ביהמ"ש לתעבורה: מלווה של נהג צעיר יכול לשבת גם במושב האחורי

פקודת התעבורה קובעת כי נהג צעיר (מתחת לגיל 21) אינו רשאי להסיע שני נוסעים, "אלא אם יושב לידו מי שכשיר להיות מלווה" ; ביהמ"ש: "ההגדרה המילולית למילה 'ליד' רחבה דיה לכלול גם את המושבים בספסל מאחורי הנהג"

בית המשפט לתעבורה בירושלים זיכה נהג צעיר מאשמת נהיגה בלא מלווה, לאחר שקבע כי המלווה רשאי לשבת גם במושב האחורי ברכב ואינו מחויב לשבת מקדימה, לצד הנהג.

פקודת התעבורה קובעת כי נהג חדש (3 חודשים מקבלת רישיון הנהיגה) מחוייב במלווה "במושב לצידו". בנוסף, נהג צעיר (מתחת לגיל 21) אינו רשאי להסיע שני נוסעים, "אלא אם כן יושב לידו מי שכשיר להיות מלווה".

השופט מרדכי כדורי ציין כי הפקודה אינה נוקטת לשון זהה באשר למיקומו של המלווה בשני המקרים. בעוד על מלווה של נהג ב-3 החודשים הראשונים לנהיגתו לשבת "במושב שלצידו" של הנהג, על מלווה של נהג צעיר לשבת "לידו" של הנהג. כדורי קבע כי "ההגדרה המילולית למילה 'ליד' רחבה דיה לכלול גם את המושבים בספסל שלאחר הנהג". גם בחינת כוונת המחוקק ופרשנות תכליתית של החוק מובילות למסקנה זו.

השופט הסביר כי חובת הליווי לנהג ב-3 החודשים הראשונים לנהיגתו נקבעה בשל חוסר מיומנותו וחוסר ניסיונו בנהיגה. לאחר שחלפו 3 חודשים נמצא הנהג בעיניו של המחוקק מיומן מספיק לנהוג ללא צורך בנוכחות מלווה לצידו. "אולם, שעה שמדובר בנהג שטרם מלאו לו 21 שנה, טרם חלפו שנתיים מאז שקיבל את רישיון הנהיגה והוא מסיע יותר משני נוסעים, נקבעה חובת הליווי על מנת לצנן את הרוחות, למנוע את הסחת דעתו על-ידי הנוסעים האחרים ברכב, ואת הפעלת הלחץ החברתי לנקיטת סיכונים".

במצב כזה, "מה לי אם יישב המלווה לצידו של הנהג או בסמוך לו מאחוריו?! בין כך ובין כך יהיה בנוכחותו כדי לצנן את הרוחות, למנוע מהנוסעים להסיח את דעתו של הנהג ולהפעיל עליו לחץ חברתי ליטול סיכונים".

בהערת אגב ציין השופט כי כשמדובר ברכב מסחרי גדול שבו כמה ספסלים, "מלווה היושב באיזה מהספסלים הרחוקים יותר אינו מצוי 'סמוך' או 'קרוב' לנהג". (ת' 16234/08).