נשיא CA מגיע לישראל - גם כדי לחפש רכישות מקומיות

החברה התאוששה מהשערורייה החשבונאית והיא כיום אחת מ-4 חברות ניהול הנתונים הגדולות

חברות התוכנה הוותיקות מתמודדות בתקופה הנוכחית עם סביבה מאתגרת, ולא רק מצד המשבר הכלכלי. המרחב המוכר של עולם המחשוב משתנה ללא היכר והמגבלות הפיננסיות שנוטלים על עצמם חלק מהלקוחות, רק מאיצות את השינויים. מונחים כגון וירטואליזציה, ענן מחשוב ותוכנה כשירות (SaaS), יהפכו בסוף המשבר להיות חלק אינטגרלי מחייו של כל מנהל מערכות מחשוב, וספקיות התוכנה נאלצות להתאים את עצמן להתפתחויות האלו.

אחת החברות הגדולות שנדרשת להתמודד עם ניהול עולם המחשוב החדש היא CA (Computer Associates). החברה, שנסחרת כיום לפי שווי של כ-9 מיליארד דולר בוול סטריט, היא חברת התוכנה החמישית בגודלה בעולם והגדולה ביותר בתחום ניהול תשתיות מחשוב. הדינמיות של השינויים והתהליכים בעולם ה-IT לא עומדים להשתנות בעתיד הנראה לעין. מה שכן עתיד להשתנות הוא האופן בו CA - והמתחרות שלה בתחום - ישנו את עסקיהן, כך שיתאימו יותר לעולם החדש.

השבוע יגיע לישראל נשיא CA וסמנכ"ל התפעול שלה מייקל כריסטנסון, שאחראי גם על הצד האסטרטגי בחברה. אמנם, ל-CA בכלל ולכריסטנסון בפרט מחכים אתגרים לא פשוטים בישראל (ראו מסגרת) אך מה שמעניין לא פחות הוא לראות לאילו כיוונים תיקח CA את המעורבות האסטרטגית שלה בישראל.

מסע רכישות

הביוגרפיה של כריסטנסון מבטיחה כי בתקופה הקרובה נראה אותו מעורב בחברה. מאז הצטרף ל-CA ב-2005 כסגן נשיא לאסטרטגיה ולפיתוח עסקי, הוביל כריסטנסון מסע רכישות של כ-15 חברות תמורת כ-1.8 מיליארד דולר.

אפשר להניח שכריסטנסון לא הגיע לישראל רק כדי לבלות.

את רוב הקריירה שלו - עד לשנת 2004 - בילה כריסטנסון כבנקאי השקעות בסיטיגרופ. "ראיתי את התפקיד שלי ב-CA כהזדמנות גדולה לעשות משהו יוצא דופן. זאת חברה גדולה, לא סטארט-אפ או חברה הממומנת על-ידי קרנות. החברה רק הייתה צריכה כוונון עדין", אמר כריסטנסון לאחרונה בראיון לאתר Vnunet.com. הכוונון הזה לא היה טריוויאלי כלל ונדרש הרבה מזל כיום בכדי ש-CA תמשיך לעמוד על הרגליים. ב-2004 עתידה לא היה ברור כלל.

CA עברה בשנים האחרונות זעזוע עמוק בעקבות אחת השערוריות הפיננסיות הגדולות בהיסטוריה של וול סטריט, ואולי המשמעותית ביותר בקרב חברות היי-טק שאחרי התפוצצות הבועה. בשנת 2004 הואשם המנכ"ל והיו"ר בעבר - סנג'אי קומר - בחשבונאות אגרסיבית בהיקפים של כמה מאות מיליוני דולרים, שאיפשרה לחברה לנפח את הרווחים בין 1995-1998. קומר הורשע ונידון ל-12 שנות מאסר אותן החל לרצות ב-2007.

מאז החלה CA לבצע שינוי משמעותי בארגון ובאסטרטגיה בעקבות התביעה של משרד המשפטים האמריקני, מצב פיננסי בעייתי וכן מאבק שליטה מכוער. ב-2004 מינתה החברה את ג'ון סווינסון למנכ"ל ואת לו רניירי ליו"ר (מי שבעבר היה בעל מניות בבנק הפועלים) ולאט לאט ביצעה שינויים ארגוניים בכל מערכי המכירות והאסטרטגיה שלה.

על כריסטנסון, שנכנס לתפקיד ב-2005, הוטל להחזיר את החברה להובלה גם במישור הטכנולוגי בטווח הארוך. כיום מתייצבת CA, והיא מצפה לגידול של 1%-2% בשנה כולה, כלומר מקווה להשיג השנה הכנסות של 4.2-4.3 מיליארד דולר, מעל לציפיות בוול סטריט. רווחיה השנה צפויים להסתכם ב-695-754 מיליון דולר (GAAP), או 800-846 מיליון דולר (Non-GAAP).

האסטרטגיה של החברה בנויה כיום סביב רעיון ה-EITM - ניהול IT ארגוני, התשובה של CA למיקוד הצרכים והנושא העסקי סביב פתרונות המחשוב בארגונים. זאת, לצד התחזקות פתרונות ניהול ה-IT המבוססים על הצרכים העסקיים (BSM), שהובילה המתחרה BMC. כריסטנסון ביצע מספר רכישות בכדי לחזק את האסטרטגיה הזו וחיזק את תחום ניהול ביצועי האפליקציות ותחום האבטחה, עם פתרונות זיהוי כשל יוריקיפיי ו-IDFocus הישראליות שנרכשו באוקטובר-נובמבר האחרונים.

חברות נוספות פוזלות לתחום

כריסטנסון הודה לאחרונה בראיון כי מגמת הרכישות של החברה מעט הואטה בשנה האחרונה, גם בכדי לעכל את הרכישות שהתבצעו לפני-כן. אולם לדבריו, זו לא עתידה לעצור, להיפך. "אנחנו מאוד פעילים בנושא הזה. לאחרונה התחלנו לראות כמה דברים מעניינים מהעולם של קרנות ההון סיכון, וזה שוק טוב להיות בו קונה. אם זו חברה עם הכנסות של 50-100 מיליון דולר היא יכולה מאוד להועיל ל-CA". לחברה יש כיום כ-2.4 מיליארד דולר בקופה.

כריסטנסון ציין בראיון ל-Vnunet כי CA נמצאת במשא ומתן עם 3-4 חברות נוספות. מאז שאמר את הדברים בסוף השנה, הספיקה CA לרכוש את Orchestria, שהכניסה אותה לתחום ה-DLP (מניעת זליגת נתונים).

בשוק חברות הניהול, CA אינה הרוכשת היחידה. השוק עובר קונסולידציה מהירה כך שגם חלק מהקטנות יותר מתאגדות והשוק יכיל בסופו של דבר יותר חברות מהארבע שהכיל עד לא מכבר: CA, BMC, HP ו-IBM.

בין החברות שמנסות להיכנס מבצעות מיקרוסופט, אורקל, ו-SAP צעדים ברורים באמצעות רכישות ואינטגרציה עם ספקי משנה. גם סיסקו פוזלת לתוך השוק, כמו EMC ונט-אפ, שרכשו בשנים האחרונות חברות עם פתרונות לניהול ואבטחת מידע ברמה הארגונית. כריסטנסון משוכנע ש-CA רק תתחזק מהמשבר הנוכחי והקונסולידציה וטוען כי "אנחנו צריכים להתכונן למיתון של שנתיים. CA תהיה מי שתרוויח מרוב הקונסולידציה שתתרחש בין ספקי התוכנה".