בגאון הולכים נגד הזרם: צופים שהריבית תרד מחר בשיעור של 0%-0.25% בלבד

(עדכון) מיטב: ניתן לצפות למהלכים נוספים של בנק ישראל וכנראה באפיק הקונצרני ; אגוד: רמת ההתנגדות הבאה של הדולר שוכנת ב-4.24 שקלים ; המסחר באופציות משקף לדולר היחלשות של 0.5% ל-4.139 שקלים בפתיחת שבוע המסחר במט"ח

היום, כבכול יום ראשון, לא מתקיים מסחר במט"ח. האופציות על הדולר משקפות לו היחלשות של 0.5% לרמה של 4.1385 שקלים, בפתיחת שבוע המסחר. שערו היציג של הדולר נקבע ביום שישי האחרון על 4.16 שקלים, מאחר שהוסיף כ-0.897% לערכו.

בהתייחסם לשוק המט"ח, כלכלני אגוד מציינים כי נקודת התנגדות הבאה שוכנת ב-4.24 שקלים לדולר ונקודת תמיכה ב-4.0126 שקלים.

"למרות אישור תוכנית התמריצים של אובמה בקונגרס ובסנאט האמריקני, הסנטימנט בשווקים נותר שלילי לנוכח נתוני המאקרו העגומים בעולם וההערכה כי תוכניות אלו יתקשו לתת מענה מיידי לבעיות כלכלת ארה"ב. משבר הנזילות ממשיך לתת את אותותיו ולגרור נסיגה בפעילות הכלכלית במדינות רבות בעולם, ולאור זאת אנו חושבים שרמת הסיכון בשוקי המניות מוסיפה להיות גבוהה ואנו ממשיכים להמליץ ללקוח הסולידי לשמור על שיעור נמוך של 10% במניות, ולספקולטיבי - עד 35%", כותבים כלכלני בנק אגוד בסקירתם השבועית.

הכלכלנים ממשיכים להעדיף את הסקטורים הדפנסיביים, כגון בריאות, צריכה פרטית ו-Defens-Electronics. לדבריהם, למשקיעים בעלי דרגת סיכון גבוהה יותר - ניתן להשקיע במניות של חברות נפט אשר ירדו בצורה חדה מאוד על רקע הירידה במחיר הנפט.

אשר לריבית, כלכלני הבנק סבורים כי מדד ינואר הנמוך מאפשר לנגיד להמשיך ולהוריד את הריבית. מנגד, כניסתו של בנק ישראל לשוק הסולידי ועליית הדולר החדה שנגרמה עקב כך, עשויות למתן את ההורדה, כך שבנק ישראל יוכל לשמור את מה שנותר מכלי הריבית להמשך. הם מעריכים כי מח יוריד נגיד בנק ישראל את הריבית בעוד רבע עד חצי אחוז.

מיטב: בנק ישראל יצטרך לספק פתרונות מוניטריים יצירתיים

"למרות שניתן היה לצפות לתגובה חריפה יותר באפיק הקונצרני, אנו סבורים כי הודעת בנק ישראל כי יחל לרכוש אג"ח ממשלתיות בשוק המשני, היא משמעותית מאוד גם עבור השוק הקונצרני, ובמיוחד עבור אגרות החוב בעלות המדורגות גבוה", אומרים בבית ההשקעות, מיטב.

זאת, לדבריהם, מאחר שהגדלת הנזילות עקב רכישות האג"ח של בנק ישראל תשחרר נזילות אצל המשקיעים שעשויה לשמש לצורך רכישת אג"ח קונצרני עקב ירידת התשואה לפדיון על האג"ח הממשלתי.

כלכלני מיטב צופים כי מחר, תופחת הריבית המוניטרית לחודש מארס ב-0.5% לכדי 0.5%. לדבריהם, ייתכן כי בסוף החודש הבא תופחת הריבית ב-0.25% נוספים ובכך, ככל הנראה, תסתיים תקופת ההתרה המוניטרית ה"סטנדרטית" לתקופה ארוכה מאוד.

על כן, הם אומרים, הבנק יצטרך לספק פתרונות מוניטריים יצירתיים. כידוע, אופציה אחת תהיה רכישות אג"ח ממשלת ישראל. "וכך, בחודשים הקרובים הסוחרים בשוק לא ידברו על הציפיות לריבית בנק ישראל, שהרי זו לא תהייה רלוונטית, אלא ינתחו את מידת ההתערבות של בנק ישראל בעקום הממשלתי". ניתן לצפות, אומרים במיטב, למהלכים נוספים של בנק ישראל, כפי שרואים בעולם, וכנראה באפיק הקונצרני.

עוד סבורים במיטב כי גם לגבי רכישות המט"ח, ייתכן וזה אינו סוף הסיפור, חרף ההתקרבות ליעד של 44 מיליארד דולר. לדבריהם, אין זה מן הנמנע כי בבנק ישראל יגדירו יעד יתרות חדש, או ידווחו על הפחתה צנועה, בהיקף הרכישה היומית. יתר על כן, נראה כי כל עוד ישנו עודף בחשבון השוטף, היוצר פוטנציאל לייסוף של השקל כנגד הדולר, והסביבה הכלכלית מחריפה, יהיה קשה מאוד לבנק להכריז על סיום ההתערבות. אם יעשה כן, מזהירים הכללים, "שנה של עבודה קשה עלולה לרדת לטמיון תוך שבועות".

גאון השקעות: הדולר ימשיך להתחזק בחודשים הקרובים

"אנו מעריכים כי השבוע, הדולר דווקא ייחלש מול השקל, כתוצאה מסיכוי גדול להורדת ריבית נמוכה ממה שצופה השוק, בגובה 0%-0.25% בלבד", אומרים בגאון השקעות.

עם זאת, בטווח של החודשים הקרובים, צופים כלכלני גאון השקעות המשך התחזקות של הדולר, עד לרמה של 4.35 שקלים לדולר, מפני שזרם ההשקעות הנכנס לישראל ימשיך להיות קטן גם בחודשים הבאים, דבר שייחזק את הדולר.

מבחינה טכנית, מעריכים הכלכלנים כי השבוע, הדולר יבחן את רמת התמיכה של 4.08-4.09 שקלים לדולר, כך שבעצם, תחזיתם בשבוע הקרוב מדברת על טווח של 4.08-4.16 שקלים לדולר, עם נטייה לירידה לכיוון 4.08 שקלים.