אספן סיני מסרב לשלם 36 מיליון דולר עבור העבודות שרכש מאוסף איב סאן לורן

האספן, שרכש את העבודות היקרות ביותר במכירה, טוען כי הפסלים - ראש שפן וראש עכברוש - שייכים לממשלת סין

אספן סיני הודיע כי אין לו כל כוונה לשלם את 36 מיליון הדולרים שהציע עבור עבודות במכירת אוסף האמנות של איב סן לורן בפריז. האיש, סאי מינגצ'או, העוסק גם במכירות פומביות של אמנות, הציע את הסכום הגבוה ביותר - 18 מיליון דולר כל אחד בעבור שני פסלי ברונזה - ראש שפן וראש עכברוש - שהוצעו שם למכירה (4 מיליון דולר נוספים משולמים כעמלות.

מדובר בפסלים שמקורם בסין, משנת 1750. ממשלת סין התנגדה למכירתם בטענה כי נבזזו על-ידי כוחות בריטים או צרפתים מטירה קיסרית סמוך לבייג'ינג במהלך מלחמות האופיום במאה ה-19. במקור הם היו חלק מפסל של גלגל המזלות מסביב למזרקה בגן הטירה. מקום הימצאם של שבעה מתוך 12 הפסלים ידוע, אך חמשת הנוספים טרם אותרו. לפני המכירה הפומבית ניסו נציגי סין לעצור את מכירתם של הפסלים באמצעות צו בית משפט. ברם, הערכאות הצרפתיות התירו את העמדת הפסלים למכירה, לאחר שמומחים מהמערב אמרו כי בעוד שייתכן מאוד כי מבחינה מוסרית הצדק עם סין, אין בסיס חוקי לטענתה לבעלות היסטורית על הפסלים.

מינגצ'או אמר כי הוא מייצג גוף בלתי ממשלתי, וכי השתתף במכירה הפומבית כאקט מחאה פטריוטי. יש לציין כי נהוג לבדוק את יכולותיהם הפיננסיות של הקונים במכירות פומביות לפני שמתירים את השתתפותם - כך שסביר כי הסכום שנקב אכן עמד לרשותו של מינגצ'או. כריסטי'ס, שניהלו את המכירה, סרבו לאשר או להכחיש את אמינות טענתו של מינגצ'או כי הוא האיש שרכש את הפסלים - הצעת המחיר הזוכה הייתה אנונימית, ובית המכירות דבק במדיניותו שלא לפרסם שמות קונים. עם זאת, הדגישו בכריסטי'ס כי אינם מוסרים עבודות אמנות שנרכשו במכירה פומבית בלי לקבל תשלום בפועל, כך שהפסלים הם עדיין רכושו של בן זוגו של מעצב האופנה המנוח, פייר ברז'ה.

האחרון הכריז לפני המכירה הפומבית כי ימסור את הפסלים לידי סין אם "תתחייב לשמירה על זכויות אדם, תעניק לעם הטיבטי את חירותו, ותקבל בזרועות פתוחות את הדלאי לאמה".