הבנקים הזרים הסכימו להעמיד מימון של 930 מיליון אירו לפרויקט הרכבת הקלה בת"א

MTS שבראשות אפריקה ישראל וסימנס הציגה לחשב הכללי מכתבי כוונות מבנקים זרים למימון הפרויקט - בתמורה לייקור הריבית ; המדינה תחליט בשבוע הבא האם לאפשר ארכה נוספת להשלמת המו"מ

התקדמות במגעים לסגירה הפיננסית של פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב. למרות המשבר הפיננסי, זכיינית הפרוייקט, קבוצת MTS, שבראשות אפריקה ישראל וסימנס, הצליחה לגבש קונסורציום של בנקים זרים למימון הפרויקט.

MTS , בניהולו של יוחנן אור, הודיעה בסוף השבוע (ה') לחשב הכללי באוצר, שוקי אורן, כי קיבלה מכתבי כוונות מצד בנקים זרים למתן אשראי בסך של כ-930 מיליון אירו למימון הפרויקט.

האשראי יינתן ע"י קונסורציום של 9 בנקים זרים, בראשות KFW ו-BAYREN מגרמניה. כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", גם בנק ההשקעות הפורטוגזי הגדול BES (אספריטו סנטו) הצטרף באחרונה לליווי הפיננסי של הפרויקט. בסך הכל אמורים הבנקים הזרים להעמיד אשראי בסך של כ-1.4 מיליארד יורו (7-8 מיליארד שקל).

MTS הודיעה עוד למדינה כי בשבוע הבא אמורים הבנק הסקוטי RBS ובנק סיני נוסף לאשר הצטרפותם לליווי הפיננסי של הפרויקט.

הצלחת MTS לגייס את מרבית המימון הזר מהווה סוג של הבעת אמון מצד הבנקים הזרים בפרויקט, זאת לאחר שבנק לאומי הסכים להעמיד את המימון השקלי בסך של כ-2.5 מיליארד שקל.

בהתאם לתנאי המימון שהציגה MTS, מחצית מההלוואות של הבנקים (המוגנות בביטוח סיכוני סחר חוץ) יינתנו בריבית של ליבור+2%-2.5%, ויתרת ההלוואות יינתנו בריבית של ליבור +3%-3.5%. ריבית הליבור לטווח ארוך עומדת על כ-4% בממוצע, כך שהריבית הממוצעת היא כ-7%-8%.

מדובר בייקור של 2% בריבית ביחס להצעתה המקורית של MTS ולתנאים בהם העריכה כי תוכל לגייס את המימון הזר לפרויקט. העלאת הריבית צפויה לייקר את הוצאות המימון לפרויקט בעשרות מיליוני אירו לשנה, אך היא נחשבת לסבירה לנוכח השלכות המשבר העולמי.

על רקע המשבר העולמי, הסגירה הפיננסית לפרויקט הרכבת הקלה בת"א כבר נדחתה פעמיים מחודש מאי האחרון, ונקבעה ל-28 בינואר 2009. בעקבות המשבר, דרשו הבנקים המובילים בהם שני הבנקים הגרמניים ו-RBS לצרף בנקים נוספים לליווי הפרויקט במטרה לפזר את הסיכון בין מספר ממנים.

לנוכח הודעת MTS כי הצליחה לגבש את קונסורציום הבנקים, צוות המו"מ של המדינה, בראשות המשנה לחשב הכללי, עמי לנדאו, יחליט בשבוע הבא האם לאשר דחייה נוספת לצורך השלמת המו"מ מול הבנקים ו-MTS.

יש לציין כי הסכם המימון עדיין כפוף לכך שהבנקים, MTS והמדינה יגיעו להבנות מסחריות בנוגע לתנאי הזיכיון של הפרויקט.

בכירים בממשלה המקורבים לנושא ציינו כי המדינה עדיין מצפה להבהרות מ-MTS לגבי הצטרפותם של בנקים נוספים למימון הפרויקט וביחס לתנאי ההלוואה. הבכירים ציינו כי "יש אמנם התקדמות מסוימת, אך הדרך לסגירה הפיננסית עדיין ארוכה. סביר להניח שההחלטה בנושא תתקבל כבר ע"י הממשלה הבאה".

בנוגע לתנאי המימון שהציעו הבנקים אמרו הבכירים כי "בעקבות המשבר העולמי קשה יותר לגייס כספים. אם אלו אכן התנאים, הריביות הן סבירות, אבל יש עדיין מחלוקות קשות בנושאים המסחריים".

קונסורציום MTS כולל את קבוצת אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב; תאגיד סימנס הגרמני; קואופרטיב אגד, חברת CCECC הסינית וסוארס דה קוסטה הפורטוגזית, וכן חברת HTM מהולנד שהיא שותפה ללא אחזקות.

את MTS מייצג מייצג משרד עוה"ד דוד תדמור ושות' ואת בנק לאומי מייצגים עוה"ד יוסי לוי ונועה מי-דן ממשרד לוי, מידן ושות' פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה יבוצע בשיטת B.O.T בה היזם יממן, יקים ויתפעל את הקו למשך 32 שנים, ואז יעבירו למדינה ללא תמורה.