לאחר ההלאמה החלקית של סיטיגרופ: מוד'יס חותכת את דירוג האשראי לטווח-ארוך ל-"A3"

(עדכון) S&P חותכת תחזית הדירוג ל"שלילי" ; הממשל יזרים 25 מיליארד ד' לסיטיגרופ תמורת אחזקה מירבית של 36% - באמצעות החלפת מניות בכורה במניות רגילות ; הבנק מחק 9.6 מ' ד' בגין הפחתת מוניטין

הממשל האמריקני הסכים היום לבצע המרה של מניות הבכורה של סיטיגרופ שבבעלותו בסכום של עד 25 מיליארד דולר. מניות הבכורה נושאות ריבית גבוהה, הדורשת תשלום שנתי של מיליארדי דולרים מתוך ההון העצמי של סיטי, אך אם יומרו למניות רגילות, הדיבידנד השנתי של סיטי יהיה מינימלי, כיוון שגם ככה הבנק חתך את הדיבידנד ל-4 סנט למניה.

מחיר ההמרה של מניות הבכורה למניות רגילות נקבע על 3.25 דולר למניה לעומת שער של 2.46 דולר אתמול בוול סטריט. חלקו של הממשל במניות המיעוט של החברה יעמוד על 36%.

במקביל דיווח הבנק כי הפסיד 9.6 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2008.

ממשלו של הנשיא החדש ברק אובמה צפוי לדרוש מבנק סיטיגרופ לגייס הון במגזר הפרטי ולבצע שינויים בדירקטוריון ובמועצת המנהלים של הבנק כתנאי לקבלת סיוע מהממשל.

הדבר תואם את דבריו של הנשיא אובמה בנאום שנשא בפני הקונגרס, לפיו הוא יבחן באופן פרטני את הגופים המקבלים סיוע מהממשל ולא יעניק להם סיוע בצורה עיוורת ללא דרישה להתייעלות.

הממשל האמריקני איננו שש להזרים לבנק סכומים נוספים לאחר שבשנה שעברה הועברו לבנק 45 מיליארד דולר בכספי סיוע. חלק מהמהלכים המתוכננים בקרוב הם המרת מניות בכורה שבידי הממשל למניות רגילות. בממשל האמריקני פוחדים שקריסה של סיטי עלולה להוביל להעמקה דרסטית של המשבר הכלכלי החמור ממילא.

מנכ"ל הבנק ויקרם פנדיט מנסה לאשש את ביטחון המשקיעים לאחר שמניית הבנק צנחה אל מתחת לרמה של 2 דולר למניה, לראשונה מזה 18 שנה.

בן ברננקי, יו"ר ה'פד' אמר ביום רביעי השבוע כי ה'פד' אינו מעוניין בהלאמה מלאה של הבנקים שתמחק האחזקות של בעלי המניות ותעביר את הבנקים לשליטה מלאה של הממשל. ברננקי ציין כי הממשל האמריקני מתכנן לרכוש שיעור משמעותי ממניות המיעוט של חלק מהבנקים הגדולים בכדי לסייע להם.

מנכ"ל הבנק, פנדיט החל לפעול להנזלת נכסים של הבנק לאחר שאת 2008 סיכם הבנק עם הפסד שיא של 18.7 מיליארד דולר. בחודש שעבר, אמר פנדיט כי סיטי מתעתד למכור את בנק סיטיפייננשל שבבעלותו ואת חטיבת ביטוח החיים של הבנק פרימריקה בכדי לכסות על הפסדי הבנק.

בתוך כך, הודיעה סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית מוד'יס כי היא מורידה את דירוג כושר הפירעון של סיטיגרופ ל-"A3", הורדה של דרגה אחת מ-"A2". הדירוג החדש בינו דרגת ההשקעה השישית מלמעלה.

סטנדרד אנד פור'ס (S&P) הודיעה מציגה כי היא חותכת את התחזית לדירוג ל"שלילי". סוכנות הורידה גם את דירוג שטרי-ההון ההיברידים של הקבוצה הפיננסית.