כלל ביטוח תגייס 200 מיליון שקל מהבנקים כדי לעמוד בדרישות האוצר

ברבעון הרביעי צפויה החברה, כמו יתר חברות הביטוח, להציג שחיקה בהון

לקראת פרסום התוצאות הכספיות החלשות של קבוצות הביטוח לשנת 2008, שצפויות להצביע על שחיקה אדירה בהון הנדרש מהן מהרגולציה, הודיעה כלל ביטוח, בניהול שי טלמון, כי כלל חברה לביטוח תגייס הון ראשוני בהיקף של כ-200 מיליון שקל מהחברה האם, כלל החזקות עסקי ביטוח , שישמש לטובת עמידה בדרישות ההון של האוצר. נציין כי מכיוון שמדובר בהון ראשוני מבחינת כלל חברה לביטוח, הרי שהוא יכול לשמש לה לסגור חוסר של עד 350 מיליון שקל בהון הרגולטורי. זאת מכיוון שחברת ביטוח יכולה להכיר בדו"חות הכספיים השנתיים בדרישות ההון בהון משני בהיקף של עד 75% מההון הראשוני שלה.

בכלל ביטוח מציינים שההזרמה האמורה, בגובה 200 מיליון שקל, תשמש כולה או חלקה לצורך עמידה בהוראות ההון העצמי המינימלי לדו"חות השנתיים של 2008, והוא יגויס בעיקר מהמערכת הבנקאית. באוקטובר 2008 גייסה כלל 200 מיליון שקל מבנק הפועלים, כנגד הנפקת כתב התחייבות נדחה להון העצמי כהון משני.

תוצאות הרבעון השלישי שפרסמו חברות הביטוח הצביעו על בעיה של חברות רבות - בהן גם כלל ביטוח - לעמוד בכללי ההון המינימלי הנדרש מחברת ביטוח - כששורה ארוכה של חברות נדרשו לעבות את ההון העצמי באמצעות גיוס הון. עתה מבהירה כלל ביטוח, באופן שניתן להשליך ממנו על יתר הענף, כי הבעיה בעמידה בכללי ההון המינימלי הנדרש של האוצר נמשכה ואף העמיקה ברבעון הרביעי. לאור כך מסתמן כי בתקופה הקרובה יפעלו חברות ביטוח נוספות לגיוס הון ראשוני ומשני לטובת עמידה בכללי הרגולציה.

לאחרונה פרסמנו שאגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר יאפשר לחברות הביטוח הקלות זמניות שיסייעו להן בעמידה בכללי ההון העצמי המינימלי הנדרש ממבטח, ושצפויות לסייע במעט לדרישות ההון עם פרסום התוצאות הכספיות ל-2008, בשני היבטים: חברות הביטוח לא יידרשו, החל מהדו"חות הקרובים, לרתק הון נוסף במסגרת ההון הנדרש בגין חריגה פסיבית מתקנות ההשקעה, וכן החברות יוכלו להכיר בהון משני בשיעור גבוה מהמותר כיום, ביחס להון ראשוני, וזאת רק עבור הזרמות של הון ראשוני חדש (הזרמות שבוצעו לאחר תחילת דצמבר).

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2008 הציגה כלל ביטוח, שבשליטת קבוצת אי.די.בי, הפסד של 226 מיליון שקל בשורה התחתונה והפסד לפני מס של 265 מיליון שקל. בשקלול הפסדים שנזקפו לקרן הון והפרשי תרגום, במסגרת ה-IFRS, כלל ביטוח רשמה הפסד על הנייר של מעל 540 מיליון שקל בינואר עד ספטמבר אשתקד. *