למה לארי שביט מותר, ולי לא?

מי קבע שסקרים משפיעים יותר מאשר פרשנות פוליטית חריפה שמפורסמת במדיה

הסוקרים מנועים על פי החוק מפרסום סקרי בחירות חדשים, בעוד שעל הפרשנים הפוליטיים לא הוטל כל איסור ויש להם חירות בלתי מוגבלת להמשיך להביע את דעתם ולהשפיע על הלכי הרוח בציבור ללא כל רסן אֵתי או גילוי נאות. האם המחוקק, בכוונתו לגונן על הציבור, לא הותיר כאן פרצה המאפשרת שימוש מניפולטיבי בהשפעה על דעת הקהל? ע"ע מקרה ארי שביט

אינני בעד סקרים בסמוך לבחירות ואינני נגד. אני בעד בחירות הוגנות ונקיות, כמתבקש בחברה דמוקרטית תקינה. חשוב לזכור כי פרסום סקרים הוא חלק בלתי נפרד מהזכות לחופש ביטוי וזכות הציבור לדעת, כמו גם זכויות בסיסיות אחרות שהן אבני יסוד של כל משטר דמוקרטי.

כידוע, על פי תיקון לחוק הבחירות משנת 2007 (תיקון לחוק הבחירות דרכי תעמולה), המחוקק אסר על פרסום תוצאות סקרי בחירות חדשים בשלושת הימים שלפני יום הבחירות וכן ביום הבחירות עצמו. כוונת המחוקק היתה להגן על הציבור מפני השפעות של גורמים בעלי עניין מפרסום מגמתי של תוצאה כזו או אחרת.

יחד עם זאת משמעות האיסור היא גם פגיעה בחופש העיסוק של הסוקרים. והרי הסוקרים עובדים בכלים מדעיים אובייקטיביים המוכרים ומקובלים בכל העולם, ולפיכך דווקא פרסום הממצאים שלהם סובל הכי פחות מהטיות שמהן חשש המחוקק בבואו לתקן את החוק. זאת בשעה שכל הפרשנים הפוליטיים רשאים להמשיך להביע ולפרסם את דעתם הסובייקטיבית באין מפריע.

יש לא מעט מבקרים ופרשנים פוליטיים שדעתם כבדת המשקל מקבלת נפח של "אורים ותומים" המנוצל על ידי גורמים בעלי עניין בכוונה להשפיע על דעת הציבור
דווקא בימים הספורים לפני יום הבחירות, שבו הוא חייב לרדת מגדר ההתלבטות ולגבש החלטה חופשית ונקייה מכל השפעות זרות.

הסוקר מחוייב לפרסם את גודל המדגם, הרכב המדגם, טעות הדגימה ופרטים רלוונטים אחרים על כלי המחקר המדעיים שבאמצעותם בוצע הסקר. הסוקר גם שב ומדגיש כי הסקר הוא צילום מצב נתון, ולא תחזית אסטרולוגית. ממש כמו בדיקת א.ק.ג המספקת תמונת מצב נכונה למועד ביצועה.

לעומת זאת הפרשנים הפוליטיים ובעלי הטורים לא מחוייבים לכל רסן אתי ומרביתם אף מדלגים על קיום הנורמה המתבקשת של גילוי נאות על קשריהם האישיים עם מועמדים כאלה ואחרים. חלקם מבטאים את אהדתם ותמיכתם באופן ישיר וגלוי. האחרים אורזים אותה בנימוקי הפחדה של אסור ומותר. בשני המקרים מדובר בכלי בעל השפעה על כוונות ההצבעה של הציבור, באופן שהמחוקק לא נתן את דעתו על כך בתיקון האחרון לחוק הבחירות.


פרופ' דגני הוא יו"ר קבוצת גיאוקרטוגרפיה, ופרסם סקרי בחירות בערוץ 1 בתכנית פוליטיקה ובעיתון גלובס