מקאן יוניברסל ומרקיורי של ראובני-פרידן ישתפו פעולה ביניהן בתחום המדיה

הממונה על ההגבלים: מקאן וראובני אינם משרדים מתחרים, כי שניהם בבעלות אותה חברת אחזקות ; נציגי ראובני-פרידן כבר פנו לאמצעי המדיה בדרישה להיות חלק מהסכם העמלות ותנאי רכש המדיה של מקאן יוניברסל

משרד הממונה על ההגבלים העסקיים אישר למשרדי הפרסום מקאן-אריקסון וראובני-פרידן לרכוש מדיה ביחד או לשתף פעולה בדרכים אחרות במדיה - כך נודע ל"גלובס". במשרדי הממונה לא רואים בראובני-פרידן ובמקאן מתחרים, מאחר ששניהם נשלטים על-ידי אותה חברת אחזקות בינלאומית - אינטרפבליק.

באחרונה פנה ישראל דיאמנט - המנהל את חברת המדיה מרקיורי שבבעלות משרד הפרסום ראובני-פרידן - לאמצעי המדיה בדרישה לקבל את מה שמכונה בשוק "מחירי מקאן", ולהיות חלק מהסכם העמלות של מקאן.

כזכור, עד לפני מספר חודשים ניהל ראובני-פרידן את רכש ותכנון המדיה שלו באמצעות חברת המדיה יונייטד, שהיתה משותפת לו ולשלמור-אבנון-עמיחי. החברה קיבלה פעם אחת אישור לפעילות מהממונה על ההגבלים, לאחר שהממונה (הקודם) השתכנע שהבעלות המשותפת של אינטרפבליק במקאן ובראובני לא באה לידי ביטוי בהתנהלות של שתי חברות המדיה שלהם. לאחר שלוש שנים, כשפקע תוקף הפטור של יונייטד והיא נדרשה לחדש אותו, הועמד שוב לבחינה הקשר שבין ראובני-פרידן למקאן-אריקסון, והיה אחד מהשיקולים המרכזיים בהחלטה האם להאריך את הפטור או לא.

בניגוד לפעם הקודמת, הפעם לא השתכנעו במשרדי הממונה כי הקשר באחזקות לא יפגע בתחרות. "יונייטד וחברת הרכש הגדולה בישראל יוניברסל מקאן" נכתב בהחלטה, "נשלטות בידי יד אחת. הצדדים להסדר טענו כי יש לראות את יונייטד ויוניברסל כשתי ישויות נפרדות אשר פועלות באופן עצמאי ובלתי תלוי. הם גורסים כי מתקיימים ניגודי עניינים ביניהם הנובעים בין היתר מטיפול בלקוחות שהם מתחרים ומכך שלקוחות אלה לא יקבלו מצב בו חברת הפרסום שלהם תשתף פעולה עם חברת פרסום (ורכש מדיה) לפיכך להבנתם יש להתעלם מכך שיונייטד ויוניברסל נשלטות ביד אחת. לא ניתן לקבל טענה זאת. גם בדיקת הרשות העלתה כי דעתם של המפרסמים אינה נוחה בלשון המעטה מלקבל שירותים בתחום הקריאייטיב ממי שנותן שירות דומה גם למתחרה".

בעקבות פירוק יונייטד הוקמו שתי חברות מדיה: יוניון מדיה, המנוהלת על-ידי אורן יוניוב (לשעבר מנכ"ל יונייטד); ומרקיורי, אותה מנהל ישראל דיאמנט עבור ראובני-פרידן. בשלב זה נראה כי את מרבית לקוחות יונייטד לשעבר - ביניהם פרטנר, קבוצת שטראוס ונוספים - קיבלה יוניון, שהעבירה אליה גם את פעילות רכש המדיה של משרדי הפרסום JWT ישראל ושטרית מדיה גרופ, שטופלו ביונייטד. עם זאת, נראה כי למרות אישור הממונה הוחלט בקבוצת אינטרפבליק ישראל שלא למזג את הפעילות רשמית של שני המשרדים - יוניון ויוניברסל מקאן. ניתן להניח שהשיקולים נגד המיזוג היו למנוע פגיעה בתקציבים מנוגדי אינטרסים מחד, ולנסות ולתת לחברה החדשה מרקיורי את החסות והכוח של האח הגדול יוניברסל מקאן מאידך.

ראובני לא יהיה משרד הפרסום הראשון שמשתף פעולה עם יוניברסל מקאן. החברה, שהיא חברת רכש המדיה הגדולה בישראל, רוכשת מדיה עבור משרדי פרסום רבים, ביניהם גליקמן-נטלר-סמונוב, זרמון-גולדמן, ענבר-מרחב-שקד, פוגל-אוגילבי ועוד.

ממשרד הממונה נמסר בתגובה: "מאחר ושני הגופים נשלטים על-ידי IPG, אנחנו לא רואים בהם מתחרים מלכתחילה".

אילן שילוח, יו"ר מקאן-אריקסון, מסר: "בנובמבר האחרון הופסקה פעילותה של יונייטד, על-פי החלטת הממונה, שקבעה כי לצורך חוק ההגבלים יש לראות במקאן-אריקסון ובראובני-פרידן גוף אחד, ולכן ראובני לא יכולים לרכוש מדיה עם יונייטד. לאחר החלטה זו, ביקשה IPG לוודא שלקוחותיה לא יפגעו כתוצאה מכך שראובני-פרידן לא יכולה עוד לרכוש מדיה באמצעות יונייטד, רק בשל העובדה שהיא חלק מקבוצת IPG. לשם כך, ולאחר שהובהר עם הממונה שפעילות משותפת של ראובני-פרידן ומקאן לרכישת מדיה היא מותרת, פנתה IPG לגופי המדיה על מנת להשיג עבור לקוחותיה את התנאים המסחריים שמהם נהנו טרם הפסקת הפעילות של יונייטד. פעילות IPG מול גופי המדיה תואמת כל תג ותו בחוק ההגבלים. יודגש כי קניית המדיה נעשית בנפרד על-ידי שתי חברות: יוניברסל מקאן ומרקיורי, ללא תיאום ביניהן, ותוך שמירה מוחלטת על 'חומות סיניות' בין המשרדים".