לטקבק זה הכי חופשי: הסטארט-אפ הישראלי TalkTail מציע אפליקציה להעברת מידע חופשית

"חופש הביטוי הוא אשלייתי, למרות שגולשים מאמינים כי המידע זורם אליהם באופן חופשי ומהימן. בפועל, המידע שמגיע אליהם הוא מוטה, וזה יוצר עיוות של המידע. הפלטפורמה שלנו משלבת בין טכנולוגיה ואידיאולוגיה"

בעידן הווב 2.0, הטוקבקים תופסים חלק לא מבוטל. בין הגולשים שאוהבים לשוטט ברשת, במטרה לצרוך כמה שיותר כתבות ופוסטים, יש את הגולשים שמתמקדים בקריאת התגובות בלבד, וטוענים כי משם מתקבלת האינפורמציה הכי רלבנטית, הכי מעניינת והכי מדוייקת. לקהל הזה פונה הסטארט-אפ הישראלי TalkTail, שהוקם ב-2008 על-ידי האחים רוני (מנכ"ל החברה) ובועז (סמנכ"ל טכנולוגיות) שניידר ושאול שירן (סמנכ"ל כספים ותוכן).

"המיזם שלנו מתמקד בתחום של חופש הביטוי באינטרנט", מסביר רוני. "חופש הביטוי הוא אשלייתי, למרות שגולשים מאמינים כי המידע זורם אליהם באופן חופשי ומהימן. בפועל, המידע שמגיע אליהם הוא מוטה, בין אם על-ידי סינון תגובות ובין אם על-ידי צנזורה של מידע מסויים, וזה יוצר עיוות של המידע. הפלטפורמה שלנו משלבת בין טכנולוגיה ואידיאולוגיה".

בהתאם לכך, TalkTail מציע לגולשים, שאוהבים לכתוב או לקרוא טוקבקים, להתקין אפליקציה שמאשרת להוסיף תגובות לכל תוכן שמופיע באינטרנט, כאשר התגובות מופיעות בחלונית צ'אט שנפתחת לצד התוכן הרלבנטי. "זה מייצר שכבת-על מעל האינטרנט, כך שבעלי אתרים או בלוגרים לא יכולים למנוע את הופעתן של התגובות", אומר רוני. "הטוקבקים הפכו לכלי מאוד מהותי של העברת מידע ויצירת דעת קהל, והמערכת שלנו מאפשרת חופשיות מלאה בהעברת המידע".

הפלטפורמה של TalkTail מאפשרת למשתמשים גם לדרג תגובות של אחרים, כאשר היזמים מתכננים בעתיד לאפשר לכל משתמש לבנות דמות וירטואלית אישית, אליה תצטרף פעילות הדירוג הזו. "המטרה היא שלכל משתמש יהיה מוניטין וירטואלי מקיף, שיאפשר לו לפעול עצמאית במקומות נוספים ברשת", מסביר רוני. "נאפשר גם התממשקות עתידית עם מכשירים סלולריים".

האפליקציה הושקה לפני כחודשיים, בגרסת בטא פתוחה, ומעל ל-1,000 משתמשים התקינו אותה. "המוצר מכוון לכל השווקים, אם כי כעת אנחנו פועלים בעיקר בישראל. המטרה שלנו היא לפעול בכל אתרי החדשות המרכזיים בעולם, במטרה ליצור תוכן איכותי, וסינרגיה אמיתית בין התכנים המקוריים ובין התכנים שיוסיפו המשתמשים. זה הערך המוסף האמיתי שמייצר ציבור הגולשים", סבור רוני.

עד כה גייסה החברה סכום מוערך של 200 אלף דולר ממשקיעים פרטיים, שאמור, לדברי היזמים, לאפשר לה לצלוח את המשבר הנוכחי. לגבי האופן שבו תייצר החברה הכנסות, אומר רוני כי "אנחנו מתכננים בעתיד לאפשר לרכוש מוצרים וירטואליים, כחלק משדרוג דמויות האוואטר של המשתמשים. מלבד זאת, נשלב גם פרסומות באפליקציה ובאתר".

מיהם המתחרים שלכם?

רוני: "יש לנו שני מתחרים עיקריים: Cocomment ו-iComment, אולם ההבדל העיקרי בין המוצר שלנו לבין זה של המתחרים הוא שאנחנו מציעים אפליקציה ולא תוסף לדפדפן, וזה מאפשר מהירות גלישה גבוהה יותר, לצד רמת אבטחה טובה יותר. מלבד זאת, זה תואם את הטרנד החדש של התנתקות מהדפדפן".

גם העניין המשפטי לא מדאיג את היזמים, למרות שהפלטפורמה שלהם מייצרת פתח להגשת תביעות דיבה, במקרים בהם גולשים יעלו תגובות שלא יעברו סינון. "האינטרנט מתקדם לכיוון שבו האנונימיות של הגולש הולכת ונמחקת, והאחריות עוברת למשתמש הקצה", טוען רוני. "בכל מקרה, ננקוט בכל האמצעים שבידינו על מנת לשמור על המשתמשים". *