שלמה מעוז ל"גלובס": "החלטות הריבית של פישר משדרות פאניקה; ב-2010 יהיה מיתון עמוק במשק הישראלי"

הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה מותח ביקורת על נגיד בנק ישראל ומזהיר מפני הקפאת המשק בריבית נמוכה מדי

[להרשמה ל-MoneyTime]

"החלטות הריבית של פישר משדרות פאניקה", כך אמר אתמול (ב') ל"גלובס" שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה, על החלטתו של נגיד בנק ישראל להפחית את הריבית במשק ב-0.75% ל-1% בלבד, בעקבות ההאטה המתגברת במשק ותחזית בנק ישראל לצמיחה שלילית כבר השנה.

מעוז מותח ביקורת חריפה על מינוני הפחתת הריבית של הנגיד. לדבריו, היה עדיף אילו פישר היה מגיע לריבית של 1% בשלושה צעדים מדודים. מעוז טוען כי פישר לא מותיר בידיו נשק לשעת חירום שכן ישראל אינה ארה"ב ושיעור הריבית במשק לא יכול לרדת מעבר לרמתו הנוכחית.

לדברי מעוז, החשש העיקרי שמתעורר בעקבות הפחתת הריבית הוא הקפאת המשק. הוא מזהיר שריבית נמוכה מדי לא תגדיל את הפעילות המשקית, אלא תפעל בכיוון ההפוך. מעוז מסביר שבמצב של ריבית אפסית למשקי הבית אין הכנסות מחסכונותיהם והתוצאה היא ירידה בצריכה. "יפן נכנסה כך ל-15 שנות מיתון, ורק לפני שלוש שנים היא התחילה לצאת ממנו", אומר מעוז.

מעוז הוסיף כי יש לדאוג שההפחתה תעבור לפירמות ולמשקי הבית. "אם היא תביא רק לעלייה במרווח ולחיזוק הבנקים, לא עשינו דבר", אמר מעוז.

מעוז טוען נגד פישר המשנה את תחזיות הצמיחה, ובהתאם את שיעור הריבית מקצב לקצה. "רק בספטמבר הוא העלה את הריבית", הזכיר מעוז הטוען כי החשבונות של נגיד בנק ישראל אינם נכונים, ולא ייתכן שנראה התאוששות כבר בסתיו והשנה תסתיים בכל זאת בצמיחה שלילית.

מעוז אמנם אינו מסכים ש-2009 תסתיים בצמיחה שלילית, אבל צופה מיתון עמוק במשק הישראלי ב-2010, אלא אם כן תתעשת המערכת הפוליטית כבר עכשיו ותזרים כסף ישירות לאזרחי ישראל באמצעות הפחתת מס ערך מוסף והגדלת קצבאות הילד הראשון והשני. לדבריו, הפחתת מיסים לא תועיל למשק, שכן היא אינה יכולה לשפר את מצבם של המובטלים והחברות המפסידות.