיונות דמוקרטיים.

בערעור נאמר עוד כי היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, הגיש לוועדת הבחירות את עמדתו שהתבססה על החומר שנכלל בבקשות הפסילה, לפיה גם אם החומר בבקשה נכון - אין בו כדי לעמוד במבחני הפסיקה בדבר קיומן של ראיות ברורות, חד-משמעויות ומשכנעות, ואין בהן כדי לבסס "מסה קריטית ראייתית המצדיקה את פסילת הרשימות".

מנגד, עו"ד איתן הברמן, שייצג את ועדת הבחירות, אמר כי בביטוי שבו משתמשות המפלגות הערביות "מדינת כל אזרחיה" כמרכיב ערכי מרכזי - הן מחביאות מאחוריו כוונה להביא לביטול חוק השבות ולחוסר לגיטימיות שלו, ובמקביל חקיקה בעניין חוק השבות ויישומו.

השופטים שבהרכב היו הנשיאה דורית ביניש, אילה פרוקצ'יה, אדמונד לוי, אשר גרוניס, מרים נאור, עדנה ארבל, סלים ג'ובראן, אסתר חיות ויורם דנציגר.

עימות סוער

יצויין כי אתמול פרץ עימות חריף בבית המשפט העליון בין יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, לבין ח"כ טאלב א-סנע (רע"ם-תע"ל), בטרם החל הדיון בעתירת מפלגות בל"ד ורע"ם-תע"ל נגד פסילתן מהתמודדות בבחירות לכנסת ה-18.

העימות החל כאשר א-סנע קרא לליברמן "תעוף מכאן", וליברמן השיב לו "אתה ליצן מחבל ומייצג מחבלים. אנחנו נטפל בכם כמו שטיפלנו בחמאס". בשלב זה התפרץ לדבריו ח"כ א-סנע ואמר לליברמן: "התפקיד שלך זה להסית, אתה נציג המאפיה הרוסית במדינת ישראל".