גרינספן מודה: "לא הצלחתי להבין את פשר הנגזרים הללו מהמשכנתאות"

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] בראיון ל-CNBC: "במבט לאחור, היום כל אחד יודע שהבום הזה התפתח תחת השווקים במשך תקופה ארוכה למדי, אך אז איש לא ידע זאת"

אלן גרינספן, לשעבר יו"ר הפדרל ריזרב, אמר בראיון לערוץ CNBC במסגרת תוכנית ששודרה ביום ה' שעבר, שהוא הבין באופן מלא את ההיקף של משכנתאות הסאב-פריים רק באמצע שנת 2005, ולא הצליח להבין את פשר הנגזרים המורכבים שנוצרו על בסיס אותן משכנתאות.

סרט התעודה "מגדל הקלפים" שמנסה לעקוב אחר הסיבות למשבר הכלכלי העולמי, שודר בערוץ הטלוויזיה האמריקני וכלל בין היתר ראיון מקיף עם גרינספן שבו הוא הודה למעשה בצדקת הביקורת על תפקודו כיו"ר הפד בעידן שבו התפתחה בועת הדיור.

"במבט לאחור, היום כל אחד יודע שהבום הזה התפתח תחת השווקים במשך תקופה ארוכה למדי, אך אז איש לא ידע זאת", אמר גרינספן למראיין דני פייבר. "ב-2004 פשוט לא היה מידע אמין על כך. רק ב-2005 הופיעו הסימנים הראשונים שזה מתפתח".

מבקריו של גרינספן טוענים שהבוס לשעבר של הפד הרחיב את היצע הכסף מעל ומעבר לקצב הצמיחה של התמ"ג האמריקני, באמצעות שמירה על ריבית נמוכה מדי במשך זמן ארוך מדי. המדיניות של הפד יצרה עודפי מזומנים שניפחו את מחירי המניות והבתים, והובילה הן לבועת הטכנולוגיה בסוף שנות ה-90 והן לבועת שוק הדיור בעשור הנוכחי.

"ידיי היו קשורות"

גרינספן מכיר בכך שיכול היה לעשות משהו למנוע את משבר שוק הדיור, אך טוען שידיו היו קשורות. "אילו ניסינו לדכא את הצמיחה של שוק הסאב-פריים, אתה חושב שהקונגרס היה מסכים לכך?", הוא שאל את המראיין. "כשנראה היה שיש מגמה של עלייה גדולה בבעלות על בתים, מגמה שיש לה ערך בלתי-מוטל בספק מבחינה חברתית, האם אתה חושב שהיינו מצליחים לעצור אותה? אני מסופק".

עוד אמר גרינספן שאילו היה נוקט צעדים למנוע את המשבר, התוצאה היתה מכאיבה מאוד. "היינו צריכים למעשה לרסן את הכלכלה האמריקנית וליצור שיעור אבטלה של 10%. אני מבטיח לך שבמצב כזה, לא היו לנו בום בשוק הדיור, בשוק המניות וכלכלה טובה במיוחד גם כן".

גרינספן האשים גם את סוכנויות הדירוג ואת המשקיעים שסמכו על שיקול הדעת שלהן ו"יצרו סביבן הילה". לפי גרינספן, האמון המופרז שהסוכנויות זכו לו הוא זה שהביא לפריחה של שוק הנגזרים על המשכנתאות, השוק שקריסתו החלה את כדור השלג המתגלגל שהביא למשבר הפיננסי הנוכחי.