תזכיר חוק: פרסום שם חשוד ייאסר למשך 48 שעות - למעט במקרים חריגים

זאת כדי לאפשר לו לבקש מביהמ"ש לאסור את פרסום שמו ; כיום החוק מאפשר לביהמ"ש לאסור פרסום שם חשוד, אם הפרסום "עלול לגרום לו נזק חמור וביהמ"ש סבר כי יש להעדיף את מניעת הנזק על פני העניין הציבורי בפרסום"

משרד המשפטים הפיץ תזכיר הצעת חוק, המציע לאסור פרסום שם של חשוד (שטרם הוגש נגדו כתב אישום) במשך 48 שעות מהמועד בו הודיעו לו על דבר קיום חקירה נגדו, או עד שיתקיים דיון בעניינו בבית המשפט, וזאת כדי לאפשר לו לבקש מבית המשפט לאסור את פרסום שמו.

התזכיר, שנוסח על-ידי עו"ד יפעת רווה ממחלקה ייעוץ וחקיקה (פלילי), מציע לתקן את סעיף 70 לחוק בתי המשפט. כיום החוק מאפשר לבית המשפט לאסור פרסום שם חשוד, אם הפרסום "עלול לגרום לו נזק חמור ובית המשפט סבר כי יש להעדיף את מניעת הנזק על פני העניין הציבורי שבפרסום".

אלא שבפועל לעיתים קרובות מתפרסם שם החשוד בעיתונות, בעיקר באמצעי התקשורת האלקטרוניים (רדיו ואינטרנט) בטרם הספיק החשוד לבקש לאסור את פרסום שמו, ובכך מסוכלת תכלית החוק.

לכן מוצע כאמור שבמשך 48 שעות יעוכב הפרסום, כאשר "פרסום" כולל כל הפצה בקרב אנשים, לרבות באמצעות מחשב, כלומר הוא כולל למשל פורומים באינטרנט. התזכיר מציע לקבוע כמה חריגים לכלל. הראשון, כשבית המשפט מתיר את הפרסום לאור העניין הציבורי שבו. למשל כשהחשוד הוא איש ציבור, כשמהות החשדות מחייבת פרסום (חשד לעבירות מין), או כשהחשוד מעמיד עצמו לבחירה או למינוי לכהונה מסוימת והפרסום עשוי להשפיע על קהל הבוחרים.

חריג נוסף הוא כשהפרסום הוא חיוני או דחוף ועיכובו עלול לפגוע במטרותיו (איתור חשוד או עדים), למשל כשמדובר בעבריין נמלט, או בעבריין מין שיש להזהיר את הציבור מפניו. חריג שלישי הוא כשהחשוד עצמו מבקש בכתב לפרסם את שמו, מכל סיבה שהיא.