השבוע במט"ח: האם ימשיך חוסר הוודאות לחזק מעמד הדולר?

[לפורטל הפיננסי][לאתר המט"ח] FXCM בתגובה לירידה החדה בשערו של הין: "אם הין היפני יאבד את המתאם עם מגמות הסיכון בשוקי המניות, יוכתב המסחר בו בהתאם לנתונים הפונדמנטליים של המשק היפני המתדרדרים בקצב שיא"

הדולר נעל את שבוע המסחר האחרון במגמת התחזקות ביחס למטבעות המובילים, וזאת למרות ההפסדים שרשם ביום שישי. בזה אחר זה נחלשו המטבעות המובילים כנגד המטבע האמריקני, ולמעשה אימתו בכך את חששותיהם הכבדים של המשקיעים מפני מיתון גלובלי עמוק.

לא ניתן להימנע מהשוואה בין פעילותו הנמרצת של הממשל האמריקני שאינו בוחל באמצעים במטרה להציל את שוק ההון במדינה, לבין חוסר המנהיגות הניכרת בקרב מדינות אחרות. השבוע קיבלנו לכך אישוש מגוש האירו ומיפן.

המשך זרם נתוני המאקרו השליליים מאירופה, בשילוב עם אזהרתה של סוכנות דירוג האשראי מודיס, מפני הורדת דירוג אפשרית לבנקים אירופאים בעלי חשיפה נרחבת למזרח אירופה (אזור הצפוי לשקוע במיתון עמוק), הביאו בתורם למכירות מאסיביות של האירו ולירידה חדה בשערו ביחס לדולר.

בהמשך, רשם גם הין היפני היחלשות ביחס לדולר, וזאת בניגוד למגמה בה נסחר במהלך התקופה האחרונה. נציין כי היחלשותו של המטבע היפני הגיעה למעשה כתגובה למספר פרסומים; ברבעון האחרון של 2008 התכווצה הכלכלה היפנית בשיעור החד ביותר מזה 35 שנה, ואם לא די בכך, נחשפו סדקים בהנהגה הכלכלית של המדינה, כאשר שר האוצר שלה הודיע על התפטרותו.

כל אלו הביאו, ועודם מביאים, להמשך התבצרותו של המטבע האמריקני כ'נכס מקלט'. אך עם זאת נציין כי הצפי עבור הדולר לשבועות הקרובים יהיה תלוי במידה מסוימת באירועי יום שישי האחרון, כאשר השאלה היא האם ההיחלשות היומית שרשם מעידה על היפוך מגמה, או שמא אנו עומדים בפני פריצה נוספת של הדולר כלפי מעלה.

במבט לעבר השבוע הקרוב, עומדים במרכז שוק המטבעות העולמי מספר אירועי סיכון אליהם יש לשים בייחוד לאור הצפי להמשך התנודתיות בשוקי ההון ברחבי הגלובוס, ולשמירת הקורלציה בין אלו לבין המסחר בדולר.

מחר, 17:00 שעון ישראל, צפוי להתפרסם בארה"ב מדד אצון הצרכנים לחודש פברואר. על פי התחזיות המוקדמות מדובר על נתון שפל היסטורי חדש, כאשר ירשום המדד ירידה ל-36 ביחס ל-37.7 בחודש הקודם. נציין כי תיעוד המדד החל בשנת 1967. במקביל לפרסומים אלו יעיד יו"ר הפד', בן ברננקי, בפני הסנאט בנושא המדיניות הכלכלית אותה הוא מוביל. התבטאות דובית מצדו עשויה להביא לירידות שערים כפי שהיינו עדים לה לאחרונה.

אירוע סיכון משמעותי לין היפני, צפוי להגיע ביום רביעי, 01:50 לפי שעון ישראל. אז יתפרסם המאזן המסחרי של יפן. נציין כי העודף המסחרי המשמעותי של יפן מהווה נדבך מרכזי עבור המטבע היפני. אך התחזיות המוקדמות צופות לגרעון של 489.9 מיליארד. נזכיר כי שינויים במאזן הסחר של יפן מבטאים למעשה תמורות בביקוש לין היפני, ולכך יש השלכות על שער החליפין של המטבע.

"מזה שנים טוענים האנליסטים והסוחרים כי הין היפני צפוי להרוויח באופן משמעותי מיתרונו הברור במאזן התשלומים, בהשוואה לדולר האמריקני וליתר המטבעות המרכזיים. במבט לאחור, אהבת הסיכון והביקוש למסחר בקרי הם שהיוו את הגורם המשמעותי למסחר בין". ציינו במחלקת המחקר של FXCM ישראל.

"אם הין היפני יאבד את המתאם עם מגמות הסיכון בשוקי המניות, יוכתב המסחר בו בהתאם לנתונים הפונדמנטליים המתדרדרים בקצב שיא. הצפי על הין נותר בלתי ברור ביותר והשבוע הקרוב עשוי להוביל להיפוכים משמעותיים". הוסיפו ב-FXCM.

שני אירועים מרכזיים יתפרסמו ביום שישי ויחתמו את שבוע המסחר. הראשון שבהם הוא מדד המחירים לצרכן בגוש האירו לחודש ינואר, שיתפרסם בשעה 12:00 לפי שעון ישראל. התחזיות המוקדמות מצביעות על מדד בגובה של 1.1% לעומת 1.6% בחודש שעבר. נזכיר כי הבנק המרכזי הותיר את הריבית בפגישתו הקודמת, בגובה של 2%, אך נתונים אלה עשויים לרמוז על צמצום מרחב התמרון אשר נותר לבנק המרכזי לקראת פגישתו הבאה.

לבסוף, בשעה 15:30 שעון ישראל, יתפרסם הנתון המקדים של התמ"ג לרבעון ה-4 בארה"ב. על פי התחזיות המוקדמות, יעודכן הנתון כלפי מטה לאחר שהערכות הראשוניות הראו ירידה בשיעור של 3.5%, ויצביע על צמצום בשיעור חד של 5.4%, הגרוע ביותר מאז הרבעון הראשון של שנת 1982.

[לפורטל הפיננסי] [לאתר המט"ח]