שמאי מקרקעין ערביים: היה הכרח למנות שמאי מכריע ערבי

"שוק המקרקעין במגזר הערבי מאופיין במצוקת קרקע עקב לחצי ביקוש, שימושי קרקע מעורבים באזור אחד הכוללים מסחר, מלאכה ומגורים, דפוסי התנהגות ושיקולי רכישה/מכירה של מקרקעין השונים מהמגזר היהודי, שימוש בפועל בקרקע לא מתוכננת למטרות בנייה ואף בנייה קיימת בהיתר ללא תוכנית מאושרת"

הוועדה המייעצת בחרה בחודש שעבר ב-10 שמאים מכריעים וב-10 שמאים מחליפים, בהתאם לתיקון 84 לחוק התכנון ובנייה. רשימת השמאים פורסמה לראשונה ב"גלובס", ובה 18 שמאים ממרכז הארץ, אחד מירושלים ואחד מהצפון - וללא שמאי מכריע ערבי.

120 שמאים הגישו מועמדות לתפקיד, ו-40 שמאים שהשיגו את הניקוד הגבוה ביותר ע"פ הקריטריונים שנקבעו זומנו לראיון. בין ה-40 היו גם שני שמאי מקרקעין ערבים - עאטף עאלם ומטר עומר.

עאלם ועומר מברכים על בחירת כל השמאים שנבחרו ומשבחים את מקצועיותם, אך מדגישים את הבעייתיות שבחוסר נציגות למגזר. "שוק המקרקעין במגזר הערבי, בשונה מהמגזר היהודי, מאופיין בסוגיות שמאיות ומחירים מיוחדים, אשר נובעים מהבדלים מהותיים באספקטים החברתיים, הכלכליים והתכנוניים, במיוחד בסוגיית היטל ההשבחה, המצריכה ידע, ניסיון והיכרות מלאה של כל הגורמים המעצבים את שווי הקרקע בזמן נתון", אמרו השניים ל"גלובס".

לדבריהם, שוק המקרקעין במגזר הערבי מאופיין במצוקת קרקע עקב לחצי ביקוש, שימושי קרקע מעורבים באזור אחד הכוללים מסחר, מלאכה ומגורים, דפוסי התנהגות ושיקולי רכישה/מכירה של מקרקעין השונים מהמגזר היהודי, שימוש בפועל בקרקע לא מתוכננת למטרות בנייה ואף בנייה קיימת בהיתר ללא תוכנית מאושרת.

השמאים עאלם ועומר מוחים נגד החלטת הוועדה שלא להמליץ על שמאי ערבי וסבורים כי לשמאי מקרקעין מקצועי מן המגזר הערבי יש יתרון מובהק להבנה טובה יותר של השוק הנסמכת על ניסיון. לדעתם, מגזר המהווה 20% מאוכלוסיית המדינה ראוי לייצוג.

יצוין, כי שמאים בכירים וגורמים המקורבים לוועדה אמרו ל"גלובס", כי מספר המחלוקות במגזר הערבי המובילות להכרעת שמאי מכריע, וכן מספר התביעות לפי סעיף 197, הוא נמוך מאוד ביחס לאוכלוסיית המגזר, מגיע לאחוזים בודדים מההיקף הכספי במגזר היהודי ואינו מצדיק מינוי מגזרי. עם זאת אותם גורמים הסכימו כי למגזר מאפיינים ייחודיים.