הסכסוך בכביש 431 להכרעת מופז: יחליט האם לעכב את תשלום המענק לדניה סיבוס

שר התחבורה צפוי לקיים אחר הצהריים דיון בלשכתו בנוגע לליקוי הבטיחות שהתגלו לכאורה במעקות שהותקנו בכביש 431, ובסכסוך הקשה שפרץ בין מע"צ לזכיינית הכביש

שר התחבורה, שאול מופז, צפוי לקיים אחר הצהריים דיון בלשכתו בנוגע לליקוי הבטיחות שהתגלו לכאורה במעקות שהותקנו בכביש 431 ממודיעין לראשל"צ, ובסכסוך הקשה שפרץ בין מע"צ לזכיינית הכביש, חברת דניה סיבוס .

בדיון צפויים להשתתף נציגים מהחברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה), משרד התחבורה ואגף החשב הכללי במשרד האוצר.

כפי שפורסם ב"גלובס", במע"צ המליצו לשר התחבורה להקפיא את ההרשאה הזמנית לפתיחת הכביש שמשמעותה עיכוב תשלום מענק ההקמה לדניה סיבוס בגובה של כ-250-300 מיליון שקל.

דניה סיבוס, בניהולו של אילן בן גיגי, הודיעה אתמול למע"צ כי היא דוחה את דרישתה להחלפת מעקות הבטיחות בכביש בעלות הנאמדת בעשרות מיליוני שקלים. במידה ודניה לא תחזור בה מהחלטתה או תקבל אישור מיצרן המעקות, מע"צ תתקין בעצמה את מעקות הבטיחות כאשר העלות תקוזז ממענק ההקמה.

כביש רוחב 431 נפתח לתנועה בתחילת חודש פברואר לכל אורכו מפאתי ראשון לציון למודיעין ועד לחיבור עם כביש ירושלים-ת"א. לאחר פתיחת הכביש עתרה חברת טרפיטק טכנולוגיות, זכיינית יצרנית הפלדה האיטלקית מרצ'גליה בישראל, והמתקינה הרשמית של מוצריה, לבית המשפט המחוזי בירושלים בבקשה לסגור את הכביש. זאת, בטענה כי הכביש נפתח תוך ליקויים בטיחותיים קשים המסכנים את הנהגים.

טרפיטק טענה כי חלק נכבד ממעקות הבטיחות בכביש אינם מאושרים על ידי היצרן וכי התקנתם נעשתה בידי מתקינים משנה לא מורשים. בית המשפט דחה את העתירה על הסף בנימוק כי הוגשה בטרם מיצוי ההליכים המנהליים. אולם במקביל הגישה מעצ לדניה סיבוס בקשה להבהרות, ודרשה לבצע בדיקה מחודשת לכל מעקות הבטיחות בכביש.

בדניה סיבוס מציינים במכתב ששיגרו לועדת המכרזים כי רוב הליקויים עליהם הצביעו במע"צ כבר תוקנו ברובם וכי עד סוף השבוע יסתיים מבדק איכות מקיף לכל מעקות הבטיחות בכביש.

בחברה מודים כי לא קיבלו את אישור היצרן המקורי אך טוענים כי הדבר אינו מעיד בהכרח על ליקוי בטיחותי, "היעדרו של אישור אינו ליקוי בטיחותי ואיננו עילה מספקת (רחוק מכך) להחלפת קילומטרים רבים של מעקות בטיחות".

בחברה הלאומית לדרכים מסרו בתגובה: "לצערנו, הזכיין בחר שלא להתרכז בתיקון הליקויים ותחת זאת הוא פועל בניסיון להתנער ממחויבותו. החברה תמשיך לבצע בדיקות הבטחת איכות ותפעל על מנת להבטיח עמידה של הזכיין בתקנים".