נתוני בנק ישראל מאשרים: מחנק האשראי החריף ברבעון האחרון של 2008

האשראי הבנקאי בחודשים אוקטובר ונובמבר עלה ב-0.6% בלבד והגיע ל-572.8 מיליארד שקל ; הבנקים הורידו את הריבית על הפיקדונות בשיעור גבוה יותר מאשר ירדה הריבית על אשראי - כתוצאה מכך עלו מרווחי האשראי שהגדילו את רווחי המימון של הבנקים

נתונים רשמיים של בנק ישראל מאששים את התחושה כי ברבעון הרביעי של 2008 הבנקים עצרו את האשראי במשק והעלו את המרווח הפיננסי. מנתונים של הבנקים שדווחו לפיקוח על הבנקים עולה כי האשראי הבנקאי בחודשים אוקטובר ונובמבר עלה ב-0.6% בלבד והגיע ל-572.8 מיליארד שקל בהשוואה ל-569.1 מיליארד שקל בסוף ספטמבר. יודגש כי אלו נתונים מצרפיים רשמיים של בנק ישראל, המנטרלים שינויים בשער החליפין.

מתחילת 2008 עלה האשראי הבנקאי ב-10.4%, קצב הצמיחה הגבוה ביותר בעשור האחרון, אך הצמיחה באשראי הבנקאי נעצרה בבת אחת מספטמבר, כנראה על רקע עליית הסיכון במשק עם כניסתו להאטה. בנטרול קיטון מסוים באשראי במט"ח עולה כי בחודשיים אוקטובר-נובמבר עלה האשראי במטבע ישראלי (צמוד ולא צמוד) ב-0.75%. לשם השוואה הממוצע הדו-חודשי של עליית האשראי הבנקאי בשנת 2008 היה 2.2% כשהאשראי במטבע ישראלי עלה ב-2.7%.

הרווחיות תיפגע

עוד עולה מנתוני הפיקוח על הבנקים כי באופן פרמננטי הבנקים הורידו את הריבית על הפיקדונות בשיעור גבוה יותר מאשר ירדה הריבית על אשראי. כתוצאה מכך עלו מרווחי האשראי, כלומר תהליך ירידת הריבית של בנק ישראל אפשר לבנקים להגדיל את רווחי המימון. המרווח הממוצע על סך האשראי שעמד ביוני על 3.24% טיפס בהדרגה בחודשי הקיץ עד שהגיע בספטמבר ל-3.46%. בחודש אוקטובר קפץ המרווח ל-3.71% ובנובמבר ירד ל-3.57%, ירידה שמגלמת כמחצית בלבד מירידת הריבית של בנק ישראל.

המרווח הפיננסי מגלם את ההפרש בין הריבית שהבנק משלם על המקורות (למשל הריבית על הפק"מ אותה הוא משלם ללקוחות) לבין הריבית שהבנק גובה על הלוואות. הרווחים הנוצרים מהפרש זה נקראים רווחי המימון ומהווים כשני שלישים מהכנסות הבנקים, כאשר כל עלייה של עשירית אחוז במרווח הפיננסי תורמת לבנקים הכנסות בהיקף של 570 מיליון שקל.

עם זאת רווחיותם של הבנקים תיפגע מאוד בשנת 2009 כתוצאה מעלייה צפויה בהפרשה בחובות מסופקים משיעור של 0.3%-0.4% בימי גאות כמו 2007 לשיעור של 1%-1.5% המשקף מיתון וחדלות פירעון של פירמות. לאור זאת ההפרשות לחובות מסופקים של הבנקים בשנת 2009 עשויות להגיע ל-8 מיליארד שקל, סכום כפול מההפרשה המצרפית בשנים 2006-2007, כך שרווחיות הבנקים תיפגע מאוד. בשבוע שעבר העריך יובל בן זאב, סמנכ"ל מחקר בכלל פיננסים, כי התשואה על ההון של בנק לאומי והפועלים תהיה בשנת 2009 כ-5%-6% ושל הבנקים הבינוניים - בינלאומי, מזרחי ודיסקונט - אף נמוכה מכך.