סרקוזי מציע תוכנית חילוץ לעיתונות הצרפתית: הפחתת מסים ומנוי חינם לכל בני ה-18

התוכנית, בעלות של 600 מיליון אירו, תכלול הכפלה של היקף הפרסום הממשלתי בעיתונות המודפסת, הפחתה של תשלומי הרווחה לשכרם של מחלקי עיתונים והקלות מס נדיבות להשקעות בשירותים דיגיטליים

נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, חשף ביום ו' חבילת סיוע של 600 מיליון אירו "להצלת העיתונות הצרפתית" מהצניחה בהכנסות הפרסומת, עלויות ההפקה הגבוהות והקשיים של ההסתגלות לעידן האינטרנט.

האמצעים, שיסתכמו ב-200 מיליון אירו בשנה במשך 3 שנים, יכללו הכפלה של היקף הפרסום הממשלתי בעיתונות המודפסת, הפחתה של תשלומי הרווחה לשכרם של מחלקי עיתונים, דחייה של העלאת המחיר על בולי הדואר המתוכננת ועוד הקלות מס נדיבות להשקעות בשירותים דיגיטליים.

רק שני עיתונים רווחיים

סיוע של המדינה, בעיקר בצורה של הקלות מס ובולי דואר מסובסדים, כבר מהווה 10% מהמחזור השנתי של העיתונים הארציים בצרפת, אך העיתונים עדיין סובלים מתפוצה נמוכה ומעלויות הפקה גבוהות יחסית ליתר אירופה.

רק שני עיתונים ארציים - יומון הספורט "ל'אקיפ" ויומון העסקים "לז אקו" - סיימו את שנת 2007 ברווח. עיתוני יוקרה כמו "לה מונד" ו"ליברסיון", יומון השמאל, ניצבו בשנים האחרונות בפני בעיות כספיות קשות, עוד לפני הירידה בהיקף הפרסום שהתרחשה בעקבות המשבר הכלכלי הנוכחי.

לפי סרקוזי, "חובת המדינה" לסייע לעיתונות הכתובה. בהתחשב בהשפעה הזוחלת של סרקוזי על העיתונות - הוא מקורב לבעלי עיתונים רבים, ובאחרונה אף שינה את החוק באופן שמאפשר לו למנות בעצמו את מנכ"ל הטלוויזיה הממלכתית - ייתכן שהתערבותו של הנשיא תהיה שנויה במחלוקת.

אך עורכים ומנהלי עיתונים שהאזינו לסרקוזי בארמון האליזה קידמו בברכה את ההודעה. "זה ביזארי, אך זו צרפת", אמר לורן ג'ופרן, עורך ה"ליברסיון", שנמנה עם המבקרים החריפים של הנטייה הסמכותנית של הנשיא.

העיתון שייך לצעירים

סרקוזי אמר שהכרחי להפחית את העלויות של הפקת העיתונים ב-30%-40%, אך הוא לא ציין אם הממשלה מתכוונת להיאבק בארגוני העובדים המונופוליסטים ורבי העוצמה של העיתונות המודפסת שמגינים על חבריהם הלא יעילים מפני פיטורים. לדברי ז'ופרן, אם עלויות ההפקה יקוצצו ב-40%, "ליברסיון" יהפוך מיד לעיתון רווחי.

השינוי המשמעותי ביותר הוא אולי ההפחתה של דמי הביטוח הלאומי לעובדי ההפצה. מדובר בהקלת מס של 80 מיליון אירו בשנה, במאמץ לשדרג את מערך ההפצה המפוצל והידוע לשמצה של העיתונים הצרפתיים.

סעיף מעניין אחר בתוכנית של סרקוזי עוסק בשיטה לעידוד הקריאה של עיתונים בקרב צעירי צרפת. הממשלה מציעה לממן לצרפתים בני 18 מנוי לשנה חינם על אחד העיתונים לפי בחירתם.

אחת הבעיות הקשות של הנהלות העיתונים היא זכויות היוצרים של העיתונאים. כיום מקבלים הכתבים תשלום נוסף על פרסום כתבותיהם באינטרנט, לאחר שאלה הופיעו בדפוס. סרקוזי הציע שהתשלום הנוסף יחול רק על היממה הראשונה שאחרי הפרסום המקורי בדפוס (או באינטרנט). איגודי העיתונאים נחושים בדעתם להגן על המצב הנוכחי.