מיטב: תוכנית התמריצים שאושרה בסוף השבוע עלולה להשפיע על סדרי העדיפויות בעתיד

כלכלני בית ההשקעות: "האוצר האמריקני יצטרך להתמודד עם תוספת חוב עצומה - תוך הפניית מקורות למימון החוב על פני עידוד הצמיחה" ; כלל פיננסים: "אי-פרסום מרכיבי התוכנית הוא בכדי להימנע מהתחייבות הממשל"

"מתוך הפרטים המועטים שגייתנר מסר על תוכנית החילוץ שאושרה ביום ו', ידוע ששר האוצר האמריקני מתכנן להגיע לחבילת חילוץ של עד 2 טריליון דולר, כאשר שטריליון אחד מיועד לרכישת נכסים רעילים והטריליון השני לספק אשראי לצרכנים ולעסקים. למרות הביקורת עליו, ויש ביקורת, על כך שלא פירט את התוכנית, גם ככה אין לו מה לחדש יותר מדי, כי אנחנו יודעים שאין לו פתרונות קסם, ואין יש מאין". כך מציין אמיר כהנוביץ, כלכלן מאקרו בכלל פיננסים.

כהנוביץ מסביר כי חלק גדול מהאשמה בנפילות האחרונות טמון באופטימיות היתר ששררה בימים שלפני ההודעה החסרה ובציפיות המוגזמות מהתוכנית. התוכנית, הוא אומר, הרי כן תצא לפועל, היא כן תכלול רכישת נכסים רעילים, היא כן תכלול מתן הלוואות, היא כן תכלול החזרי מיסים ועוד כל מיני עירויי הון למיניהן. אך גם פירוט מורחב יותר לא יעזור, כי גם ככה לא ברורה יכולתו של כל מרכיב להקל את מצוקת האשראי והאם הכסף שמוזרם יגדל בשוק כאשראי ויתעצם דרך מכפיל ההלוואות, או יבלע בשלב מוקדם יחסית במאזני הבנקים ויופקד ב'פד'.

עוד ידוע, כי התוכנית העיקרית של הממשל היא להעביר את הנכסים הרעילים לבנקים "רעים", אבל בשביל זה, אומר כהנוביץ, צריך להקים בנקים שכאלו ולקנות ולהפקיד בהם את הנכסים. "חוסר הנזילות בנכסים הללו הופך את התמחור שלהם לכמעט בלתי אפשרי ולכן, לא ברור איך לחשב את מחירם. לממשל חשוב, ובצדק, שיישאר לנכסים איזשהוא ערך בסוף המשבר ושכספי המיסים לא יבלעו בגופים פרטיים. גייתנר לכן לא מיהר להתחייב על רכישה ומנסה לחפש גורמים פרטיים שישקיעו גם הם, יגבירו את הנזילות, יגדילו את כמות הכסף הכוללת בתוכנית ויעבירו חלק מהאחריות והתמחור לשוק".

בכלל פיננסים מעריכים כי אי-פרסום מרכיבי התוכנית הוא בכדי להימנע מהתחייבות הממשל. הוא אומנם מעלה את אי הוודאות, אך יש בו צורך, על מנת להשיג עוד זמן בכדי למשוך משקיעים פרטיים. אין צורך, אומרים בבית ההשקעות, להיגרר למכירת ני"ע בעקבות אי הוודאות שלכאורה לא הסתיימה, כמו שלא צריך למהר לקנות עם פרסומם בעתיד (וזה יגיע). לדבריהם, העיכוב הפעם נובע יותר משיקולים נכונים ופחות מחוסר אונים.

עוד מעריכים הכלכלנים כי נתוני המאקרו שפורסמו בשבוע שחלף, יחד עם נתונים נוספים שפורסמו, ובראשם מדד מנהלי הרכש שפורסם לפני כשבוע, מאותתים כי בקצב ההתדרדרות הנוכחי - הצמיחה האמריקנית ברבעון הרביעי תהיה שלילית, סביב רמת ה-3%, ביחס לרבעון הרביעי אשתקד. ונתמכת בהתכווצות הגרעון המסחרי ובעלייה במכירות.

כהנוביץ מציין כי שרי האוצר והבנקים המרכזיים במדינות ה-G7 הסכימו על נקיטת אמצעים משמעותיים ביותר, תוך שימוש בכל טווח הכלים החוקיים העומדים לרשותם, בכדי להקל על המשבר. לדבריו, הצהרה זו חשובה, כיוון שכל ניסיון עצמאי של מדינה אחת עלול להיות לא כדאי אם מדינות אחרות לא יוצרות מהלכים דומים. "עדיין, הצהרות לחוד ופעולות משותפות לחוד. כבר ראינו שמדינות מסוגלות לתאם פעולות אך אנחנו רוצים לראות עד כמה הן מוכנות לסמוך אחת על השנייה".

"לסיכום", אומר כהנוביץ, "פתרון לבעיית האשראי הוא המפתח לפתרון המשבר, וכשיתרחש, התיקון שיגרור בשוקי ההון יכול להיות חד ואלים כלפי מעלה וליצור כדור שלג חיובי. עם זאת, המשך הבעיה עלול להביא ל'התייבשות' של חברות רבות שפעילותן מבוססת על אשראי, ולסופן של חברות ענק, כדוגמת יצרניות הרכב האמריקניות שכיום נראות כ'גדולות מכדי ליפול'.

מיטב: לא צפוי שינוי דרמטי באמון הצרכנים בארה"ב ב-2009

גם בבית ההשקעות, מיטב, מתייחסים לתוכנית החילוץ שאושרה ביום ו', ואומרים כי "אין ספק כי תוכנית ההאצה תתמוך בפעילות הכלכלית בשנים 2009 עד 2011, בהן צפויה להתרכז עיקר ההוצאה. יחד עם זאת, ההשפעה של הנפקת חוב ממשלתי על חשבון חוב פרטי אינה יעילה ברמה המשקית, ולפיכך עלולה להשפיע לרעה על הצמיחה בשנים שלאחר מכן".

לדברי הכלכלנים, האוצר האמריקני יצטרך להתמודד עם תוספת חוב עצומה, אשר עלולה להשפיע על סדרי העדיפויות בעתיד, תוך הפניית מקורות למימון החוב על פני עידוד הצמיחה.

במיטב מציינים כי אמון הצרכנים האמריקני, כפי שנמדד על-ידי אוניברסיטת מישיגן, הידרדר בחודש פברואר, בהשפעת אבדן מקומות התעסוקה במשק, המשך הירידה במחירי המניות והדיור, אשר משפיעים לרעה על החוסן הכלכלי של האמריקנים.

ייתכן, אומרים במיטב, כי תוכנית ההאצה הפיסקלית, אשר תשפר את תזרים המזומנים של האמריקנים, תביא לכדי עלייה במדד. יחד עם זאת, אנו לא מצפים לשינוי דרמטי במדד במהלך שנת 2009, שבה שיעור האבטלה ימשיך לעלות ומחירי הנדל"ן ימשיכו במסעם מטה.