אובמה התחייב ל-275 מיליארד דולר לעצירת העיקולים ועזרה ללווים

התוכנית צפויה לעזור ל-9 מיליון בעלי בתים ברחבי ארה"ב לשנות את תנאי המשכנתאות ; המלווים ובראשם פאני מיי ופרדי מאק יהיו אחראיים להורדת ריבית, כך שתשלומי המשכנתא החודשיים לא יעלו על 38% מסך ההכנסה (לפני מסים) של בעלי המשכנתאות

הממשל של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, חשף תוכנית בהיקף של 275 מיליארד דולר שנועדה למנוע עיקולי בתים. התוכנית צפויה לעזור ל-9 מיליון בעלי בתים ברחבי ארה"ב הנמצאים בסיכון לאבד את בתיהם לשנות את תנאי המשכנתאות. אלו הם נתונים מקדימים שפורסמו ע"י הממשל לנאום שישא בעניין הנשיא אובמה באריזונה.

מטרת התוכנית היא לעזור לבעלי הבתים אשר לקחו הלוואות או ערבויות כאשר 5 מיליון מהם היו ע"י חברות מימון המשכנתאות פאני מיי ופרדי מאק , לבצע מימון חוזר באמצעות שני המוסדות שעברו בשנה האחרונה לידי הממשלה. אובמה הודיע הערב כי הוא מתכוון לרכוש עוד מניות בכורה של פאני ופרדי בסכום של 200 מיליארד דולר - סכום זה הינו כפול מהסכום המקורי שיועד לכך. עוד מיליוני משפחות יקבלו את הסיוע באמצעות חברות מימון משכנתאות אחרות הפועלות בשוק.

התוכנית תאפשר גם לחלק מהמשפחות לבצע מימון חוזר בריביות נמוכות יותר. התוכנית באה על רקע השיא במספר העיקולים בארה"ה שגרר מטה את מחירי הבתים והחריף את המיתון בכלכלה האמריקנית

כחלק מהתוכנית, המלווים יהיו אחראיים להורדת ריבית כך שתשלומי המשכנתא החודשיים לא יעלו על 38% מסך ההכנסה (לפני מיסים) של בעלי המשכנתאות. לאחר מכן תותאם התוכנית הממשלתית כך שהסכום לא יעלה על 31% מההכנסה. הממשלה תזרים את כספי הסיוע לחברות המימון אשר יפחיתו את עלויות המשכנתא ובכך תסבסד למעשה את המשכנתאות.

בהערות לנאומו אמר אובמה "התוכנית תאפשר למיליוני משפחות לעבור מקריסה פיננסית להזדמנות לבנייה מחודשת" והוסיף: "הורדת הריבית על הנכסים המעוקלים תעזור לעלייה במחירי הבתים של כולם".

המימון לתוכנית יגיע מסך של 350 מיליארד דולר שנותרו במסגרת תוכנית ה-TARP תוכנית הטיפול בנכסים בעייתיים שיצאה לדרך כבר בימיו של הנשיא הקודם, בוש והייתה בהיקף של 700 מיליארד דולר.

בשנה האחרונה איבד שוק הנדל"ן בארה"ב כ-3.3 טריליון דולר מערכו, כאשר כמעט אחד מכל 6 בעלי בתים חייב יותר ממה ששווה ביתו.