בדיקת "גלובס": עין גדי, סן בנדטו ואקווה נובה ירוויחו ממשבר מי עדן ונביעות

מצד אחד הצרכנים חוששים לקנות מי עדן ונביעות, ומצד שני רוצים לאגור מים כי צפוי מחסור ; ההערכות הן כי אם המשבר יסתיים תוך מספר ימים הכול יחזור לקדמותו, אך אם לא - צפויה פגיעה שטרם ניתן להעריך את היקפה

מכירות המותגים נביעות ומי עדן ברשתות השיווק ספגו אתמול (ב') פגיעה בעקבות הודעת החברות על הפסקת ייצור המים, והנהנים העיקריים הם עין גדי, סן בנדטו ואקווה נובה, שצמחו אתמול במכירות. עם זאת, לא מדובר בפגיעה דרמטית. כך עולה מבדיקות "גלובס".

"אם היה משהו תפיסתי היסטרי, המכה היתה גדולה יותר", אומר קמעונאי בכיר בשוק. "השאלה העיקרית כרגע היא משך זמן המשבר. אני מאמין שלא מדובר בעניין של ימים בודדים. ככל שמשבר כזה ארוך מעבר לשבוע, הוא בונה תפיסתית יותר חוסר אמון ויוצר נזק מצטבר. גם עיתוי המשבר בעייתי כי הקטגוריה עצמה בירידה. המבחן אמיתי יהיה בראשית הקיץ, שאז הכמויות עולות בסדרי גודל".

הנזק לכל אחת מהחברות בנפרד כתוצאה מהפסד הכנסות עומד על כ-10 מיליון שקל, והוא עשוי לגדול אם המשבר יימשך מעל לשבועיים. בנוסף, שתי החברות יצטרכו להשקיע משאבים בשיקום המותגים וברכישה מחדש של אמון הצרכנים. הן בנביעות והן במי עדן לא ידעו היום (ג') להעריך מתי ישובו לייצור רגיל.

רמי לוי: קונים יותר

מנתוני רשת רבוע כחול, מכירות המים המינרליים רשמו אתמול גידול של 5%. המותג מי עדן רשם אתמול קיטון של 5% במכירות ואילו מכירות המותג נביעות נותרו ללא שינוי. המותגים שנהנו מהמשבר הם עין גדי, שמכירותיו צמחו אמש ב-15%, וסן בנדטו שנהנה אתמול מגידול של 18%.

לעומת זאת, ברשת רמי לוי שיווק השקמה רשמו אמש מכירות המותג נביעות ירידה של 12% ואילו מכירות המותג מי עדן רשמו ירידה של 9%. מכירות המותג עין גדי צמחו ב-8.5% ואילו מכירות המותג אקווה נובה צמחו ב-20%.

ברשת קו-אופ ישראל לא צפו בירידה משמעותית במכירות המותגים נביעות ומי עדן, אך צפו בדרישה גבוה יותר למותגים עין גדי ואקווה נובה, כנראה בשל הצורך לאגור כמויות גדולות יותר של מים בשל המחסור הצפוי.

לדברי רמי לוי, בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה, אמש עד לשעה 16:00 רשמו מכירות המים המינרליים צניחה של 25%, אבל זו התאזנה בשעות הערב ובסך הכל הסתכמה הירידה ב-5% בלבד. "דיברו בהתחלה על מי עדן, אחר כך על נביעות, ובפסיכולוגיה טבעית הצרכנים ציפו שבהמשך ידברו על כולם. אחר הצהרים אנשים הבינו שאין בעיה עם איכות המים שעל המדף ושהמלאי עומד להיגמר, אז קנו יותר כי פחדו להיתקע. כרגע אין עדיין חוסרים. החל מהבוקר היום אנחנו רואים עלייה במכירות, כנראה כתוצאה מהמחסור הצפוי", אומר לוי.

ברבוע כחול מעריכים שהמשבר יסתיים במהרה. "תהיה פאניקה של יומיים-שלושה. בסך הכל הציבור לא מטומטם והוא מבין שהתקלה היא תופעת טבע. ברור שמכירות נביעות ומי עדן יעצרו כי הם לא מספקים סחורה. עין גדי וסן בנדטו ייהנו בטווח הקצר מהמחסור ובכלל להערכתנו, הבלגן כרגע יגדיל להערכתנו את הביקוש וזאת מחשש למחסור", אומר גרשון וייסמן, סמנכ"ל סחר ברבוע כחול.

ברשת קו אופ ישראל לא צופים זעזוע משמעותי. "נכון יהיה להסתכל על הנתונים של שבוע מלא. עיקר הרכישה של המשקאות מתבצעת בסוף השבוע. בטווח של חודש אני מעריך שהכל יחזור לקדמותו", אומר המנכ"ל, רמי מנדל.

ברשת חנויות הנוחות של פז, יילו, לא ראו אתמול שינוי משמעותי במכירות מותגי המים.

חזרה למשקאות מתוקים?

קמעונאי אחר בשוק שביקש להישאר בעילום שם, בוחר דווקא להסתכל על הפרשה מזווית בעלי השליטה. "נביעות הוא מותג של קבוצת קוקה-קולה ומי עדן הוא מותג שמשווק על-ידי יפאורה-תבורי, שניהם ספקי המשקאות הגדולים של המשק. במים מינרליים לא מרוויחים כסף ומי שירוויח מהירידה במכירות המים המינרליים זה אותם יצרנים כי ברגע שלא יהיו מכירות של מים, באופן אוטומטי יחזרו למשקאות המתוקים.

"ברור שלשנע שישיית מים ב-8 שקל, לא דומה לשינוע של שישיית משקה ב-30 שקל. בשנים האחרונות מכירות המים המינרליים גרמו לירידה במכירות המשקאות המתוקים. המעבר למשקאות המתוקים משרת את האינטרסים של יצרני המשקאות הגדולים. במאזן הרווח וההפסד, לא צפויה השפעה".

בשוק המשקאות לעומת זאת, חוששים כי זוהי שעת כושר טובה במיוחד לחברת מקורות. "אם עד אתמול בצהריים הערכנו שהמשבר יחלוף במהרה, הרי שאחר הצהריים ועם הודעות משרד הבריאות על חיידקים במים ולא רק על עכירות במים, התמונה השתנתה. עד היום המים המינרליים נתפסו כצלולים וטהורים והשאלה כיצד הציבור יתפוס אותם מעתה ואילך. מה שדאגו להסביר לציבור הוא שבמוביל אין את החשש הזה כי מנקים את המים. שמה שקרה במי עדן ונביעות לא היה קורה במוביל. אם הגל יעבור מהר, זה לא יעשה נזק גדול. אם יימשך, כמובן שהנזק יגדל", אומר בכיר בשוק המשקאות.

במי עדן מעריכים כי כבר בימים הקרובים יורגש חוסר של המוצרים ברשתות. "תהיה לזה השפעה מסחרית בטווח הקצר וזה יתבטא בנתוני המכירות. בסך הכל הצרכנים מבינים שהחברות, בהן כמובן מי עדן, לא שיווקו סחורה שלא נבדקה הן ברמת מי המעיין וברמת התוצרת הגמורה", אומר מנכ"ל מי עדן, ליאור בן-ארצי, אם כי גם הוא מודה ש"תהיה פגיעה בתפיסת האיכות של מים מינרליים טבעיים בטווח הקצר".

באינטרנט: צרכנים מודאגים וכעס על חברות המים

בניגוד למשברים תקשורתיים אחרים שהחלו ברשת האינטרנט, כמו לדוגמה - משבר הבמבה של אסם ומשבר התאריכים על קרטוני החלב של תנובה - במשבר הנוכחי שלטו חברות המים המינרליים מהשלב הראשון, וחסמו את רוב התפתחות השיח הלא בהכרח חיובי באינטרנט. יואב פרידור, מנכ"ל חברת ניטור השיח ברשת באזילה, מסר כי מבדיקה מיוחדת שנערכה עבור "גלובס", עולה כי כמות הדיונים ברשת, שעסקו במשבר המים המינרליים, עלתה לאור החשיפה בתקשורת. עיקר הדיונים נערכו בטוקבקים לכתבות שעסקו במשבר באתרי החדשות. אתמול (שני), לדוגמא, התקיימו 77 דיונים שונים ברחבי הרשת, לעומת שלשום, שבו נוטרו 44 דיונים בלבד. מניתוח הדיונים ברשת עולה כי עיקר השיח היה שלילי - המסרים שעלו מהטוקבקים עסקו בעיקר בשאלות מודאגות של צרכנים והבעת כעס על חברות המים.