ועדת הכלכלה החליטה: המכרז לבחירת זכיין חדש לערוץ 10 יפורסם באופן מיידי

ביום שני הקרוב תתכנס מועצת הרשות השנייה בכדי להתחיל בהליך המכרזי ; ח"כ גלעד ארדן: "אם בערוץ 10 יחליטו עכשיו לעמוד במחוייבויות ולהחזיר את ההפקות בהן לא עמדו - אקדם חקיקה לפיה המכרז לא יתקיים"

מכרז לבחירת זכיין חדש לערוץ 10 צפוי להתפרסם בקרוב - כך החליטה ועדת הכלכלה של הכנסת שקיימה היום (ג') דיון בנושא.

ביום שני הקרוב תתכנס מועצת הרשות השנייה בכדי להתחיל בהליך המכרזי ולמנות ועדת מכרזים שתהיה אחראית על גיבוש המכרז. לא מן הנמנע כי שר התקשורת צפוי להתנגד להחלטה שהתקבלה היום בוועדת הכלכלה, החלטה שנוגדת את המלצתו.

כאמור, היום בצהריים התכנסה ועדת הכלכלה של הכנסת לדון בתקנות שהועברו על-ידי שר התקשורת, אריאל אטיאס, באשר לקבלת החלטות בעניינו של ערוץ 10. על-פי המלצה שהועברה לשר על-ידי מועצת הרשות השנייה, הגורמים המעורבים בנושא היו מעוניינים לקבל הכרעה בעניינו של הערוץ ב-1 במארס. אטיאס קיבל את המלצת מועצת הרשות השנייה בעניין - שנומקה בין השאר גם במשבר הכלכלי העולמי, כמו גם בפגיעה בשוק היצירה - והביא את התקנות החדשות לאישור ועדת הכלכלה.

ואולם, ח"כ גלעד ארדן התנגד לתקנות וביקש לקיים היום דיון חוזר בעניין. בדיון החוזר שהתקיים היום הוחלט, כאמור, לחזור למתווה הראשוני שהציעה מועצת הרשות כבר לפני מספר חודשים, מתווה הקורא לצאת למכרז חדש. החלטה זו התקבלה אז בעקבות אי השבת חובות בסך 103 מליון שקל על-ידי הערוץ, כמו גם בשל אי הגעה להסדר לגבי השבת החובות לרשות השנייה.

יחד עם זאת, מועצת הרשות השנייה החליטה אז לאפשר לערוץ 10 זמן נוסף להגיע להסדר השבת החובות, והמליצה כאמור לשר על ה-1 במארס כתאריך הסופי. בעקבות ההחלטות שהתקבלו היום, מועצת הרשות תחל בתהליך המכרז לבחירת זכיין חדש לערוץ 10 כבר ביום שני הקרוב.

כזכור, בעלי המניות ב"ישראל 10", הזכיין הנוכחי של ערוץ 10, מקיימים בימים אלה מגעים למיזוג עם זכיינית ערוץ 2 רשת - מגעים שיושפעו כמובן מתוצאות המכרז הקרוב על הערוץ.

ארדן: אי-אפשר להמשיך עם הישרבאלוף

ח"כ גלעד ארדן אמר היום בתגובה: "אחרי שהמדינה ויתרה לערוץ 10 על מחוייבויות הפקה בהיקף של מיליארד שקל, הגיע הזמן שערוץ 10 יעמוד בהתחייבויות שלו כלפי הציבור והיצירה הישראלית, והגיע הזמן שהוא יספק מסך איכותי כפי שהתחייב במכרז.

אי-אפשר להמשיך עם הישרבאלוף הזה שכל פעם ראשי ערוץ 10 מגיעים לכנסת ומבקשים עוד ועוד דחיות במחוייבויות שלהם. בדיוק כמו שמי שסולל כבישים במדינה, אם הוא בתקופה פחות ריווחית, זה לא נותן לו לגיטימציה לעשות כביש לא בטיחותי - כך גם ערוץ 10, אם לטענתו השידורים הפסדיים, זה לא אומר שמותר לו לשדר רק תוכניות ריאליטי ולהפר את המחוייבויות שלו כלפי הציבור.

"כל מה שיקרה, אם ייצא או לא ייצא מכרז, תלוי אך ורק בערוץ 10 ובראשיו. אם הם יחליטו עכשיו לעמוד במחוייבויות ולהחזיר את ההפקות בהן לא עמדו - אני והכנסת נקדם חקיקה לפיה המכרז לא יתקיים. האחריות כולה היא עליהם.

"אני באופן אישי יזמתי בעבר את שני תיקוני החקיקה שהפחיתו למעלה ממיליארד שקל מהמחוייבויות, זאת בתנאי שהערוץ יעמוד בהן - וכמובן שהוא לא עמד במחוייבויות, והכל על חשבון הציבור בישראל ועל מה שהוא וילדיו רואים בטלוויזיה".

ארגוני העובדים: מברכים על ההחלטה

מארגוני העובדים בקולנוע ובטלוויזיה נמסר בתגובה: "הארגונים מברכים את ועדת הכלכלה על החלטתה לאכוף את החוק על זכייני ערוץ 10. לאחר שנים בהם היה ברור לכל זכיין כי אין רגולציה של ממש בתחום, באה היום ועדת הכלכלה והבהירה באופן שאינו משתמע לשני פנים כי חוק יש לקיים.

"במקביל, אנו דורשים כי החלטת הוועדה לא תשמש כמפלטם של בעלי ההון השולטים בו לטובת התמזגות עם רשת. לא ייתכן כי מפר חוק בערוץ אחד יהיה בעליו של ערוץ אחר. אנו דורשים מבעלי הערוץ ומהרשות השניה לדאוג כי הערוץ יעמוד בכל מחוייבויותיו הכלכליות למפיקים השונים הנמצאים בקשרי עבודה מול הערוץ. כפי שזכור לכל, ערוץ 10 גרם לפשיטות-רגל של לא מעט מפיקים רק לפני 5 שנים.

"יחד עם זאת, חובה לציין כי חובם של זכייני ערוץ 2 כ-3 שנים בלבד מאז תחילת תקופת הזיכיון החדש עולה חובות ערוץ 10. אנו קוראים לוועדה לפעול באופן מיידי באותה מידת נחרצות גם כנגד הפרות החוק של רשת וקשת, ולהחיל דין אחד על כולם.

"כמו כן, אנו קוראים לזכייני ערוץ 10 וערוץ 2 להשיב באופן מיידי את חובות העבר, לעמוד בהתחייבויותיהם בחוק ובמכרז ולראות בקביעתו של המחוקק הזדמנות להתחדשות ואפשרות ליצירת טלוויזיה ישראלית מקורית איכותית לשנים רבות".