הצבעה על תכנית התמריצים תיתכן הערב בסנאט; הדמוקרטים נאבקים לגייס קומץ רפובליקנים במאמץ להבטיח רוב חסין לתוכנית

(עדכון) לא כל הדמוקרטים ניצבים מאחרי התכנית ; מאמץ קדחתני של מתונים בשני הצדדים לצמצם את התכנית ב-100 מיליארד דולר במאמץ לגבש פשרה ; אובמה מעצים את הקמפיין למען תכנית התמריצים: "אם לא נפעל מיד, ייגרם לארה"ב נזק בלתי הפיך"

הערב (ליל שבת) עשויה להיערך בסנאט הצבעה גורלית על תכנית התמריצים הכלכליים, ששוויה כ-900 מיליארד דולר, אך הדבר רחוק מלהיות בטוח. התכנית, שאך לפני שבועות היתה צפויה לעבור בנקל את משוכת ההצבעות בסנט ובבית-הנבחרים, עומדת עתה במרכז מאבק דרמטי בין הנשיא ברק אובמה לבין סיעת המיעוט הרפובליקני בסנאט.

נכון לבוקר יום ו', שעון ישראל, מוסיפים רוב המחוקקים הרפובליקניים בסנט להתעלם מידו המושטת של אובמה ומנכונותו למחוק מהתכנית פרוייקטים וסעיפי הוצאה אחרים שהרפובליקנים התקשו לעכלם.

חזון אובמה לשיתוף פעולה דו-מפלגתי, בעידן חדש של קירוב לבבות בוושינגטון, נתקל בסרבנות אידיאולוגית של מפלגת האופוזיציה, שרואה בתכנית התמריצים ראש חץ של ממשלה גדולה, טומאה בעיני כל שמרן מאמין. הרפובליקנים מוסיפים להטיף לתכנית שתתבסס בעיקר על קיצוצי מיסים, לרבות מס רווחי הון, וטוענים שהיקף התכנית במתכונתה הנוכחית פשוט גדול מדי וינציח את הגירעון הפדרלי.

סנטור הרי ריד, ראש הסיעה הדמוקרטית בסנט, עמד לקיים אמש (ה') הצבעה במליאה על תכנית התמריצים, לאחר שסבר שעלה בידו לגייס רוב של לפחות 60 סנטורים, המניין המינימלי שנחוץ כדי לסכל יזמת פיליבאסטר. לכאורה, הדמוקרטים, שנהנים מרוב של 58 מושבים בסנט, זקוקים רק לתמיכה של שני סנטורים רפובליקניים, אך התמונה יותר מסובכת, מפני שכמה דמוקרטים, שרואים עצמם מחויבים לשמרנות פיסקלית, ערקו למחנה האויב.

ריד, שהכריז כי יהיה מוכן לקיים את מושב הסנט במשך כל הלילה כדי להתחיל בתהליך ההצבעה, חזר בו בשעה מאוחרת לאחר שהתברר שהקולות שהוא זקוק להם עדיין אינם מונחים בכיסו. תמונת המצב הבוקר: מתונים משתי המפלגות היו אמורים לעבוד כל הלילה, במאמץ לגלח סעיפי הוצאה מסוימים, בשווי של עד 100 מיליארד דולר, כדי לגבש הצעת חוק שתהיה מוסכמת על שני המחנות.

אתמול העצים אובמה את הקמפיין לדחיפת תכנית התמריצים במאמץ לבלום את הצלחת הרפובליקנים בניהול קרב חוסם נגד התכנית. התנהלותו, התלהבותו וסגנונו הזכירו את אובמה המועמד. הוא נעשה איש המכירות הראשי של התכנית.

העובדה שתכנית התמריצים עדיין תקועה בסנט, בגלל העדר רוב לאישורה, מאלצת את הנשיא להחריף את הרטוריקה שלו. אזהרותיו מפני התוצאות הצפויות של אי נקיטת פעולה מיידית נעשות קודרות ומאיימות יותר, והוא מתחיל לתקוף את הרפובליקנים, מהלך שממנו ניסה להימנע עד עתה, במאמץ לקיים את הבטחתו בבחירות להיות "נשיא של כולם".

במאמר בחתימתו שמתפרסם היום בעמוד האופ-אד של וושינגטון פוסט מזהיר אובמה, בפעם הראשונה, כי ייתכן שארה"ב לא תצליח לצאת לעולם מביצת המשבר הכלכלי אם הקונגרס לא יעניק לו מנדט להזרמת מאות מיליארדי דולרים למשק, לפי תוואי תכנית התמריצים.

"בכל יום נוסף שעובר בהמתנה לפעולה לבלימת הסחף הכלכלי, אזרחים נוספים יפסידו את מקומות העבודה שלהם, את חסכונותיהם ואת בתיהם", כותב אובמה. "אם נשב בחיבוק ידיים, המיתון עלול להימשך שנים. המשק ימחק חמישה מיליון מקומות עבודה נוספים. ארה"ב תשקע עמוק יותר בתוך משבר שבשלב מסויים עלול להיעשות בלתי הפיך".

במקביל מאותת הנשיא שהוא מתחיל לאבד את סבלנותו נוכח ההצלחה היחסית של הרפובליקנים לעכב את יישום התכנית בהתנצחויות אידיאולוגיות אין-סופיות בסנט.

הוא כותב: "בימים האחרונים נשמעו ביקורות מוטעות על תכנית התמריצים, ביקורות שמשקפות תיאוריות כושלות שסייעו לדרדר אותנו אל המשבר הזה. אלה ביקורות שנשענות על רעיונות שקיצוצי מיסים לבדם יפתרו את כל הבעיות; שנוכל להתמודד עם כל האתגרים שלפנינו בצעדים מקוטעים, לאט לאט; שנוכל להתעלם מאתגרים בסיסיים כמו השגת עצמאות ממקורות אנרגיה זרים ומציאת פיתרון לעלויות הגבוהות של שירות בריאות. (הרפובליקנים) חושבים שנוכל לנהוג כך ובה בעת לצפות שהכלכלה שלנו, ויחד עמה האומה כולה, יעלו ויפרחו".

"אני דוחה את התיאוריות האלה וכך גם האזרחים האמריקניים שהלכו לקלפיות בנובמבר והצביעו, באופן שאינו משתמע לשתי פנים, בעד שינוי ", כותב אובמה. "... לאמריקנים אין סבלנות להתנגחויות מפלגתיות שמובילות למבוי סתום".

ובנאום אמש אמר הנשיא: "אני מאמין שחקיקה בהיקף כזה (של תכנית התמריצים) ... ראויה שתיבחן בקפידה, כפי שאכן קרה בחודש שחלף. אני חושב שזה דבר טוב. כך צריכה הדמוקרטיה לעבוד. אבל הנתונים (על הידרדרות הכלכלה) שאנו רואים שולחים לנו מסר שאי אפשר לטעות בו, וזה גם המסר ששולח לנו העם האמריקני. הזמן לדיבורים נגמר. הזמן לפעולה הוא עכשיו".