ראש המודיעין בארה"ב: "המשבר הכלכלי הגלובלי הוא הסכנה הגדולה ביותר לביטחון הלאומי של ארה"ב"

לראשונה מאז 2001 - אל קאעידה אינו בראש הרשימה ; דניס בלייר במסמך הערכת סיכונים לאומית: "הסיכון לביטחון ארה"ב נובע בין היתר מהפוטנציאל של המשבר העולמי להפיל ממשלות" ; "לו הקהיליה הבינלאומית היתה נוקטת פעולה אחידה נגד איראן, היה אולי סיכוי ללחוץ על האיראנים להימנע מייצור נשק גרעיני"

ראש מערכת המודיעין האמריקנית, דניס בלייר, אמר אמש (ה'), כי המשבר הכלכלי הגלובלי הוא האיום החמור ביותר על הביטחון הלאומי של ארה"ב.

בשימוע של ועדת המודיעין של סנט, אומר בלייר, כי הסיכון לביטחון ארה"ב נובע מהפוטנציאל של המשבר העולמי להפיל ממשלות, לחולל גלי הגירה ולחתור תחת יכולתן של בעלות בריתה של ארה"ב לסייע לה באפגניסטאן ובמקומות אחרים.

לדבריו, "למרות שאיננו יודעים מה יהיה היקפו הסופי של המשבר, כבר עכשיו הוא מסתמן כמשבר הכלכלי והפיננסי הגלובלי החמור ביותר מזה עשרות שנים".

בלייר, שאך זה הושבע לתפקידו, ממונה על כל שירותי המודיעין של ארה"ב, לרבות סי.איי.איי.,הסוכנות לביטחון לאומי ("האוזן של אמריקה") ושירותי הביון של משרד ההגנה.

"קרוב לוודאי שזמן הוא האיום הגדול ביותר שמרחף מעלינו", אומר בלייר. "ככל שיעבור זמן רב יותר עד לתחילת ההתאוששות הכלכלית, כך גדלה הסבירות שייגרם נזק חמור לאינטרסים האסטרטגיים של ארה"ב".

אנליסטים אמרו, כי מסקנות הדו"ח יחזקו את קריאתו של הנשיא ברק אובמה לאישור מהיר של חבילת התמריצים להתנעת הכלכלה הלאומית, שעדין תקועה בצנרת הקונגרס.

זו הפעם הראשונה מאז 2001 שאל קאעידה אינו עומד בראש רשימת הסיכונים המיידיים הגדולים ביותר שמאיימים על ארה"ב. "המשבר, שצמח בשווקים האמריקניים, מגביר את הספיקות במנהיגותה של וושינגטון בכלכלה הגלובלית ובמערכת הפיננסית הבינלאומית", נאמר בדו"ח. הוא גם עלול לחולל התנגדות למאמצי ארה"ב לקדם שווקים חופשיים בעולם.

בלייר מציין, שכרבע ממדינות תבל כבר התנסו בסימפטומים של אי יציבות, לרבות חילופי שלטון, בגלל ההידרדרות בכלכלה הגלובלית. הוא הביא כדוגמאות הפגנות המונים ברוסיה באירופה והזהיר שלרוב המדינות באמריקה הלטינית ובגוש הסובייטי לשעבר אין מספיק רזרבות של מזומנים כדי להתמודד עם המשבר המתעצם.

"ההשלכה המיידית (של המשבר) על האינטרסים האמריקניים תנבע קרוב לוודאי מאובדן יכולתן של בעלות ברית וידידות לעמוד בהתחייבויותיהן לארה"ב בתחומים צבאים והומניטריים", נאמר בדו"ח. "זרימת מהגרים ממדינות האגן הקריבי עלולות אף הן לפגוע בביטחון הלאומי של ארה"ב".<

כאמור, אל קאעדה ירד מדרגה. לפי הדו"ח, ארגון הטרור הוא עדיין אויב מסוכן, אך יעילותו ויכולותיו פחתו בהשוואה לאלה של השנה שעברה.

עוד אמר בלייר, כי קהיליית המודיעין בארה"ב עדיין מעריכה שאיראן לא חידשה את העבודות על תכנון נשק גרעיני, שאותן הפסיקה בסוף 2003. זו היתה גם ההערכה של קהיליית המודיעין בארה"ב ב-2007. הערכה זו חוללה זעם לא רק בישראל אלא גם בממשל בוש.

"אעפ"י שאיננו יודעים האם איראן מתכננת לפתח נשק גרעיני, אנו מעריכים שהיא, לכל הפחות, משאירה את האופציה הזו פתוחה", אמר בלייר.

אבל בתשובה לשאלות מחוקקים הרחיב בלייר את הדיבור בסוגיה זו: "אני יכול לומר שבשלב זה איראן בבירור מפתחת את הרכיבים של נשק גרעיני שניתן לשיגור, כלומר חומרים בקיעים, יכולות להפוך חומרים אלה לנשק ויכולות שיגור. האם האיראנים יילכו עד הסוף, יפתחו נשק גרעיני ויהפכו מעצמה גרעינית? זה תלוי במידה רבה בהחלטות הפנימיות שלהם".

לדבריו, לו הקהיליה הבינלאומית היתה נוקטת פעולה אחידה נגד איראן, היה אולי סיכוי ללחוץ על האיראנים להימנע מייצור נשק גרעיני. הבעיה היא שהקהילייה הבינלאומית מפוצלת.