בעל השליטה בדויסבורג באסיפת בעלי האג"ח: "לבנקים יש הזכות לקחת את הנכסים - אבל זה לא משתלם להם"

באסיפת האג"ח ניסה דויד המלבורגר להרגיע: "כשהשווקים ישתפרו אני מקווה שנוכל למחזר את ההלוואות בריבית יותר נמוכה" ; החברה חייבת כ-60 מ' ש' לבעלי האג"ח, והתשואה מתקרבת ל-400%

"לבנקים יש הזכות לקחת את הנכסים, אך זה לא משתלם להם. יש לנו פורטפוליו טוב והם יודעים את זה. מה ההיגיון שהבנק יחלט את הנכסים?" - כך אמר אתמול (ה') דויד המלבורגר, בעל השליטה (79%) בדויסבורג , באסיפת אג"ח שהתקיימה היום בתל-אביב.

האסיפה זומנה לצורך מתן דיווח על מצב החברה. בחודש שעבר דיווחה דויסבורג שאי-עמידה ביחסים פיננסיים עלולה לעכב את התשלום למחזיקי האג"ח. החברה קיבלה מהבנק המלווה "אינדיקציה לא רשמית" (לשון ההודעה לבורסה) לכך שהיא לא עומדת באמת המידה הפיננסית שנקבעה בהלוואה, בעקבות ירידת ערך של הנכסים שבבעלותה.

דויסבורג פועלת בתחום של נדל"ן מניב בגרמניה, ומחזיקה ב-21 נכסים מסחריים. בנק RBS החליט לבצע הערכת שווי חיצונית לקבוצת נכסים של החברה באזור וולשטיין. את תשעת החודשים הראשונים של 2008 סיימה דויסבורג בהפסד של 46.5 מיליון שקל, גירעון בהון החוזר של 11.3 מיליון שקל, גירעון בהון העצמי של 31 מיליון שקל ותזרים מזומנים שלילי של 5 מיליון שקל.

הבנק המלווה כנראה נשך שפתיים עד התקופה האחרונה, אך מאז שהושלמה ההשתלטות של RBS על בנק ABN AMRO, נבחנו כל ההלוואות שניתנו בעבר. דויסבורג הבהירה כי הפרה אמת מידה פיננסית המהווה עילה לפירעון מיידי של יתר סכומי ההלוואה, העומדת היום על 57.78 מיליון אירו. ה-LTV (הלוואה לערך הנכס) עומד על 95% במקום 85%, ובהמשך היה אמור לרדת אפילו ל-80%.

התחייבויות בהיקף 458 מיליון שקל

אבל לא רק הבנקים דואגים, גם מחזיקי האג"ח בישראל שהעניקו לחברה אשראי של כ-60 מיליון שקל חוששים לכספם, ותשואת האג"ח מתקרבת ל-400%. המלבורגר, יהודי המתגורר באנגליה, ניסה להרגיע את המשתתפים באסיפה: "כשהשווקים ישתפרו אני מקווה שנוכל למחזר את ההלוואות בריבית יותר נמוכה".

גם סמנכ"ל הכספים, אליוט פידלר, הסביר שלבנקים לא משתלם לממש את איומם: "אמרו לנו שהם רוצים מאתנו עוד כסף וסירבנו לכך. בנקים באנגליה לא ממהרים היום לחלט נכסים בהלוואות נון ריקורס. אם הבנק ימכור את הנכס זה יהיה במחיר נמוך מההלוואה ואין לו אינטרס לחנוק את החברה, הם רוצים להמשיך לקבל את הריבית". דמי השכירות עוברים לבנקים ורק התזרים העודף מועבר לחברה, כך שלבנק באנגליה אין בעיה לעצור את התשלומים למחזיקי האג"ח בישראל.

לדויסבורג התחייבויות בהיקף של 458 מיליון שקל, מתוך זה כ-60 מיליון שקל למחזיקי האג"ח. הריבית בגובה של כ-3 מיליון שקל אמורה להיות משולמת באפריל הקרוב, והקרן רק בשנה הבאה. נאמן האג"ח, רו"ח יוסי רזניק, הדגיש כי תזרים המזומנים כיום מכסה רק את הריבית (3 מיליון שקל), אך לא את הקרן. עם זאת, בידי הנאמן מכתב התחייבות מבעלי השליטה בחברה, שבו ציינו כי הם מחויבים לכל החוב עד יוני 2009.

פרופ' רון עופר, שלפני שלושה ימים מונה לתפקיד היועץ הכלכלי של דויסבורג, אמר: "נגיש תוך זמן קצר ניתוח של ההשקעות שבוצעו. אין ירידה בתזרים מהנכסים ואין שינוי בחוזים. השינוי היחיד הוא כתוצאה מהערכת שווי חדשה, שבוצעה על-ידי אחד הבנקים המממנים. אנו מבקשים זמן. הייתה רעידת אדמה מאסיבית והחברה נקלעה למצב קשה. בעלי השליטה לא משכו או ימשכו משכורות או דמי ניהול".

למחזיק אג"ח מוסדי, שביקש תשובות כבר עכשיו, השיב עופר: "יש לך את האקדח ביד, אתה יכול לירות, אבל זאת תהיה שטות". *