רשות המסים: השקעה בחו"ל בשטרי הון לא תהווה אירוע מס

כך עולה מהבהרה שפרסמה הרשות בנושא שטרי הון ; השיקול הוא לסייע לפעילות הכלכלית ולמשבר הנזילות במשק ע"י הקלה בהכנסת כספים לארץ מפעילות חברות בחו"ל

רשות המסים תאפשר השקעה בחו"ל באמצעות שטרי הון, תוך הבטחה כי הדבר לא יהווה אירוע מס. כך עולה מהבהרה שפרסמה בנושא שטרי הון. הרשות אף מבהירה כי בכוונתה להסדיר הנושא בחקיקה.

השיקול הוא לסייע לפעילות הכלכלית ולמשבר הנזילות במשק, על-ידי הקלה בהכנסת כספים לארץ מפעילות חברות בחו"ל. לדברי מנהל הרשות, יהודה נסרדישי, הרשות ממשיכה במגמת הבהרת כללי המיסוי הבינלאומי, והתאמתו לימי המשבר הכלכלי.

חברות המשקיעות בפעילות בחו"ל יכולות לעשות זאת בהשקעה בהון מניות של חברות בנות, או במתן הלוואות או שטרי הון לחברות הבנות. אם ההשקעה היא בהון מניות, במקרה של משיכת כספי ההשקעה בחזרה לישראל, הדבר כרוך בהפחתת הון באישור בית המשפט, ואף יכול להיחשב כאירוע מס של משיכת דיבידנדים, או במישור רווח ההון. לעתים ניתן לקבוע פירוק לצורכי מס שיכול להיחשב כעתיר מסים.

לעומת זאת, השקעה באמצעות הלוואה (שטרי הון) מאפשרת למשוך את הכספים בחזרה לישראל באופן פשוט יותר, ע"י הנפקת שטרי הון של החברה הבת. במקרה כזה עשויה להיות חשיפת מס בשאלת רישום הכנסות ריבית רעיוניות בחברה האם המשקיעה.

הרשות מבהירה כי שטרי הון שהונפקו עד תום 2008, ולא נושאים ריבית או הצמדה, לא ייראו כנושאים ריבית רעיונית. כך גם לגבי שטרי הון שהונפקו במט"ח, ושיעור הרבית עליהם לא עולה על השינוי בשער החליפין.

לדברי נסרדישי, "הניסיון מלמד כי חשוב שחברות ישראליות יוכלו להשקיע ע"י כלים נזילים שיאפשרו 'לקרוא' לכסף הביתה, בהתאם לצורכי העסק המשתנים. בכוונתנו להניח על שולחן הממשלה תזכיר חוק שיסדיר את הנושא ואף יאפשר להתאים את תנאי השטרות שיונפקו עד למועד החקיקה, לכללים שייקבעו".