ביה"ד הארצי: אין למנות בכירים ברשות השידור עד להקמת ממשלה חדשה

קבע - בניגוד לעמדת מזוז - כי יש לאסור על רשות השידור להשלים בתקופת ממשלת המעבר את הליכי בחירת המנהל לטלוויזיה בערבית, וזאת בשל "מראית פני הצדק"

בית הדין הארצי לעבודה קבע כי יש לאסור על רשות השידור להשלים בתקופת ממשלת מעבר את הליכי בחירת מנהל לטלוויזיה בערבית, עד לאחר הקמת הממשלה החדשה, וזאת בשל "מראית פני הצדק". פסק הדין ניתן בדעת רוב בניגוד לעמדת היועץ המשפטי לממשלה ולכאורה גם בניגוד לפסיקת בג"ץ.

בכך נדחה ערעור רשות השידור על צו המניעה שאסר עליה להמשיך בהליכי הבחירה. משרה זו אינה מאוישת כבר מספר שנים, ומזה כשנה וחצי אף אין מנהל בפועל. סוגיית איוש המשרה היתה נושא למכרזים, לוועדת איתור ואף להתדיינות משפטית ענפה. מדובר בתפקיד מקצועי וחשוב, אחריות על כ-100 עובדים וכפיפות ישירה למנכ"ל הרשות.

השופט אייל אברהמי בבית הדין האזורי קבע, בין היתר, בהתבסס על עמדת היועמ"ש, כי אין מדובר במינוי דחוף והכרחי, משום שממילא מזה זמן אין לטלוויזיה מנהל. אלא שעמדת היועמ"ש שהוצגה לבית הדין הארצי היתה שבתקופת ממשלת מעבר יש להימנע רק ממינויים הנעשים על-ידי שר או הממשלה, אולם יש להמשיך ולקיים הליכים באמצעות מכרז. לדעתו, הצו שהוציא בית הדין האזורי, שאסר על המינוי, עלול לפגוע בתפקודם ובניהולם השוטף של תאגידים ציבוריים וחברות ממשלתיות.

לחצים פוליטיים

הנשיא סטיב אדלר, השופט עמירם רבינוביץ ונציג העובדים יוסף קרא קבעו, בדעת הרוב, כי יש לדחות את הליך המינוי עד לכינון ממשלה חדשה. אדלר ציין כי בג"ץ דחה בעבר עתירה למנוע מינוי בכירים ברשות (ובהם מנהל הטלוויזיה) בתקופת בחירות, משום שהעותרים לא הוכיחו שחברי ועדת המכרזים הם בעלי זיקה פוליטית או אישית לראש הממשלה. לכן, ציין, יש לבחון האם הובאו ראיות לכאורה לכך שהליך בחירת המועמדים נגוע בשיקולים פוליטיים או פסולים.

אלא שאדלר נמנע מקביעה כזו, ואת עמדתו ביסס על הנימוק שישנן נסיבות אחרות המטות את הכף לטובת השעיית סיום הליך הבחירה. לדבריו, "לאור תפקידה החשוב, הרגיש והציבורי של רשות השידור ושל הטלוויזיה בערבית, יש חשיבות מיוחדת למראית פני הצדק, שהיא עקרון מינהלי כללי הנוגע לכלל רשויות הציבור", מה גם שהבחירות בעוד שבועיים ומשכך הדחייה היא קצרה ביותר.

השופט יגאל פליטמן, בדעת מיעוט, סבר כי אין מקום לדחות את המינוי כלל, תוך שהוא דוחה את נימוקי הנשיא אדלר לסטייה מפסיקת בג"ץ. לדבריו, אין כל ראיות והדיון כלל לא סב על שאלת ההשפעה הפוליטית על חברי ועדת האיתור. מה גם, שלדבריו, לחצים פוליטיים עשויים להיות גם מחברי הממשלה החדשים שיתמנו, ולפיכך טענת "מראית פני הצדק" אינה רלוונטית.

נציג המעבידים, יורם בליזובסקי, סבר כי יש לדחות את בחירת מנהל הטלוויזיה למועד מאוחר אף יותר - עד לאחר בחירת מליאה חדשה לרשות. (ע"ע 672/08).