הנק גרינברג תובע 70 מיליון דולר מ-AIG בשל "דיווחים כוזבים"

אתמול נודע כי ברבעון הרביעי רשמה AIG את ההפסד הגדול ביותר בתולדות המגזר העסקי בארה"ב: 61.7 מיליארד דולר

מוריס "הנק" גרינברג, לשעבר מנכ"ל חברת הביטוח AIG, הגיש נגדה תביעה בגין מרמה במסחר בניירות ערך. אתמול (ב') נודע כי ברבעון הרביעי רשמה החברה את ההפסד הגדול ביותר בתולדות המגזר העסקי בארה"ב: 61.7 מיליארד דולר.

גרינברג, בעל המניות הפרטי הגדול ביותר של AIG, טוען שהחברה מסרה דיווח כוזב שהציג את מצבה הפיננסי כטוב יותר מאשר במציאות, והסוותה את ההפסדים שספגה מ-CDS לגידור סיכון כנגד חדלות פירעון על אג"ח בהיקף של 527 מיליארד דולר.

גרינברג טוען כי "דיווחיה הכוזבים והשמטותיה המשמעותיות" של AIG גרמו לו לרכוש מניות במחיר מנופח במסגרת תוכניות פנסיה נדחית, וכי בשל כך הוא הפסיד למעשה כמעט את כל השקעתו, לאחר שנודע היקף ההפסדים של החברה.

ב-30 בינואר 2008, המועד שבו ביצע גרינברג לטענתו את הרכישה של מניות AIG באמצעות תוכניות הפנסיה, נסגרה מניית AIG במחיר של 54.37 דולר. אתמול (ב') נסגרה המניה ב-42 סנט בבורסת ניו יורק.

גרינברג דורש מהחברה לשלם לו את הפער בין הסכום ששילם עבור המניות והסכום המבוסס על שוויין הנוכחי של המניות, ואף להשיב לו תשלומי מס בשווי כולל של יותר מ-70 מיליון דולר.

ברשימת הנתבעים בתביעה שהגיש גרינברג מופיעים שמותיהם של אנשים פרטיים, כולל מחליפו של גרינברג בתפקיד מנכ"ל AIG, מרטין סאליבן, וג'וזף קסאנו, לשעבר מנהל יחידת המוצרים הפיננסיים של החברה, שהנפיקה רבים מה-CDS. אחד מדוברי AIG אמר שהחברה בוחנת את התביעה, ומתכננת לפרסם תגובה להאשמות.

גרינברג ניהל את AIG במשך קרוב לארבעים שנה, והודח במארס 2005, כאשר התובע הכללי של מדינת ניו יורק, אליוט ספיצר, פתח בחקירת עסקאות שבהן היתה מעורבת החברה.

אתמול (ב') דיווחה AIG על הפסד ברבעון הרביעי של 2008, שהוביל להפסד בסך 99.29 מיליארד דולר בשנה כולה, בעיקר ממחיקות בגין CDS, אג"ח משכנתאיות ואג"ח רעילות אחרות.

עקב החרפת מצבה של AIG הושיט הממשל בארה"ב סיוע נוסף לחברה, שתקבל הזרמת הון חדש בסך 30 מיליארד דולר. אשתקד העניק הממשל ל-AIG סיוע בשווי כולל של 150 מיליארד דולר, ובתמורה קיבל אחזקה של קרוב ל-80% בחברה.