תכנית התמריצים בהיקף 838 מיליארד ד' עשויה לזכות באישור היום או מחר

אובמה מקצין את הטון: אם לא תאושר התכנית תהיה "קטסטרופה" ; אומר במסיבת עיתונאים: מצבנו דומה למצבה של יפן בשנות ה-90: ישבו בחיבוק ידיים והפסידו עשר שנים

במסיבת העיתונאים הראשונה שלו כנשיא, אמר אמש ברק אובמה, כי אם הקונגרס לא יאשר את תכנית התמריצים להתנעת הכלכלה, "המשבר בארה"ב עלול להיהפך לקטסטרופה".

התבטאויות אובמה מול עיתונאים בבית הלבן, וקודם לכן בעצרת עם בעיר אלקהארט, באינדיאנה, מדינת מוכת אבטלה, מעידות כי הוא מוכן להטיל למערכה את כל הונו הפוליטי הבלתי מבוטל. הוא זנח את החיזור המנומס אחרי קולות מחוקקים רפובליקניים והחליט לפנות ישירות אל הבוחרים, בעצרות בפריפריה או בשידור מחוף אל חוף.

הוא הפך את תכנית התמריצים, יחד עם תכנית הרה-ארגון הפיננסי, למיזמים העיקריים של ממשלו. כשלון אחת מהן, או שתיהן, יהיה מכה קשה לנשיאותו הצעירה.

תכנית התמריצים עברה אתמול משוכה פרוצדורלית בסנט: הצבעה שנועדה לבדוק אם הרפובליקנים יוכלו להכשיל את התכנית בטקטיקה של פיליבאסטר. הדמוקרטים הצליחו לגייס 61 קולות, רוב חוסם פיליבאסטר, ובכך נסללה הדרך להצבעה על התכנית עצמה, היום או מחר.

קרוב לוודאי שהסנאט יאשר את התכנית, אמנם במתכונת משויפת. הבעיה היא השלב הבא: ועדה משותפת של סנטורים וצירי בית-הנבחרים, שיצטרכו לגבש נוסח שיאחד את הגרסאות של שני הבתים. הדמוקרטים בבית-הנבחרים זועמים על גילוח 100 מיליארד דולר מגרסת הסנאט. כל הסימנים מראים שזה יהיה מאבק איתנים ולא ברור מתי, אם בכלל, תושג פשרה.

במסיבת העתונאים, כמו בעצרת באינדיאנה, לא ניסה אובמה לצבוע את התכנית, או את המצב, בצבעים ורודים. "התכנית אינה מושלמת", אמר הנשיא. "שום תכנית אינה מושלמת. אינני יכול לומר לכם בוודאות שכל דבר בתכנית יעבוד כפי שאנו מקווים שיעבוד, אבל אני יכול לומר לכם בוודאות מלאה, שאם נשב בחיבוק יידים המשבר הזה רק יעמיק".

לשומעיו באלקהארט אמר אובמה משפט שעליו לא חזר במסיבת העיתונאים בוושינגטון: "משך ההתאוששות הכלכלית המקווה יימדד בשנים, לא בשבועות או בחודשים".

הנשיא השווה את מצבה הכלכלי הנוכחי של ארה"ב למצבה של יפן בשנות ה-90. הוא אמר, כי היפנים לא פעלו במהירות מספקת ולפיכך הפסידה ארצם עשר שנות צמיחה, שאותן תיאר אובמה כ"עשור האבוד".

הנשיא ניגח שוב ושוב חלק מהרפובליקנים, שמסרבים להכיר בכך שארה"ב שרויה במצב חירום כלכלי. "אם יש מישהו כאן שאינו מאמין שמדובר במשבר בקנה מידה מלא, אני מציע שהוא ידבר עם אחד ממיליוני האמריקנים שעולמם חרב עליהם מפני שהם אינם יודעים מהיכן יגיע תלוש המשכורת הבא שלהם".

"אני לא מוכן לקבל עצות לגבי חריגה מהתקציב מפי אנשים שחוללו את המשבר הזה והורישו לי גירעון של קרוב לטריליון דולר", אמר הנשיא.