מבחן דרכים: סובארו B3 סדאן 2 ליטר - המכונית שהתחפשה לספורטיבית

למרות תווית ה"ספורט" שהוצמדה לה, זו לא יותר ממכונית משפחתית נטולת יומרות, בעלת עיצוב מכובד ובורגני עם תג מחיר לא-קל-להפנמה ; אפשר להתנחם בהנאה בנהיגה, ובשמירת ערך יציבה יותר מאג"ח ממשלתי

מבין עשרה קבין של סבל שירדו בחצי השנה האחרונה על תעשיית הרכב הבינלאומית, תשעה לקחו יצרני הרכב של יפן.

בעשור האחרון בנו היפנים אימפריית יצוא-רכב רווחית להפליא, והכו את מתחריהם האירופאים והאמריקנים במגרשם הביתי. הם צלחו כמעט ללא שריטה את משבר הנפט האחרון, וגזרו קופון ענק ממפעלי הייצור שהקימו במדינות מתפתחות ועתירות אוכלוסין כמו הודו, תאילנד וסין. אבל כל הטכנולוגיה, ההשקעות והמוניטין לא הועילו להם נגד השילוב הקטלני בין קיפאון בביקוש לרכב בשוקי העולם לבין ההתחזקות אגרסיבית של היאן היפני ביחס לאירו ולדולר. התחזקות המטבע מאלצת כיום חלק מהיצרנים להעלות את מחירי הרכב, דווקא כשהשוק מוכה ודורש לחתוך מחירים ולנקוט בהיצף.

לחלק מהיצרנים היפנים כמו הונדה, ניסן וטויוטה, יש מספיק רזרבות כדי לתמוך במערך השיווק הבינלאומי שלהם גם במחיר קיצוץ ברווחים או הפסדים בטווח הקצר. אבל אצל היצרנים הקטנים והעצמאיים כמו סובארו, המצב קשה יותר: למרות ש-12% ממניותיה מוחזקות כיום על-ידי טויוטה, סובארו הקטנה והגאה מתעקשת לשמור על עצמאות מוחלטת בכל הנוגע לדגמים, לטכנולוגיות ולשיווק, והשנה זה צפוי לעלות לה בהפסד של 19 מיליארד ין - ההפסד הראשון שלה ב-14 השנה האחרונות.

גם זכייני סובארו בישראל לא מלקקים דבש. בעוד שחלק מ"היבואנים היפנים" זכו באחרונה לתמיכה ולגיבוי מהיצרנים, יבואני סובארו נאלצים להעלות את המחיר כלפי מעלה "בזחילה", יחד עם תנועת הין היפני. לפיכך התייצבה לה החודש למבחן המשפחתית החדשה B3 סדאן, עם מנוע 2 ליטר וברמת האבזור הגבוהה "ספורט", כשהיא נושאת עליה תג מחיר לא-קל-להפנמה של 146 אלף שקל.

כמו אחותה הגדולה

חיצונית עשו אנשי סובארו עבודה טובה בעיצוב ה-B3 סדאן. כראוי למכונית שעיקר מכירותיה מתמקדות בשווקים מתפתחים, יש לסדאן עיצוב מכובד, מוצק ובורגני עם אורך מרשים שעומד על לא פחות מ-4.58 מטר. אגב, מעניין להשוות את מידותיה לאחותה הגדולה B4: היא אמנם רחבה יותר מאחותה הבכירה בסנטימטר, אך קצרה ממנה רק ב-8 ס"מ, וכך גם בסיס הגלגלים - שקצר מהבכירה רק ב-5 ס"מ.

סובארו B3 סדאן

תא הנוסעים יעיל ושימושי כמקובל במשפחתיות יפניות. עמדת הפיקוד דומה בעיצובה לזו של גרסת 5 הדלתות, ומקיפה את הנהג והנוסע בקימורים הרמוניים. מול הנהג ניצב לוח מחוונים נטול התחכמויות, למעט תאורה פלורוסנטית לשעונים ולמחוונים בנוסח לקסוס, שבה מתהדרת גרסת ה"ספורט".

המושבים החדשים ידידותיים יותר לפיזיולוגיה של נהגים לא-יפניים, בידוד הרעשים טוב ואיכות הייצור גבוהה מאוד, אם כי חומר הדיפון העיקרי, שעמו נמצאים הנהג והנוסעים במגע, הוא פלסטיק כהה וקשיח שאפילו הקוריאנים כבר נגמלו ממנו. אפשר להתנחם בכך, שלמרות קיצוץ העלויות המופגן, תא הנוסעים צפוי לשרוד שנים רבות לאחר שהדיפונים המהודרים של המתחרים יתבקעו ויתפוררו.

מרחב הפנים סביר אך לא יוצא דופן. מרחב הרגליים מאחור מספק את הממוצע המקובל, המושב האחורי שטוח וידידותי לשלושה נוסעים כמו שאוהבים הלקוחות בישראל, ומרחב הראש נדיב. אנשי סובארו הרגישו כנראה ייסורי מצפון על נפח המטען הדל של גרסת 5 הדלתות והעניקו לסדאן פיצוי עם נפח של 420 ליטר.

עם השנים למדה סובארו לייצר מכוניות נוחות וגם ה-B3 סדאן סופגת היטב את שיבושי הכביש העירוניים. למרות חישוקים גדולים וצמיגים נמוכי חתך שמגיעים בדגם הספורט, ה-B3 שלנו נטרלה ללא תלונות מקפצות מכסי ביוב ושאר מכשולים שכונתיים ופרבריים, שהעירייה ומע"צ מקפידים להתעלם מהם בעקביות.

בלימת הזעזועים המוקפדת לא באה על חשבון התנהגות הכביש, ששומרת על האיזון והבגרות של ה-B3 האצ'בק. ההגה של הסדאן אמנם לא חד וכבד כפי שהיינו רוצים, אבל פקודותיו מתורגמות מידית על-ידי השלדה ללא תנודות מיותרות בעת ביצוע פניות אגרסיביות. למרות תווית ה"ספורט", ה-B3 סדאן היא לא מכונית ספורטיבית אלא משפחתית נטולת יומרות. אבל, השילוב של מערכת הנעה כפולה-קבועה וצמיגים רחבים, מעניקים לנהג את תחושת הביטחון המוחלטת בכל תנאי האספלט ומזג האוויר ומפתים לנטוש את שגרת היומיום ולחפש את הדרך המפותלת יותר כדי להגיע מנקודה א' לב'.

לחובבי ה"שלב ושכח"

גרסת ה-2 ליטר מצוידת במנוע של ה-B4 עם הספק של 150 כ"ס. אמנם מדובר במנוע נמרץ - ויש לנו אהדה רבה לצליל הגרגור המסורתי שלו - אבל, היינו מעדיפים לקבל אותו ללא התיבה האוטומטית בת 4 המהירויות, שזריזות ורהוטות ממנה כבר פגשנו. היא לא תאכזב את חובבי ה"שלב ושכח" ויש לה אמינות מופלגת, אבל היא מכבידה על הביצועים ומי שמחפש ערך מוסף במנוע 2 ליטר שמשודך להנעה כפולה, ימצא אותו דווקא בגרסה הידנית שמאיצה מהר יותר ל-100 קמ"ש, ב-2 שניות תמימות.

מחיר גרסת ה"ספורט" המהודרת של ה-B3 מציב אותה קרוב מדי ל-150 אלף שקל (B4) מכדי שתהיה בחירה ריאלית. מי שיוותר על פריטים מיותרים לטעמנו כמו ערכת ספויילרים, גג שמש ועוד, יוכל לרכוש את הגרסה הפשוטה יותר ב-133 אלף שקל, ומי שיש לו מספיק ביטחון עצמי כדי לוותר גם על ESP, יוכל לשים יד על גרסת 2 הליטר הבסיסית ב-127 אלף שקל.

מחירים אלה מציבים את ה-B3 סדאן בתחרות קשה עם גרסת 2 הליטר המאובזרת של המאזדה 3, שנמכרת כיום במחירי סוף עונה; עם הסיביק; ואפילו עם כמה קוריאניות ואמריקניות גדולות מבית קיה ודודג'. מנגד עומדת לה שמירת ערך יציבה יותר מאג"ח ממשלתי, ואותו ערך מוסף של הנאה בנהיגה, שמזכיר - ולו במעט - את גרסאות הטורבו, "הדבר האמיתי". *

מתחרות

לתמונה הצפופה של פלח המשפחתיות יצטרפו בחודשים הקרובים כמה מתחרות נוספות:

שברולט קרוז

המשפחתית החדשה של שברולט, שתנחת בישראל באפריל, מאמצת את הנוסחה של אחותה הגדולה - מאליבו: ממדים מקטגוריה גדולה במחיר של קטגוריה נמוכה. לקרוז יש בסיס גלגלים באורך 2.7 מ', ממדים חיצוניים נדיבים ומנוע 1.6 ליטר בהספק 112 כ"ס, שמשודך לתיבה אוטומטית בת 6 מהירויות. יש לה שלדה מתוחכמת, שתשמש גם הדור הבא של האופל אסטרה, ולפחות דגם אחד שלה יהיה בקבוצה 2, למרות הדולר הגואה.

שברולט קרוז

טויוטה קורולה

באיחור קל של שנה וחצי החלה טויוטה לשווק החודש את הקורולה 1.6 ליטר עם תיבה אוטומטית "אמיתית", במקום התיבה הרובוטית ששימשה אותה עד כה. השינוי מהווה דף חדש עבור המשפחתית, שמציעה ממדים נדיבים, מתלים ידידותיים, תא נוסעים מתוחכם ומנוע חזק וחסכוני. בינתיים הושקה רק הגרסה הפרטית המאובזרת אך באפריל תצטרף אליה גרסת הציים, שתשובץ בקבוצה 2.

טויוטה קורולה 2008

מאזדה 3

לקראת יוני תנחת בישראל המאזדה 3 החדשה, שרבים מצפים לה. השינוי לעומת הדגם היוצא אינו דרמטי: השלדה המוכרת ממשיכה עם כמה שיפורים, כמה סנטימטרים נוספו לגובה לאורך ולרוחב, החרטום נראה אגרסיבי יותר ותא הנוסעים עבר שדרוג מקיף עם עמדת פיקוד מתוחכמת. גם באגף המנועים לא צפוי שינוי דרמטי, למעט תוספת של כמה כוחות סוס. בשלב הראשון תשווק רק גרסה פרטית עם מנועי 1.6 ו-2 ליטר, כשגרסת ציים בקבוצה 2 תצטרף לתמונה לאחר כמה חודשים.