מנכ"ל פובליסיס, מוריס לוי: "אני לא מאמין שהשוק יתאושש לפני אמצע 2010"

למרות הפגיעה בהכנסות הקבוצה, הפיטורים שבאופק וסגירת אתר Honeyshed - מוריס לוי, מנכ"ל קבוצת הפרסום פובליסיס, רואה במיתון הזדמנות לצמיחה, ומאמין כי רעיונות טובים יהיו מבוקשים לא פחות מאשראי

מוריס לוי, מנכ"ל פובליסיס גרופ, חושב שהמיתון מרגש. במהלך שיחה ארוכה אחרי הפרסום האחרון של דו"ח ההכנסות של פובליסיס גרופ (Publicis Groupe), הצביע מנכ"ל החברה האופטימי על כך שמחיר מניותיה עלה ב-6.57%, אבל גם דיבר בגילוי-לב על אפשרות לפיטורי עובדים, על סגירת אתר הקניות Honeyshed ועל מה שהוא "אוהב" במיתון הנוכחי.

* איך השתוותה שנת 2008 לשנת 2007?

כשמשווים את נתוני ההכנסות שלנו לאלה של קבוצת אומניקום, אפשר לראות שהיו כמה תחומים שבהם תפקדנו הרבה יותר טוב מהם. כמו כן, מצבנו היה טוב יותר מאשר בשנת 2007, וזאת בגלל הדברים שעשינו בשנה שעברה. ראשית, הובלנו מהלך אסטרטגי מצוין בכך שרכשנו את דיגיטאס (Digitas) ואחרי כן יצרנו את VivaKi, המספקת לנו עמדת הובלה בתחום הדיגיטלי, התחום היחיד הנמצא כיום בעקומת צמיחה. שנית, חיזקנו את עמדתנו בשווקים המתפתחים. ושלישית, חידשנו את היצע סוכנויות הפרסום שלנו: ליאו ברנט נהנתה משנה טובה וסאצ'י וסאצ'י דיווחו על שנה של הכנסות שיא".

* האם אי-פעם חווית דבר הדומה למשבר הכלכלי העולמי?

"מעולם לא, גם לא במהלך לימודי, אז המורים הסבירו על המשבר הכלכלי של 1929. מה שאנחנו רואים היום הוא דבר לא יאומן. טריליוני דולרים פשוט התאדו. השערוריות הגיעו לדרגים שלא נודעו, הבנקים נמצאים במצב קשה מאוד והמערכת הכלכלית כולה ניזוקה. זה יוצר חרדה אצל אזרחי כל העולם משום שאנחנו עומדים בפני המשבר הכלכלי הגלובלי הראשון בתולדות העולם. זהו דבר שהעסקים שונאים, כי אין באפשרותם לחזות את העתיד ולהתכונן לקראתו. סימני השאלה עצומים, ובמצבים כאלה יש כמה היסוסים, ולכן אני חוזה ששנת 2009 תהיה די עגומה עבור תעשיית הפרסום. נדמה לי שששת החודשים הראשונים יהיו קשים יותר מהשישה האחרונים. אני לא מאמין שהשוק יתאושש לפני הרבע השני של שנת 2010".

* וזה גורם לך לעצבנות?

"זה לא גורם לי להיות עצבני. האמת היא שזה אפילו מרגש אותי. כמובן שאיננו חסינים למשבר, ברור כי נושפע מהמיתון. אך החלטנו החלטות אסטרטגיות שהתבררו כחיוביות. חידשנו באופן ניכר את ההיצע שלנו בסוכנויות הפרסום ויצרנו את VivaKi, מה שנותן לנו פרופיל ייחודי בתעשייה. יש לנו דריסת רגל ברורה בשווקים המתפתחים, והדבר מאפשר לנו לפצות על השפעות המשבר הכלכלי - אם לא לגמרי, הרי שבאופן ניכר".

* מה בדיוק מרגש אותך במצב הנוכחי?

"אני מתרגש משום שזה דבר המוביל אותי לחשוב כיצד נוכל לגרום לחברה להיות יותר יעילה, איך נוכל להפחית את ההוצאות וכך לעזור ללקוחותינו, לזכות ביתרון המרבי מגודלנו ולדאוג כי הלקוחות שלנו הם המנצחים. כמו כן, זה גורם לי לחשוב על חברות חדשות, על מיזמים חדשים ועל ניצחונות חדשים של הלקוחות. אני מת על זה".

* ומה לגבי הצדדים השליליים, למשל סגירת אתר הקניות Honeyshed ופיטורי עובדים?

"סגירת Honeyshed היה דבר שהעציב אותי. אהבתי את המיזם הזה מאוד, ותמכתי בו במהלך כל התהליך. הבעיה עם Honeyshed הייתה שטרם קיבלנו את תגובות המפרסמים, ובתקופות כאלה המפרסמים אינם נלהבים לגבי דברים חדשים. המפרסמים מעוניינים לשים את כספם בחברות שעמדו בניסיון והוכיחו את עצמן. משמעותה של השקעה נוספת ב-Honeyshed - למרות שתמכתי בכך מהיום הראשון - הייתה עוד ועוד כסף לאורך שנים רבות, והיום אין לי את הזכות להשקיע בסוג כזה של מיזם ארוך-טווח ומסוכן, משום שכדי לממן כזה דבר יהיה עלי לפטר עובדים בתחומים אחרים".

* האם אתה חוזה פיטורי עובדים ב-2009?

"אני נזהר מאוד מפיטורים. לרוע המזל, יהיה עלינו לפטר כמה עובדים בחלק מהסוכנויות, וכמובן שנעשה זאת אם נהיה חייבים".

* האם משמעות הדבר שיש בידיכם תוכניות לפיטורי עובדים?

"כל סוכנות לגופה. ייתכן ונמצא את עצמנו במצב בו עלינו לפטר כמה אנשים. עם זאת, ייתכן שנמצא את עצמנו במצב בו עלינו לשכור עובדים חדשים".

* באילו אמצעים לחסכון תנקטו?

"ברצוננו להגביל את השימוש בפרילנסרים ובעובדים זמניים, וכמו-כן ברצוננו לקצץ את התקורה שלנו ב-10%".

מכוונים לסין והודו

נוכח הסיום הקשה של שנת 2008, מודה לוי כי היו לפובליסיס גם מספר נקודות שפל בשנה שחלפה. "נקודת השפל, במהלך חצי השנה הראשונה, הייתה עסקינו בתחום שירותי הבריאות, אך אלה התייצבו כצפוי במהלך חצי השנה השנייה, והופכים כעת יותר ויותר לנקודות אור. עוד נקודת שפל שחווינו הייתה מקצת מהמיזמים בתחום תכנון האירועים, שלא תפקדו בדיוק כפי שציפינו".

* תחום הדיגיטל הולך ונעשה חלק גדול מעבודתכם. האם בכוונתכם להמשיך בכיוון זה?

"ברצוננו להבטיח כי כל הקבוצה סופגת לתוכה את פעולות הדיגיטל וכי כמעט כולם יהיו 'אוריינים מבחינה דיגיטלית', משום שאיננו יכולים לומר ללקוח שבא אלינו בנושא, 'כעת נהיה חייבים לקרוא למומחים'. מה שעלינו לעשות במקצת השווקים הוא להגיע למאסה קריטית, ובכוונתנו לצמוח בשווקים כגון סין, הודו וכמה ממדינות אירופה. כמו כן, אנו בודקים כמה אפשרויות באמריקה הלטינית.

* מהן תוכניותיכם עבור המיזם הדיגיטלי VivaKi לשנת 2009?

"אנחנו מפתחים כלים חדשים ומשתפים פעולה עם פלטפורמות איכות קודמות. ראש 'מרכז העצבים' של VivaKi, קורט הכט, השיק זה מכבר רעיון חדש עם הרבה שותפות כגון יאהו ומיקרוסופט, בניסיון לפתח תקן כללי לפרסום הווידיאו באינטרנט".

* האם אתה מתכנן רכישות כלשהן?

"החדשות הטובות הן כי אנחנו נהנים מנזילות של 2.8 מיליון יורו, וברמה הזאת אנחנו נהנים מהיכולת לבצע רכישות. אבל אנחנו לא ממהרים לעשות את זה. ישנן רכישות קטנות שאנחנו יכולים לבצע, ואנחנו עובדים עליהן, אבל כרגע אין תוכניות לרכישות גדולות יותר".

* אילו מגזרים יהיו לדעתך חזקים ב2009-?

"בשנת 2009 אנחנו עומדים לראות את סוכנויות הקריאייטיב חוזרות בגדול, משום שהמפרסמים יזדקקו לרעיונות מצוינים".

מחפשים רעיון טוב

לגבי המגזרים הפחות חזקים של הקבוצה טוען לוי כי "אנחנו לא יכולים להגיד שהכל יהיה בעקומת עליה. אני מנסה להבין באיזה כיוון ינועו השווקים, ולהיות סביר בהנחותי. אין לכך שום קשר לאיכות העבודה של אנשינו. במונחי חוזק השירות, כשאתה נמצא במצבים כל-כך קשים וישנו כזה חוסר בהירות, יש מרכיב אחד שכולם זקוקים לו באותה הדחיפות כמו לכסף ולאשראי - זהו הרעיון הטוב. כאן בדיוק המקום בו אנחנו יכולים לייצר פתרונות יצירתיים המקשרים את המותג עם הצרכן בדרך שעשויה לשנות את התנהגות הצרכן ולגרום לו לקנות את המוצר".

* האם הלקוחות דורשים מהסוכנויות שלכם הנחות, האם יש קיצוץ בתקציבי הפרסום?

"אני מבין את הלקוחות בעלי הקובלנות ומזדהה איתם, ואני בהחלט מוכן לדון במצב ולראות מה באפשרותנו לעשות. עם זאת, אנו סובלים מהבעיות הארגוניות שלנו עצמנו, ולכן זה לא כל כך פשוט, אבל אנחנו מבינים את צרכי המפרסמים ומנסים לעזור להם".

* אילו מגזרים ימשיכו לסבול?

"מדובר בח'שודים הרגילים', יצרני המכוניות והמגזר הפיננסי, ואנחנו מצפים לראות בעיות גם במגזרים אחרים, כגון תעשיית הנסיעות. אבל אנחנו בהחלט רואים אפשרויות לצמיחה, משום שכמה מהמשווקים החליטו שלא לקצץ בהשקעות הפרסום שלהם. לכן אין מדובר במצב שבו כולם מתנהגים אותו הדבר. אנחנו צופים שאנחנו נהיה בין אלה שמצבם יהיה טוב יותר בתוך התעשייה".

התחזיות של מוריס לוי:

"יצרני המכוניות והמגזר הפיננסי ימשיכו לסבול, ואנחנו מצפים לראות בעיות גם במגזרים אחרים"

"המשבר גורם לי לחשוב על חברות חדשות, על מיזמים ועל ניצחונות של הלקוחות. אני מת על זה"

"ב-2009 סוכנויות הקריאייטיב יחזרו בגדול, משום שהמפרסמים יזדקקו לרעיונות מצוינים"

פובליסיס