השינויים שיכניס נתניהו בצמרת האוצר: אריאב, ענתבי וטרכטנברג יעזבו; אורן נשאר, בלינקוב בספק

בסביבת נתניהו לוחצים עליו לא להעניק לזליכה תפקיד כלכלי בכיר ; הידיעה לפיה הציע נתניהו לנגיד פישר להחליף כובע ולכהן כשר האוצר - ספין שנועד להבהיר שפישר יהיה האיש החשוב ביותר במשק אחרי נתניהו

ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, מתכוון להקים צוות מיוחד, מעין "מועצת על כלכלית", המורכב משילוב שלו עם נגיד בנק ישראל, שר האוצר ויו''ר המועצה הלאומית לכלכלה. הגוף הזה יהיה הקובע והמכריע, שכן נתניהו בונה על מתכונת של שיתוף פעולה הדוק מאוד בין כל הגורמים על בסיס יומי, כל עוד יש משבר בגזרה הכלכלית.

ישנם כמה דברים ברורים במפה הכלכלית החדשה שקורמת עור וגידים. ראשית כל, ביבי יהיה המוביל, המנווט והמכריע. שנית, אחרי ביבי בא פישר, שיהיה יד ימינו. הידיעה שהוציאו יועציו של נתניהו לפיה הוא הציע לנגיד להחליף כובע ולכהן כשר האוצר היא ספין לא מתוחכם שמיועד רק להעביר את המסר שפישר הוא יהיה האיש החשוב במשק אחרי נתניהו.

לנתניהו ופישר יצטרף יו''ר המועצה הלאומית לכלכלה חדש שיחליף את מנואל טרכטנברג. ירון זליכה רואה עצמו כמועמד אך אופיו ומספר השונאים המושבעים שהצליח לצבור באוצר, לא מאפשרים לנתניהו למנות אותו בתפקיד כה בכיר.

שר האוצר החדש יצטרך קצת לחפש את עצמו ואת מקומו בפאזל המתוקן. זהותו טרם ידועה והיא תלויה בעיקר במבנה הקואליציה ובשיקולים פוליטיים זרים לכלכלה.

גם שאר צמרת האוצר צפויה להשתנות כפי שהכרנו אותה עד כה. מנכ''ל האוצר, ירום אריאב, יוחלף. ידין ענתבי, הממונה על שוק ההון, יסיים את תפקידו בקיץ הקרוב. הממונה על התקציבים באוצר, רם בלינקוב, נותר עם סימן שאלה גדול, למרות נכונותו ורצונו להישאר בתפקידו, לפחות לעת עתה.

שוקי אורן, החשב הכללי, צפוי להחליף את בלינקוב במעמדו הנחשק. אילן לוין, הממונה על השכר באוצר, שרק עתה נכנס, גם צפוי להישאר וישחק תפקיד חשוב אם נתניהו יבצע, כפי שהיה במיתון הקודם, קיצוצים נרחבים בשכר במגזר הציבורי. מדובר במהלך שנראה כעת בלתי נמנע לצורך הקטנת הגרעון הטופח.

הממונה על שוק ההון

מכהן כעת: ידין ענתבי

סטטוס: לא נשאר

מדוע? ענתבי צפוי לסיים את תפקידו בקיץ 2009 לפי החוק עצמו וההערכות הן כי הוא אינו מעוניין להישאר. המשבר הפיננסי והירידה בערך נכסי הפיננסים של הציבור פגעו לא רק בתדמיתו אלא גם במעמדו, שכן הוא היה נחשב לאחד מהאנשים החזקים של האוצר.

באחרונה הוטחה בו ביקורת קשה מאוד, לפיה הוא לא פיקח נכון על המצב וההוכחה לכך היא הצורך ב"רשת ביטחון". מבקריו העיקריים הם שכניו מבנק ישראל, שכעת גם דורשים לעקור את אגף שוק ההון ממשרד האוצר ולהעבירו לתוך בנק ישראל. במקביל, יחסיו עם פישר התקררו. עם זאת, קשה לראות את שר האוצר או את ראש הממשלה "מפטר" את ענתבי אך קשה לראות אותם מבקשים ממנו להישאר.

מחליף פוטנציאלי: שני סגניו הבכירים של האגף ,יואב בן-אור ואריק פרץ.

מנכ''ל האוצר

מכהן כעת: ירום אריאב

סטטוס: לא נשאר

מדוע? מנכ''ל משרד האוצר הינו משרת אמון. אריאב הוא מינוי של אברהם הירשזון בכלל. גם רוני בר-און רצה להחליפו ולמנות במקומו את רם בלינקוב, אך האחרון סירב לקחת את התפקיד עקב חברותו רבת השנים עם אריאב. שר האוצר הבא ירצה לבטח מנכ''ל משלו.

בנוסף, אריאב נחשב לאיש "חלש" מדי לתפקיד הזה. מקורביו גם טוענים כי הוא לא מעוניין להמשיך. היחסים עם נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, התקררו לאחרונה על רקע חילוקי דעות סביב מבנה הפיקוח על שוק ההון הישראלי והענקת גמישות לבנק ישראל לקביעת שכרם של העובדים.

מחליף: תלוי אך ורק בזהותו של שר האוצר הבא כיוון שכאמור, מדובר במשרת אמון.

הממונה על אגף התקציבים

מכהן כעת: רם בלינקוב

סטטוס: כנראה נשאר

מדוע? בלינקוב הוא האיש הכי מזוהה עם רוני בר-און, שר האוצר הנוכחי, והוא לא הצליח להפריד את עצמו מהבוס. ביבי רואה בו איש בר-און ואין ביניהם יחס לבבי במיוחד. בנוסף, בלינקוב הוא הגורם הביקורתי ביותר כלפי בנק ישראל, בראשות פישר וכאמור פישר הולך לשחק במשק תפקיד מרכזי מאוד.

אם אכן הוא יישאר, שכן אין מדובר במשרת אמון אלא בתפקיד ציבורי כפוף לנציבת שירות המדינה, יש חשיבות רבה למעמדו העתידי. היום הוא האיש החזק ביותר באוצר והוא מנהל אותו בפועל. תחת ממשלת נתניהו הוא לא ייהנה ממעמד זה וספק רב אם הוא יהיה מוכן לשחק בתפקיד משני אחרי שהיה שחקן ראשי.

מקורביו של בלינקוב הכחישו בתוקף את שמועת עזיבתו ואמרו כי "רמי סבור כי ביבי הוא ברכה גדולה לאוצר".

החשב הכללי

מכהן כעת: שוקי אורן

סטטוס: בטוח נשאר

מדוע? כוחו של אורן עלה בקצב מסחרר מאז פריצתו של המשבר הכלכלי. הוא הוכיח כישורים רבים ולא מעט יצירתיות (קרנות מנוף, קרנות לעסקים קטנים ובינוניים, ניהול חוב, BUY BACK של אג''ח וכו').

יותר מכל, אורן הוא היום האיש המחובר ביותר והמוערך ביותר על ידי נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר. הם מתואמים ברמה גבוהה מאוד ואורן היה הראשון שהכחיש בתוקף את ההכפשות שהשמיעו לכאורה בכירי האוצר נגד פישר ואף שיבח אותו.

יו''ר המועצה הלאומית לכלכלה

מכהן כעת: מנואל טרכטנברג

סטטוס: לא נשאר

מדוע? נתניהו רואה בתפקיד זה תפקיד מפתח ומשרת אמון לכל דבר. השקפת העולם הכלכלית של היו''ר החדש חייבת להיות מתואמת לזו של ראש הממשלה. במקום טרכטנברג לא ייכנס איש פוליטי אלא איש כלכלה בכיר המקורב לנתניהו. טרכטנברג נחשב לאיש כלכלה מובהק ורציני אך הבעיה הייתה החשיבות שממשלת אולמרט העניקה לתפקיד. טרכטנברג נשמע מעט מאוד ובאוצר לא נתנו לו הרבה מקום ולבטח לא הרבה כבוד.

מחליף: המועמד הטבעי למשרה הוא ירון זליכה, החשב הכללי הקודם ואחד מאנשי האוצר השנויים במחלוקת בתולדות המשרד. בסביבת נתניהו לוחצים עליו שלא יעניק לזליכה תפקיד כלכלי בכיר, לאו דווקא עקב כישוריו הרבים, אלא בגלל אישיותו הבעייתית מאוד.

היחסים בין זליכה לפישר היו טובים אך הידרדרו בהמשך.