בית הדין להגבלים עסקיים אישר תחת תנאים את המיזוג בין בזק ל-yes

(עדכון) - רשות ההגבלים העסקיים, שהתנגדה למיזוג מחשש לשליטה של בזק בשתי תשתיות שידור מרכזיות, תוכל לערער על ההחלטה ; בנוסף, בית הדין קבע את לוחות הזמנים להקמת רשת ה-IPTV החדשה של בזק

בית הדין להגבלים עסקיים אישר היום (ד') את המיזוג בין חברת בזק ל-yes תחת תנאים. בכך דחה בית הדין את כל התאוריה שבנתה רשות ההגבלים העסקיים סביב התנגדותה למיזוג - התנגדות שהובילה לכך שבזק נאלצה לערער ולקיים הליך ארוך ומייגע בבית הדין בדרך לאישור. רשות ההגבלים התנגדה למיזוג מכיוון שטענה כי משמעותו היא שליטה של בזק בשתי תשתיות שידור מרכזיות: הלוויין ורשת ה-IPTV החדשה (טלוויזיה מבוססת אינטרנט) שהיא מקימה בימים אלה. יש לציין כי לרשות ההגבלים שמורה הזכות לערער על ההחלטה.

בית הדין לא קיבל את טענת רשות ההגבלים וזאת אחרי מספר פעמים שבהן המליצו השופטים לרשות לנסות ולהגיע לפשרה ולקביעת תנאים שיאפשרו את המיזוג. בסופו של דבר משסירבה הרשות, הלכו השופטים עם הקו שלהם והצעת הפשרה שהציעו לפני מספר חודשים דומה דמיון רב לתנאים שקבעו למיזוג ושפורסמו היום.

כך, הציגו השופטים את התנאים המרכזיים למיזוג. התנאי הראשון הוא כי אם בזק תבחר לקיים את המיזוג, תתחייב החברה להקים את רשת ה-NGN (רשת הדור הבא) המתוכננת ותתחייב גם לפתוח אותה לשחקנים נוספים בשוק התקשורת. על רשת זאת יתאפשר לשחקנים אחרים להעניק מגוון שירותים, שאת זהותם יקבע משרד התקשורת. בכך, מבטיח בית הדין כי רשת בזק החדשה תהיה פתוחה לכל השחקנים ובזק לא תוכל להתנגד לכך ששחקנים חדשים בתחום השידורים ישתמשו בה.

לוח הזמנים לפריסת הרשת החדשה

בנוסף, קובע בית הדין את לוחות הזמנים להקמת הרשת: תחילת מתן שירות ברמת כיסוי המאפשרת שירות ל-30% ממשקי הבית (ולא פחות מ-600 אלף ממשקי הבית) תוך שנה מההחלטה; כיסוי של 50% ממשקי הבית בישראל (ולא פחות מ-900 אלף ממשקי הבית) תוך שנתיים מההחלטה; וכיסוי של 80% ממשקי הבית במדינה (ולא פחות מ-1.6 מיליון ממשקי הבית) תוך שלוש שנים מההחלטה.

תנאי שלישי הוא כי אם לא יהיו מתחרים נוספים על הרשת החדשה של בזק, yes לא תוכל לשדר שירותי VOD על הרשת החדשה ותיאלץ להמשיך ולשדר במתכונת הנוכחית על גבי הלוויין.

לשמור על תשתית הלוויין

התנאי הרביעי הוא שבזק תאפשר לגופים המשדרים שידורי טלוויזיה גישה פתוחה לתשתית בזק בתנאים ובדמי שימוש אחידים וסבירים שייקבעו בידי הגורמים המוסמכים על-פי חוק התקשורת או על-ידי רשות ההגבלים העסקיים.

תנאי חמישי הוא לשמור על הפרדה מבנית בין בזק לחברת yes בתנאים הקבועים כיום באשר להפרדה מבנית בין חברת בזק לחברות הבת האחרות (בזק בינלאומי ופלאפון) כדי לאפשר פיקוח ראוי על הגינות התחרות.

על מנת לסייע ליורוקום ולמנוע פגיעה באינטרסים שלה קבע בית הדין כי בזק לא תקבל או תספק שירות או מוצר ל-yes או ממנה אלא אם החלטה לגבי קבלתו או נתינתו תתקבל לפחות ברוב של 75% מחברי הדירקטוריון של yes.

תנאי נוסף הוא שבזק תתחייב להמשיך ולתחזק את תשתית הלוויין, גם אם yes תעבור לשדר על גבי תשתית IPTV ברשת החדשה. בזק תצטרך לקבל אישור מבית הדין כדי לשחררה מתנאי זה אם לא תצליח למכור או להשכיר את התשתית לשחקן חדש.

בשורה התחתונה, בזק תעמיד ערבות בנקאית בסכום של 200 מיליון שקל להבטחת קיומם של תנאים אלה.

התנאים למיזוג בין בזק ל-yes

* פתיחת הרשת החדשה של בזק לשחקנים חדשים

* עמידה בלוחות זמנים שקבע בית הדין

* בהיעדר שחקנים חדשים על הרשת החדשה, yes לא תוכל לשדר VOD

* הפרדה מבנית בין בזק ל-yes

* שיתוף-פעולה בין בזק ל-yes רק ברוב של 75% מחברי דירקטוריון yes

* בזק מחויבת להמשיך ולתחזק את תשתית הלוויין

* העמדת ערבות בנקאית של 200 מיליון שקל להבטחת תנאים אלה