בחירות 2009: למי הצביעו בברנז'ה המשפטית?

רגע לפני שהקלפיות נסגרו, היפנה "גלובס" לעשרות עורכי דין ומשפטנים שתי שאלות: איזה פתק הם שמו בקלפי, ואת מי הם היו רוצים לראות על כיסא שר המשפטים ; מספר עורכי דין אמיצים סיפקו לנו הצצה אל מאחורי הפרגוד

עו"ד מיקי צלרמאיר

* הצבעתי: "אהוד ברק. אני חושב ששלושת המועמדים לא ראויים, ואין ערך מוסף לאף אחד מהם, אך מביניהם, תוך בחינה של מה שצפוי לעם ישראל בתחום הביטחון ובתחומים נוספים, ברק בעיני הוא המועמד העדיף. אני מקווה שכשנגיע לזמן משבר הוא יגיע להחלטות הנכונות, וזאת הסיבה היחידה שהצבעתי בשבילו".

* שר המשפטים שלי: "דניאל פרידמן או יצחק (בוז'י) הרצוג. חלק מהרפורמות שפרידמן רצה להעביר הן נכונות ואולי עם הזמן הוא יתרכך קצת ויוכל להגיש אותן יותר חכם, ואז הוא יוכל גם לעשות שינוי. הרצוג הוכיח את עצמו היטב בתפקידו כשר הרווחה, יש לו רקע משפטי מצוין, הוא מנהלן טוב ואני חושב שהוא יכול לעשות עבודה מצוינת".

פרופ' אוריאל פרוקצ'ה

* הצבעתי: "מרץ. ההעדפה הראשונה שלי תמיד היתה להצביע מרצ, כי העמדות הפוליטיות שלה הכי תואמות את שלי, אך עד הרגע האחרון התלבטתי מכיוון שידעתי שאין להם סיכוי להרכיב ממשלה. השאלה ששאלתי את עצמי היא אם אני לא צריך להצביע הצבעה אסטרטגית, אך בסופו של דבר כמו תמיד, הלכתי לפי נטיית הלב והצבעתי מרץ".

* שר המשפטים שלי: "מהמפלגה שלי הייתי בוחר בעמיתי פרופ' מרדכי קרמניצר, שזה לא דבר בלתי אפשרי מבחינה פוליטית. אך יש אנשים נוספים שיכולים להיות שרי משפטים ראויים. בעבודה למשל יש את אופיר פינס ובליכוד יש את דן מרידור. שניהם יכולים להיות שרים טובים".

עו"ד ששי גז

* הצבעתי: "ביבי נתניהו. התלבטתי בין קדימה וציפי לבני, לבין הליכוד וביבי נתניהו. בסופו של דבר החלטתי לתת את קולי לנתניהו, כיוון שעד היום כל מה שעשה כשר אוצר ובכלל היה טוב ויפה. גם לבני נראתה לי מועמדת ראויה, אבל הגעתי למסקנה שצריך בתקופה הזאת מישהו שכבר הוכיח ומוכיח את עצמו, גם כשר וגם במעמד של קבלת החלטות וגם כמי שמייצג אותנו בכבוד בחוץ לארץ. הוא יודע לקבל החלטות ובימים כאלה אנחנו צריכים אותו".

* שר המשפטים שלי: "אני מאוד מעריך את בוז'י הרצוג. הוא מעורר כבוד ואשמח אם איש כזה יהיה שר המשפטים. גם משה כחלון הוא מועמד ראוי לתפקיד בכיר, ושר המשפטים זה תפקיד שיתאים לו, אם כי אני לא אובייקטיבי כי אני מכיר אותו באופן אישי ומעריך אותו מאוד. גם גדעון סער, שהוא איש חרוץ ונמרץ, מועמד ראוי בעיני. בימים כאלה חשוב שיהיה איש שיודע לקבל החלטות יותר מכל דבר אחר, ושלושתם ראויים על-פי הקריטריון הזה".

עו"ד רונאל פישר

* הצבעתי: "יש לי עניין להשאיר את זה ביני לבין עצמי ומאחורי פרגוד, וכנראה יש סיבה למה ההצבעה סודית. אני רק יכול לתת רמז למי נתתי את קולי: רוב הזוגות שאני משוחח עימם מספרים שבביתם האישה הולכת אחר הבעל, כי בדרך-כלל הבעל הוא חיה פוליטית בעוד שהאישה עסוקה בדברים אחרים, ולכן היא נוטה אחריו. זה נובע גם מההיבטים של המשפחה הפטריארכלית. אצלנו בבית הגבר הולך אחר האישה. לנשים בישראל היום יש עם מי להזדהות, אז אם אצלנו הבעל הולך אחר האישה זה רמז גדול".

* שר המשפטים שלי: "דניאל פרידמן. אני שמח ששר המשפטים האחרון שלנו היה פרופ' פרידמן ואני אשמח מאוד אם הוא ימשיך לשמש בתפקיד הזה עוד שתיים-שלוש קדנציות כדי להשלים את הרפורמות שהוא מאמין בהן. אני מודה ומתוודה שאני לא מסכים איתו בחלק מהעניינים, אבל ברוב העניינים ובעיקר בתפיסת העולם שלו את המשפט, אני תמים דעים איתו. הוא הבין שאם רומא חרבה בגלל שעולם המשפט שלה היה כושל, הרי שאנחנו ניחרב גם כן, לא בגלל הפלסטינים ולא בגלל הכלכלה, אלא משום שעולם המשפט שלנו כושל".

עו"ד הנריק רוסטוביץ'

* הצבעתי: "ציפי לבני, כי האלטרנטיבה היתה מזעזעת, בכל מובן אפשרי. היתרון שלה הוא שהיא לא מעוררת בי בחילה. מבחינת דעותיי תמיד אני נמצא בקצוות. בדעות הכלכליות שלי אני בימין הימני, ובדעות הסוציאליות שלי אני בשמאל השמאלי. אני לא שייך למרכז בשום נושא, אף פעם ומשום זווית. אני אדם קיצוני. אבל הפעם הבחירה שלי היתה פרסונאלית. היא לא שייכת לדעות שלי, כי בעיני היום כולם אותו הדבר. אני לא רואה הבדלים גדולים בין מפלגה למפלגה ולכן הבחירה הופכת לפרסונאלית".

* שר המשפטים שלי: "פרופ' מרדכי קרמניצר הוא איש ראוי בעיני לתפקיד הזה".

עו"ד פנינת ינאי

* הצבעתי: "בנימין נתניהו. לטעמי, המבחן לחוסנה ולעוצמתה של המדינה בשנים הקרובות ייסוב סביב שני תחומים עיקריים, המדיני-ביטחוני ויחסי החוץ שלה וכן התחום הכלכלי כפועל יוצא מהמשבר העולמי. ניקסון אמר פעם "כל מנהיג שייך לשילוב מיוחד של זמן, מקום ונסיבות", ובעיני בנתניהו קיים לעת הזאת השילוב המיוחד הזה".

* שר המשפטים שלי: "כשר משפטים הייתי רוצה לראות את דן מרידור. מי שעומד בראש מערכת זו חייב לבוא מתוך הקהילה המשפטית, להכיר מקרוב את התנהלותה על כל רבדיה וגם להודות בכשלים הקיימים בה והטעונים תיקון".

עו"ד מימי צמח

* הצבעתי: "ציפי לבני. כל השנים הצבעתי מרצ, אבל הייתה לי בעיה איתם בזמן האחרון. אני חושבת שבשנים האחרונות, מאז שיוסי שריד כבר לא ראש המפלגה, הם לא עושים מספיק ולא מצדיקים את הקולות שהם מקבלים. חשבתי שדווקא לעשות להם איזה ניעור, ושהם יירדו משמעותית ייצור איזשהו חלל בשמאל שיצריך משהו מרענן וחדש שיעשה הרבה יותר. לבסוף, החלטתי בקלפי. זו הייתה הפעם הראשונה שלא הצבעתי מרץ".

* שר המשפטים שלי: "למרות שהוא מועמד מטעם ליברמן, אני חושבת שהרפורמות שפרידמן החל בהן, שאני לא בטוחה שהוא עשה אותן מהסיבות הנכונות, חשובות למערכת. צריך רפורמה גדולה במערכת המשפט, ומהטעם הזה הוא מועמד מתאים בעיני. מערכת בתי המשפט היתה צריכה זעזוע חזק, ולפרידמן לא הייתה בעיה לעשות אותו. אני לא יודעת מאיזה טעמים, אבל לא בטוחה שזה חשוב".

עו"ד אלדד יניב

* הצבעתי: "אהוד ברק ומפלגת העבודה. ידעתי שאין לו סיכוי להיבחר לרשות הממשלה, אבל חשבתי שהוא הבנאדם המתאים ביותר להיות שר ביטחון, וישראל צריכה אותו כשר ביטחון גם בשנים הקרובות. ידעתי שרק מפלגת עבודה חזקה תוכל להיכנס לממשלת אחדות. מפלגת עבודה חלשה תלך לאופוזיציה לשיקום ולבנייה מחדש. לצערי, מעטים מאוד חושבים כמוני".

* שר משפטים שלי: "אם נתניהו ירכיב את הממשלה הבאה, אני רוצה לראות את גדעון סער שר משפטים, ואם ציפי לבני תרכיב את הממשלה הבאה, הייתי רוצה לראות את רוני בר-און בתפקיד. אחרי רוח הסערה שהביא איתו פרידמן לתפקיד, שלא הייתה בה תכלית אמיתית זולת יצירת כותרות בעיתונים על רפורמות שלא היו ולא נבראו וכמעט אף אחת מהן לא יצאה מהכוח אל הפועל, מערכת המשפט ראויה להנהגה שפויה, שקולה ורצינית, שתדע מצד אחד לייצר אחדות בין כל חלקיה, ומצד שני להנהיג רפורמות אמיתיות שהמערכת כה זקוקה להן".

עו"ד יובל אלבשן

* הצבעתי: "אהוד ברק והעבודה, כי זאת המפלגה היחידה שיש לה אג'נדה סוציאל דמוקרטית עם רגישות אמיתית לשלטון".

* שר המשפטים שלי: "הייתי שמח לראות בתפקיד מישהו עם עמוד שדרה כמו מוטה קרמניצר, שמצד אחד לא יתכופף בפני בית המשפט העליון ומצד שני ינהג במתינות, לא כמו דניאל פרידמן".