2009 - השנה הכי גרועה לדיבידנדים מאז 1938

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] החברות זקוקות למזומנים ואפילו חברות במשקל כבד ובנקים גלובליים מפחיתים את התשלום לבעלי המניות המשקיעים רואים במגמה הוכחה לשוק דובי עתידי

לפי תחזיות של חברת S&P, השנה עשויה להירשם בהיסטוריה כשנה שבה קוצצו דיבידנדים בהיקף הגדול ביותר בשוק המניות האמריקני מאז שנת 1938. התחזיות נסמכות על רשימה הולכת ומתארכת של חברות בלו צ'יפ ברחבי העולם המפחיתות את הדיבידנדים שלהן.

הבנק הענק HSBC וחברות אמריקניות במשקל כבד כמו PNC פייננשל ואינטרנשיונל פייפר הצטרפו אתמול (ב') לרשימת החברות שהחליטו לחסוך מזומנים על-ידי הפחתת הדיבידנדים שלהן, שנחשבו עד כה ל"מקודשים". בכך החברות הללו יוצרות אצל המשקיעים בלבול גדל והולך. המשקיעים חיפשו עד כה מקלט בתשואות דיבידנד גבוהות, והאמינו שהן מאותתות על-כך ששוק המניות נסחר למעשה בתת ערך.

מהלומה נוספת

הפחתת הדיבידנדים מנחיתה מהלומה נוספת על אמון המשקיעים, שטרם התאוששו מהודעת ג'נרל אלקטריק בשבוע שעבר על הפחתה דרמטית בדיבידנד הרבעוני שלה - הפחתה ראשונה מאז שנת 1938. GE היתה ידועה כחברה המשלמת דיבידנדים מהגדולים בשוק האמריקני, בסך של 13 מיליארד דולר בשנה. היא הפחיתה את התשלום ל-4 מיליארד דולר בגילום שנתי.

לפי הנתונים של S&P, ב-1938 הופחתו הדיבידנדים שחילקו 500 המניות הנכללות במדד של החברה ב-36.3%. הקיצוץ השנה, לפי תחזית החברה, יגיע ל-22.6%, הגרוע ביותר מאז 1938. לדבריו של הווארד סילברבלט, אנליסט בכיר ב-S&P, "תזרים המזומנים חיוני לחברות, וכעת הצורך שלהן לשמור על מזומנים גובר על נכונותן לחלק דיבידנדים".

ג'יי.פי מורגן הפחית את הדיבידנד שלו בשבוע שעבר, וגם המשקיעים בחברות מגוונות כמו דאו כמיקל, מוטורולה ופייזר בארה"ב ואקסה ואליאנס באירופה, יסבלו מדיאטה רצינית בדיבידנד שלהם. קיצוצים כאלו מערערים את הרעיון שתשואות הדיבידנד הגבוהות של חברות בולטות הן איתות שורי למניות.

תשואת הדיבידנד הנוכחית של מדד S&P, שמתייחסת לעבר, כלומר תשלומי החברות עד לקיצוצים כאחוז משווי השוק שלהן, של 4%, היתה גבוהה בהרבה מתשואת אג"ח האוצר האמריקני לעשר שנים מאז השנה שעברה. תחזית הקונצנזוס לתשואת הדיבידנד של חברות S&P בשנת 2009 היא 3.49%.

חוששים גם באירופה

לעומת זאת, מדד פוטס"י-100 של המניות הכבדות בלונדון, מניב כעת תשואת דיבידנד של 5.46%, יותר מנקודת אחוז מעל התשואה בתחילת השנה (בגלל ירידת שווי השוק של החברות). אך המשקיעים חוששים כעת מפני קיצוץ בדיבידנד של חברות כמו BP או רויאל דאץ' של, שתורמות חמישית מסך הדיבידנד של המדד.

לדבריו של גארת אוונס, האסטרטג של UBS בבריטניה, "איננו צופים ש-BP או של יפחיתו את הדיבידנד שלהן, אך יש עדיין אי-ודאות רבה בהתחשב בחולשה המתמשכת של מחירי הנפט."

תשואת הדיבידנדים שחולקו בעבר של 600 מניות מדד דאו ג'ונס האירופי עלתה ל-5.27% כעת בהשוואה ל-4.79% שנרשמו בתחילת השנה.