מספר הילדים העניים בישראל עומד על 770 אלף ילדים; כל ישראלי רביעי עני

כך עולה מדו"ח המוסד לביטוח לאומי המתייחס לתקופה שבין יולי 2007 ליוני 2008 ; צמצום מספר העניים במשק נבע לא רק מהעלאת קצבאות הזקנה, כפי שהתבטא גם בדו"חות קודמים, אלא גם משיפור במצבם של ערביי ישראל ויציבות במספר המשפחות העניות מרובות הילדים

דו"ח העוני של המוסד לביטוח לאומי, שבחן את המחצית השנייה של 2007 ואת המחצית הראשונה של 2008, מצביע על המשך של שתי מגמות שהתבטאו גם בדוחות קודמים: האחת חיובית - צמצום במספר העניים במשק מרמה של 32.3% לרמה של 31.8% ב-2007/8, והשנייה שלילית - עומק העוני הלך והחריף, כלומר חומרת העוני של אלה שכבר הוגדרו עניים העמיקה בשיעור של 2% לעומת 2007. במלים אחרות, הפערים בין עניים ועשירים המשיכו לגדול, ולמרות שהדבר לא בא לידי ביטוי במדד ג'יני לאי-שוויון שנותר יציב, מדד ההכנסה הפנויה של המוסד לביטוח לאומי הצביע על עלייה של 0.7%. על פי הדוח היו בישראל בתקופה האמורה 418,000 משפחות עניות, 1,631,000 נפשות עניות, ו- 777,400 ילדים עניים.

צמצום מספר העניים במשק נבע לא רק מהעלאת קצבאות הזקנה, כפי שהתבטא גם בדוחות קודמים, אלא גם משיפור במצבם של ערביי ישראל ויציבות במספר המשפחות העניות מרובות הילדים. לעומת זאת, חל גידול נוסף במספר המשפחות העובדות שנכללו במעגל העוני דבר שנובע לרוב מגידול במספר המשרות במשק המוצעות על ידי קבלני שירותים וכוח אדם, כמו גם גידול במספר המשרות החלקיות.

ואולם, בכירי משרד הרווחה והמוסד לביטוח לאומי יודעים היום כי הנתונים המדאיגים ביותר לא נמצאים בדו"ח העוני הנוכחי, אלא בדוחות הבאים. המשבר הכלכלי שהחל במחצית השנייה של 2008 הביא לגל של מפוטרים שעוד ממשיך לגדול, ומאיים בהגדלת שיעור האבטלה במשק שיהפוך את הדו"ח הנוכחי לבלתי רלוונטי בעליל. כך למשל אמר היום שר הרווחה, יצחק הרצוג (עבודה), שגם ניצל את ההזדמנות לניגוח פוליטי. "הדוח אינו כולל התייחסות להשפעות הצפויות על ממדי העוני בעקבות המיתון המתהווה החל מסוף 2008 ובעקבות המלחמה בדרום. למרות השיפור במימדי העוני שחלו בשנים האחרונות, שנבעו הודות ליישום אג'נדה חברתית מובהקת שהובלנו, אנו צופים כי המיתון, שנוצר בין היתר בשל גזירות ומדיניות כלכלית מסוכנת שהופעלה בעבר, יבוא לידי ביטוי בממצאי דוח העוני של המחצית השנייה של שנת 2008. על כל ממשלה שתקום מוטלת החובה והאחריות להתוות מדיניות הכוללת שורת כלים אופרטיביים להתמודדות עם אתגר זה".

בהמשך הבוקר זרמו תגובות נוספות, גם הן על רקע הבחירות הקרובות. ח"כ שלי יחימוביץ, ראש מטה התגובות של "העבודה", מסרה: העוני הגובר הוא תוצאה משולבת של גזירות נתניהו ושל ממשיך דרכו השר רוני בר און מקדימה. השניים פגעו קשות בעובדים העניים ובמעמד הביניים, והם מייצגים גישה כלכלית מיושנת ופוגענית. הליכוד וקדימה רעים לעובדים, לגמלאים ולילדים".

יו"ר ועדת החינוך של הכנסת שרץ ברשימת "התנועה הירוקה-מימד", הרב מיכאל מלכיאור, אמר היום: "מדינה שבה למעלה ממיליון וחצי עניים ולמעלה מ- 770 אלף ילדים עניים זאת לא מדינה יהודית. העוני אינו גזרה משמים אלא תוצאה של מדיניות מכוונת של הממשלה. העובדה כי בתקופת שיא הצמיחה לא הצליחו בישראל להוריד את מימדי העוני נובעת מרשלנות של המפלגות הותיקות, אשר מעדיפות להתעלם פעם אחר פעם מהנושאים האזרחיים. העוני והפערים החברתיים הם האיום הקשה ביותר על מדינת ישראל ועלינו להעלות את הסוגיות הללו לראש סדר היום הציבורי ולא להמשיך לדחוק אותן לקרן זווית".

יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, איציק פרי, בחר היום באמירה נוקבת דווקא כלפי הציבור הרחב: "למרות שמידי חצי שנה מתברר כי העיניים במדינת ישראל נהיים עניים יותר, החברה הישראלית אטומה לצרכי השכבות החלשות, ודו"ח העוני לא גורם לשינוי בדפוסי ההצבעה בבחירות, דבר המעיד על אדישות וחוסר אכפתיות".