אובמה חתם הלילה על חוק התמריצים, אך מזהיר: "זה לא סוף הבעיות הכלכליות שלנו - אלא תחילת הסוף"

דוברו רומז: ייתכן שזה לא חוק התמריצים האחרון ; היום יודיע הנשיא באריזונה על תכנית להקלת מצוקתם של בעלי בתים

הנשיא ברק אובמה חתם אמש (ג') בדנוור, קולוראדו, על חוק התמריצים להתנעת המשק, לאחר מאבק מר עם מחוקקים רפובליקניים, אך הזהיר, כי כניסת החוק לתוקף אינה מבשרת על קץ הקשיים שמעיקים על עשרות מיליוני אזרחים.

חבילת התמריצים, שתזריק למשק 787 מיליארד דולר בקיצוצי מס ובהוצאות ישירות על פרוייקטים של שיקום או בניית תשתיות, פיתוח טכנולוגיות להפקת אנרגיה חלופית והשקעות בחינוך, היא יזמת החקיקה הפיננסית הגדולה והמקיפה ביותר שאושרה אי פעם בקונגרס.

החוק מעניק הטבות מס בסך 400 דולר ליחידים או 80 דולר לזוגות נשואים, במאמץ לעודד את הצריכה. ההטבות יינתנו גם לאזרחים שהכנסתם לא הגיעה לרף הדרוש לתשלום מס, למורת רוחם של מחוקקים רפובליקניים רבים. החוק מממן גם תכניות רשת ביטחון חברתית, כגון שוברי מזון לנזקקים חסרי מקורות הכנסה, תכניות תזונה לילדים, הגדלת מענקי אבטלה ומימון שירותים רפואיים לאזרחים שהפסידו את מקומות העבודה שלהם.

בנאום במוזיאון הטבע והמדע של דנוור אמר אובמה, כי חתימתו על החוק "אינה מבשרת על סוף הבעיות הכלכליות שלנו... אלא על תחילת הסוף". לדבריו, החוק החדש חיוני להפחת חיים חדשים בכלכלה הלאומית, שנמצאת על עברי פי פחת.

"התחלנו את העבודה החיונית לשמירה על חיותו של החלום האמריקני עוד בדורנו", הכריז הנשיא.

עוד לפני החתימה, סירב דובר הבית הלבן, רוברט גיבס, להוציא מכלל אפשרות שאובמה יבקש מהקונגרס לתקצב חוק תמריצים מס 2 במועד כלשהו. בשיחה עם כתבים במטוס הנשיאותי, בדרך לדנוור, אמר גיבס, כי "הנשיא עומד לעשות מה שצריך כדי לעודד את צמיחת הכלכלה, אך אין שום תכניות ספציפיות בשלב זה לבקש תכנית תמריצים שניה. יחד עם זאת, לא הייתי מסיר זאת מסדר היום".

במאמץ לגייס תמיכתם של מחוקקים רפובליקניים בחוק התמריצים, הסכים הממשל לקצץ מנוסח החוק עשרות מיליארדי דולרים שנועדו לחינוך ולפיתוח תשתיות. בעקבות התמיכה הדלה של הרפובליקנים בהצעת החוק (רק שלושה סנטורים ואף לא ציר רפובליקני אחד מבית-הנבחרים), רמזו מקורות בממשל, כי הנשיא היה רוצה להחזיר חלק מהתמריצים שנמחקו לחוק. הדבר לא נעשה, אך ייתכן כי הבית הלבן כבר מכשיר את הקרקע לסיבוב תמריצים שני.

אובמה בחר לחתום על החוק בדנוור כדי להדגיש את הקשיים שעימם מתמודדים אזרחים מעבר לכביש החגורה של וושינגטון והרחק מההתכתשויות הבין-מפלגתיות שמאפיינות את התנהלות הבירה. שיעור האבטלה בדנוור בסוף 2007 היה 6.3% בהשוואה ל-5.8% בנובמבר. אבל דנוור נחשבת גם אחד מהמרכזים החשובים לפיתוח אנרגיות חלופיות, במיוחד אנרגיה סולרית. על גג מוזיאון הטבע והמדע, שבו התקיים טקס החתימה, יש מערכת פאנלים לקליטה ולעיבוד אור השמש ואובמה שוחח עם מנהלי החברה שהתקינה אותם.

לאחר טקס החתימה על החוק, יצא אובמה לפיניקס, אריזונה, שם הוא צפוי להכריז היום (ד') על תכנית מקיפה לסיוע לבעלי בתים במצוקה. התכנית, בהיקף כ-50 מיליארד דולר, תמומן בכספי הסיוע למוסדות פיננסיים. התכנית צפויה להיות שילוב של מקלות וגזרים למלווים במאמץ להניעם להוריד את שיעורי ריבית המשכנתאות ללווים שיעמדו בקריטריונים מסוימים או לשנות את תנאי הפירעון לרבות גובה התשלום החודשי. ההיגיון שביסוד החוק: לבנקים ולמלווים אחרים כדי יותר להגיע להסדר עם לווים מאשר להיתקע עם בתים שאין להם דורש, בשלב זה.