אנגלאינווסט של יעקב אנגל מתרחבת בתחום הכרייה: רכשה 72 זיכיונות לחיפוש זהב ומינרלים בטנזניה

חלק מהמימון לרכישות נובע ממכירת אחזקותיו של אנגל ב-2006 בלגנא הולדינגס ובקבוצת אנגל אירופה לחברת אזורים של שעיה בוימלגרין תמורת 430 מיליון שקל ; פוטנציאל רזרבות הזהב במכרות שנרכשו כ-2.5 מיליארד דולר

קבוצת אנגלאינווסט, שבשליטת יעקב אנגל, מרחיבה את פעילותה בתחום החיפוש וכריית זהב. החברה רכשה, באמצעות חברת אלנילטו, 72 זיכיונות חיפוש וכרייה לזהב, נחושת ומינרלים נוספים מבעלי זיכיונות מקומיים בטנזניה במזרח אפריקה, שיהיו זכאים לחלק מרווחי הפעילות.

עם רכישת הזיכיונות מחזיקה החברה (הפרטית) רישיונות חיפוש וכרייה בשטח כולל של למעלה מ-7,500 קמ"ר במדינה. בכוונתה להשקיע עשרות מיליוני דולרים להשלמת מחקרים גיאולוגיים מפורטים ורכישת ציוד כרייה עבור חלק מהאתרים. החברה השלימה בדיקות ראשוניות של מחקרים גיאולוגיים וגיאו-פיזיים וכן סקירה אווירית ראשונית שגילו ריכוזים גבוהים של זהב, נחושת ומינרלים נוספים. בכל הפרויקטים פועלת החברה עם שותפים מקומיים שאחראים על המגעים עם הרשויות השונות.

זיכיונות הזהב הם למכרות ב-Geita ו-Ushetu שבאזור אגם ויקטוריה שבו מבנים גיאולוגיים שמתאימים וידועים במרבצי זהב. האזור נמצא בסמוך למכרות זהב של חברות רב-לאומיות כגון Barrick ו-AngloGold (Ashanti) וחברות כרייה נוספות הפועלות באזור. החברה חתמה על זיכיונות זהב נוספים באזורIringa שבו מתבצעת כריית זהב מקומית ערה.

לפי הערכות אנגלאינווסט, פוטנציאל רזרבות הזהב במכרות שנרכשו הינו בריכוזים גבוהים יחסית של בין 1-7 גרם לטון, ויגיעו ל-2.5-3 מליון אונקיות בשווי של כ-2.5 מיליארד דולר. יצוין כי בימים האחרונים זינק מחיר הזהב על סף 1,000 דולר לאונקיה.

רכישות אלה מבוצעות, בין השאר, בקופת המזומנים אותה קיבל יעקב אנגל בתזמון מושלם. בנובמבר 2006 מכר אנגל את אחזקותיו (61.8%) בלגנא הולדינגס ובקבוצת אנגל אירופה לחברת אזורים של שעיה בוימלגרין תמורת 430 מיליון שקל. מאז קרסו מניות חברות הנדל"ן ואנגל לקח את המזומנים והשקיע את הכסף בין השאר בזהב ובמתכות ומינרלים נוספים. זאת באמצעות אנגלאינווסט הפועלת בעיקר ברוסיה, הודו ווייטנאם וחולשת לדבריו על פרויקטי נדל"ן בהיקפים של מיליארדי דולרים.

באמצע 2007 נכנס אנגל גם לתחום המתכות. בדצמבר 2008 השלימה הקבוצה רכישת כ-75% ממכרות נחושת בטנזניה (לרגלי הר הקילימנג'ארו) בהשקעה של עשרות מיליוני דולרים. אימפריית הכרייה שהקים אנגל כוללת מכרות נחושת, ברזל, זהב וכרום באלבניה, ליבריה, גאנה וטנזניה. החברה עומדת להשקיע במכרות זהב, בדיל וקובלט בקונגו. כמו כן, היא מפעילה מחצבות חול וחצץ במרכז ובדרום הארץ ובמזרח אירופה.

אלון אבדני, מנכ"ל קבוצת אנגלאינווסט אמר ל"גלובס" כי "אנו רואים ביבשת אפריקה את הפוטנציאל ויצרן הערך הגדול ביותר לפעילותנו בתחום המחצבים. בתקופה האחרונה הפכה אלנילטו לגורם משמעותי בשווקי המחצבים והכרייה באפריקה. הקבוצה שולטת על מרבצי זהב גדולים ונמצאת במו"מ מתקדם עם מספר חברות כרייה בינלאומיות, לשיתוף פעולה בהפקת הזהב. בניגוד למתכות אחרות, הזהב נהנה מיציבות ומגמת עלייה במחירים".