מבצע "עופרת יצוקה" גרם לירידה של 4.5% במכירות הרשתות בדרום

זאת בהשוואה לשבועיים שקדמו ללחימה ; דו"ח סטורנקסט לסיכום "עופרת יצוקה" מראה כי בערים שספגו טילים נרשמה ירידה תלולה יותר במכירות ; שיעור הירידה הריאלי במכירות הגבוה ביותר, 9.3%, נרשם בבאר-שבע

היקף מכירות רשתות השיווק בדרום, בשבועיים של הלחימה בעזה, ירד ריאלית בשיעור של 4.5% וזאת בהשוואה לשבועיים שקדמו ללחימה - כך עולה מניתוח נתונים מיוחד שערך מכון סטורנקסט עבור "גלובס".

הניתוח התבסס על נתוני אמת של המכר ברשתות השיווק בכל אזור הדרום, מגדרה ועד אילת. באזור זה נרשמה ירידה של 2.5% בהיקף המכר המשקפת כאמור, ירידה ריאלית של 4.5%, כיוון שכלל שוק מוצרי הצריכה רשם בתקופה זו עלייה של 2%.

בערים שהיו תחת מתקפת טילים שיעור הירידה שנרשם גבוה משמעותית. שיעור הירידה הריאלי במכירות הגבוה ביותר, 9.3%, נרשם בבאר-שבע.

באשקלון נרשמה ירידה ריאלית של 7.4% במכירות ואילו באשדוד ירידה של 6.1%.

עוד נמצא, כי שיעור הירידה הכספית בהיקף המכר היה תלול יותר לעומת הירידה הכמותית, וזאת עקב הוזלת המחירים בדרום בתקופה זו.

לא אוגרים

בנוסף, בתקופת הלחימה חלה עלייה במכר הכמותי בדרום בקטגוריות אשר מאופיינות כ"פינוק" וכ"צריכת אימפלס" כמו חטיפים מתוקים, משקאות חלב, מוצרי מאפה מוכנים וקפה קלוי.

"להבדיל מהלחימה בצפון, לא זיהינו מגמה של אגירת מוצרי מזון ושתייה כמו מים בבקבוק, שימורים ותבשילים מוכנים. כמו כן, להבדיל מהלחימה בצפון, לא זיהינו עליות חדות במכר באזורים בהם לא היתה לחימה וזאת בשל נדידה מועטה ביותר של תושבים לאזורים אחרים", אומר סמנכ"ל השיווק בסטורנקסט, ערן שריג.

הפגיעה במכירות בערי הלחימה הייתה רוחבית לאורך כל התחומים. כך למשל, בעוד שמכירות המזון בלבד בכלל השוק עלו ב-2.4%, בבאר-שבע, אשדוד ואשקלון הן רשמו ירידות של 4%-7.3%. שיעור הירידה הגבוה ביותר נרשם גם כאן בבאר שבע.

בתחום המשקאות רשמו המכירות בכלל השוק ירידה של 2.6% אך גם כאן, הירידות בערי הלחימה היו תלולות הרבה יותר. בבאר-שבע ירדו מכירות המשקאות בכ-13%, באשדוד ב-9% ובאשקלון ב-4.3%.

בתחום טיפוח הפרט נרשמה בערי הלחימה ירידה של 7.5%-8.7% וזאת במקביל לעלייה של 5.5% במכירות בכלל השוק.

כך גם לגבי תחום טיפוח הבית. בעוד שבכלל השוק צמחו המכירות ב-1.7%, בערי הלחימה ירדו המכירות בשיעורים של 8.5%-14%.

רשתות