תשובה ולבייב לא לבד: גם משפחת ברוניצקי שיעבדה כל אחזקותיה באורמת לבנק

במסגרת שינוי תנאי ההלוואה שהעניק לה בנק הפועלים ב-2007 ; הבנק ויתר על האופציה לדרוש את הגדלת הביטחונות או פירעון ההלוואה ; בסוף 2007 התרחש מאבק שליטה באורמת תעשיות, כאשר חברת גזית שבשליטת חיים כצמן ביקשה לבצע השתלטות עוינת על החברה ורכשה ממניותיה בשוק

בעלי השליטה בחברת אורמת תעשיות , בני הזוג יהודית ויהודה ברוניצקי, שיעבדו את כל מניותיהם בחברה לבנק הפועלים, וזאת במסגרת שינוי תנאי ההלוואה שהעניק הבנק לבני הזוג בסוף שנת 2007. ל"גלובס" נודע, כי כחלק מהשינוי ויתר בנק הפועלים על אופציית המרג'ין קול, המאפשרת לו לדרוש ממשפחת ברוניצקי להגדיל ביטחונות, או לחלופין לדרוש פירעון חלקי או מלא של ההלוואה.

כזכור, בסוף 2007 התרחש מאבק שליטה באורמת תעשיות, כאשר חברת גזית שבשליטת חיים כצמן ביקשה לבצע השתלטות עוינת על החברה ורכשה ממניותיה בשוק. באותה שנה הגיע כצמן לאחזקה של 17% באורמת, בעוד שלברוניצקים היו 28% מהמניות בלבד. כדי למנוע את ההשתלטות על החברה שייסדו, נטלו בני הזוג ברוניצקי הלוואה בהיקף של כ-150 מיליון דולר מבנק הפועלים, באמצעותם רכשו בשוק מניות של החברה בהיקף של 7.6%.

הבנק העמיד לזוג קו אשראי לרכישת מניות אורמת, שכנגדו העבירה משפחת ברוניצקי חלק ממניותיה בחברה לנאמנות הפועלים, שקיבל עליהן שעבוד.

את המניות רכשו הברוניציקים במחיר כמעט כפול ממחיר המניה הנוכחי, וירידת מחיר המניה בחודשים האחרונים הביאה לכך שבנק הפועלים רשאי לדרוש מהמשפחה להקטין את היקף ההלוואה שנלקחה, או להגדיל את הביטחונות.

עד להסדר החדש, היו משועבדות לבנק הפועלים 24.8 מיליון מניות, וכשמחיר המניית אורמת ירד לשפל של 22 שקל בלבד בסוף חודש דצמבר, הגיע שווי המניות המשועבדות לכ-135 מיליון דולר בלבד. על מנת למנוע מצב שבו ידרוש הבנק פירעון של ההלוואה, הוחלט לשנות את תנאיה, ובמסגרת ההסדר אליו הגיעו הצדדים העבירה משפחת ברוניצקי עוד 16.6 מיליון מניות לנאמנויות של הבנק - כאמור, כל מניות אורמת שבידיהם. במקביל, הבנק הסכים לוותר על אופציית המרג'ין, לאחר שהגדלת הביטחונות ועליית מחיר המניה בשבועות האחרונים הגדילו את שווי המניות המשועבדות שבידיו לכ-325 מיליון דולר.

ירידת מחיר המניה בשנה האחרונה הסבה הפסד לא קטן לבני הזוג. לאחר שרכשו את המניות בעיצומו של מאבק השליטה תמורת 556 מיליון שקל, באו המשבר הכלכלי בעולם, ומחיקות השקעה שביצעה אורמת בחברת אופטי קנדה ובפקדונות מסוג ARS, וגרמו לירידה חדה בשווי המניה. כעת, במחיר המניה הנוכחי נאמד ההפסד על הנייר של הברוניצקים בכ-275 מיליון שקל.

עם נטילת ההלוואה לרכישת המניות, הניחו גורמים בשוק ההון שקצב חלוקת הדיבידנדים באורמת יגדל, על מנת שבני הזוג יוכלו לעמוד בהחזר ההלוואה שלקחו.

בפועל, הדיבידנד השנתי של אורמת, שחולק בחודש אפריל 2008, היה בהיקף של 21.4 מיליון שקל בלבד, לעומת דיבידנד של כ-63 מיליון שקל שנה קודם לכן. כעת, יהיה מעניין לראות את גובהו של הדיבידנד הקרוב, אם בכלל יחולק, לנוכח ההפסד אותו צפויה אורמת לרשום ברבעון הרביעי בעקבות מחיקת השקעתה באופטי קנדה. *