שירותי גרירה חד-פעמיים: כמה זה עולה ומהו זמן ההמתנה?

מי שבחר שלא לשלם לחברת הביטוח תוספת של 150-300 שקל לשנה על שירותי גרירה, עלול לשלם מחיר גבוה בהרבה על שירותי גרר חד-פעמיים ; "גלובס" בדק 6 מוקדי גרירה ומצא פער של מאות שקלים בהצעות המחיר

שירותי גרירה הם היום תוספת נפוצה לביטוח הרכב, שעלותה 150-300 שקל לשנה. האם זה משתלם? נראה שכן. מבדיקה שערך "גלובס" עולה, כי ההפרשים בין מחירי הגרירה הנגבים על-ידי מפעילי גרר מזדמן עשויים להגיע למאות שקלים, וכך גם זמן ההגעה המובטח לנהגים התקועים - בין 20 דקות לשעתיים. במסגרת הבדיקה, שנערכה במתכונת לקוח סמוי, התקשרנו לחמישה מוקדי שירותי גרר מקריים וכן לשירות מוקד גרר חדש (*גורר-*3277) המופעל בטלפונים הסלולריים, ומקשר את המתקשר למרכז שירות המפנה אליו גרר מהעיר הסמוכה למקום בו עומד הרכב התקוע.

הפרטים שנמסרו למוקדי השירות של חברות הגרר בשעות הבוקר של יום הבדיקה היו זהים: מדובר ברכב מסוג סוזוקי ליאנה, שבדרך דרומה על כביש החוף , בסמוך לחדרה, החל "לגמגם" עד שנעצר בצד הדרך. הלקוח הסמוי ביקש לברר כמה יעלה לגרור את הרכב לחיפה או לחילופין לתל-אביב, וכמה זמן תארך ההמתנה.

הצעות המחיר שקיבלנו היו 530-700 שקל לגרירת הרכב למוסך באזור תל-אביב ו-550-600 שקל לגרירה למוסך באזור חיפה, לפני תוספת מע"מ.

כאמור, זמני ההמתנה שהובטחו נעו בין כחצי שעה לבין שעתיים. הצעת המחיר שהתקבלה באמצעות מוקד *גורר היתה בין היקרות, ועמדה על 600 שקל לשני היעדים.

עלות ביטוח גרירה לשנה נמוכה משמעותית מעלות הזמנת גרר באופן חד-פעמי, אלא שמרבית חברות שירותי הדרך והגרירה אינן מאפשרות רכישת מנוי גרירה ישירות דרכן. מרבית ביטוחי הגרירה מתבצעים דרך חברות הביטוח בצמוד לרכישת פוליסת ביטוח רכב, כריידר (רכיב נפרד). הכיסוי כולל לרוב תיקוני דרך קלים באמצעות ניידת שירות או גרירת הרכב למוסך מבוקש או לכל מקום בארץ אליו יבחר בעל הרכב לגרור אותו. המחירים אינם קבועים ועומדים על 150-300 שקל, בהתאם לחברה המבטחת, בסוג הפוליסה הכוללת, בהנחות שלהן זכאי כל בעל רכב בהתאם לוותק שלו בחברת הביטוח ולתביעות קודמות, ולעיתים גם בסוג הרכב המבוטח.

החברות מציעות הרחבות דוגמת "שירות 5 כוכבים", המבטיח שהגרר יגיע תוך שעה ממועד הקריאה (בניגוד לשירותי גרירה רגילה בהם ההמתנה עשויה לארוך מספר שעות), ולהסיע את המבוטח ליעדו.

חשוב לציין, כי במסגרת הביטוח יעדיפו החברות בחלק מהמקרים לשלוח למקום האירוע מכונאי רכב בניידת שירות. זה ינסה לאבחן את הבעיה במקום ולחלץ את הרכב ללא צורך בגרירתו.

למה צריך לשים לב כשמזמינים גרר?

שי אלמוג, מוסכניק ותיק ויועץ שירות במוסך "ארז פרטיות", מעניק כמה טיפים:

1. התייעצו עם המוסך: במידה שמדובר בתקלה שאירעה בשעות העבודה, או לחילופין במקרה שבו הרכב מטופל במוסך המפעיל שירותי חירום 24/7 באמצעות ביפר או מוקד טלפוני, מומלץ לפני הזמנת גרר ליצור קשר עם המוסך, לתאר את התקלה ולשמוע את עצתם.

2. גרר עם אבא: תמיד כדאי לבחור בגרר מחברה גדולה ומוכרת, אלא שצריך להביא בחשבון שלעיתים גם החברות הגדולות משתמשות בשירותי חברות גרר קטנות בשעות עומס ובייחוד בימי גשם.

3. לא לכל מוסך: מומלץ לגרור את הרכב למוסך המטפל, גם אם חברת הגרירה טוענת שפרק הזמן להגעת הרכב למוסך המבוקש יהיה ארוך במיוחד.

4. מתי להתעקש על גרירה? אם נדלקת נורת אזהרה בלוח השעונים או שברור כי מדובר בתקלת מנוע, צריך להתעקש על משלוח גרר ולא להסתפק בהגעת ניידת שירות עם טכנאי.

אם מדובר בתקלה חוזרת שתוקנה בעבר במקום על-ידי ניידת שירות, מומלץ להתעקש על גרירה על מנת לאפשר למוסך לאבחן את התקלה בפועל ולא לנסות לפענח את פשר התקלה אחרי שזו תוקנה לכאורה.

5. שמרו על השלדה: במידה שמדובר ברכב ששלדתו נמוכה יחסית, יש לשים לב שבעת העמסת הרכב על הגרר לא נפגע חלקו התחתון. אם החלק התחתון נפגע יש להסב את תשומת ליבו של הגורר על מנת שחברת הגרר תשפה את בעל הרכב בשווי הנזק.