מזוז סומך על לדור

החלטתו לזמן את סניגורי אולמרט לשימוע מעידה על אשראי מקצועי לפרקליט המדינה

במהלך 4 שנות כהונתו של ערן שנדר בתפקיד פרקליט המדינה, לא זכור ולו מקרה אחד שבו נטל על עצמו את הייצוג בפועל בשם המדינה והופיע כפרקליט בבית המשפט. שנדר, שלא נחשב לסמכות מקצועית בעלת שיעור קומה בתוככי הפרקליטות, לא המשיך את המסורת מימים עברו שבה נטלו על עצמם פרקליטי המדינה, ולעתים גם היועצים המשפטיים לממשלה, את התפקיד לייצג את המדינה בהליכים משפטיים חשובים ויוצאי דופן, כפי שעשו בעבר חיים כהן שנשא בשני התפקידים, גדעון האוזנר ואפילו יוסף חריש.

כבר עתה אפשר לומר שכהונתו של משה לדור כפרקליט המדינה תיזכר, לפחות בהיבט זה אבל בוודאי לא רק בו, באופן שונה. לדור נטל על עצמו את תפקיד הייצוג בהליך השנוי במחלוקת של זימונו של משה טלנסקי למתן עדות מוקדמת בבית המשפט המחוזי בירושלים, וניהל את חקירתו הראשית של העד המרכזי בפרשה שהחשוד בה הוא ראש הממשלה היוצא אהוד אולמרט.

החלטתו של לדור לשים את כל יוקרתו המקצועית על פרשת מעטפות הכסף, עוד לפני שהיועץ המשפטי לממשלה מני מזוז קיבל החלטה רשמית על העמדתו של אולמרט לדין, מעידה על ביטחון עצמי רב בהיבט המקצועי. ההחלטה השבוע לזמן את סנגוריו של אולמרט לשימוע לפני קבלת החלטה סופית מעידה על כך שגם מזוז מעניק אשראי מקצועי רב לפרקליט המדינה שלו, שהגיע לתפקיד כשבאמתחתו ותק וניסיון בתחום הפלילי, בניגוד לקודמו.

ואגב השימוע הצפוי לאולמרט, יש מידה מסוימת של עזות מצח שפוליטיקאי הנושא בכהונה בכירה איננו אמור לעבור. אבל ראש הממשלה היוצא כנראה לא שמע עליה. אתמול צוטטו "מקורביו" כאומרים שהחלטת היועץ מזוז "לפצל בין השימועים" הצפויים לו בפרשות ראשונטורס וטלנסקי, היא "עינוי סיני וחוסר הגינות משווע".

כוונתם היא לכך שלאולמרט צפוי שימוע בחודש אפריל בפרשת ראשונטורס, שעליו הוחלט כבר לפני כמה חודשים, ואילו השימוע בפרשת טלנסקי, שייערך בעקבות החלטת היועץ מתחילת השבוע, יתקיים חודש או חודשיים אחריו. מטרתו של אולמרט היא כמובן לדחות עוד יותר את השימוע הצפוי לסנגוריו בחודש הבא בפרשת ראשונטורס, ולהרחיק לעבר העתיד הרחוק את מועד ההחלטה הסופית של מזוז להעמידו לדין.

אם ראש הממשלה היוצא מחפש חוסר הגינות ביחסיו עם מערכת אכיפת החוק, טוב היה עושה אם היה מביט קודם כל במראה. במהלך כל תקופת החקירה הוא נקט כל תרגיל אפשרי ועשה שימוש בכוח הנתון לו מעצם כהונתו כראש הממשלה כדי להפריע ככל שניתן לחקירה ולעכבה עד כמה שניתן. אף נחקר אחר לא יכול היה להכתיב לחוקרים מתי לבוא, להקציב להם פרקי זמן מוגבלים ועוד לבזבז חלק מהפגישות כדי לבוא בטרוניות כלפיהם. לאחר שהתקבלה ההחלטה לזמנו לשימוע בפרשת ראשונטורס פעל אולמרט כדי לדחות את מועד השימוע בתואנה שהוא עסוק בניהול המבצע הצבאי בעזה ובהמשך בשל מערכת הבחירות, כאילו אלה משביתים את יכולתם של עו"ד אלי זהר וחבורתו להתכונן לקראת השימוע.

כעת נסגר המעגל: את העינוי הסיני שבסדרת השימועים מבקש אולמרט לפתור לא באמצעות הקדמת השימוע בפרשת טלנסקי וקיומו באותו מועד שנקבע גם לעניין ראשונטורס, אלא בדחייה של שניהם למועד בלתי ידוע. זאת, אף שלכאורה את השימוע בפרשת טלנסקי אפשר היה לקיים כבר היום: הסנגורים אינם יכולים לטעון שדרוש להם זמן נוסף כדי ללמוד את חומרי החקירה, מאחר שאת כל הראיות ותמלילי החקירה הם קיבלו עוד לפני מועד עדותו של טלנסקי בבית המשפט, כהכנה לחקירה הנגדית.

נס לא קרה

יעברו ככל הנראה כמה שנים עד שמשרד המשפטים יתאושש מהטראומה שנגרמה לו עקב כישלון הפרויקט להקמת מערכת מחשוב מרכזית, לפני כשנה וחצי. הכישלון באפיון מערכת המחשוב החדשה, שהיתה אמורה לקרב את סטנדרט העבודה בפרקליטות לימינו אלה הוביל לקרע בין המשרד לבין חברת "נס טכנולוגיות", ולתביעה יוצאת דופן שהגישה המדינה לפני כחודש נגד נס על סך 79.5 מיליון שקלים, בבית המשפט המחוזי בירושלים. לתביעה צורפה חוות דעת מקצועית מטעם ד"ר דניאל קרת, מומחה לתחומי מחשוב ומערכות מידע, שבחן את התנהלותם של נס ושל משרד המשפטים במהלך שנות העבודה המשותפת.

מחוות הדעת עולה שחברת נס התעקשה לאורך כל התקופה לבסס את מערכת המחשוב בפרקליטות - שכונתה "תנופ"ה" (תכנון ניהול ובקרה פרקליטות המדינה) - על מערכת המחשוב שבנתה נס למערכת בתי המשפט ("במ"ה"). המחלוקת נבעה בשל חוסר הסכמה על משמעותו של משרד שהופיע בחוזה הראשוני בין הצדדים: "לממש במסגרת הפרויקט את תוצרי במ"ה לצורכי הפרקליטות, המהווה גורם מרכזי המתנהל מול מערכת בתי המשפט, כך שהמערכות יהיו מתואמות זו עם זו באופן מיטבי".

לדעת המומחה קרת, הפרשנות שהעניקה נס לסעיף היתה שהמערכת שתיבנה עבור הפרקליטות היא למעשה אותה מערכת שהוקמה בפרויקט במ"ה בתוספת השינויים הנדרשים לפי מסמכי האפיון של הפרקליטות. ואולם משרד המשפטים טען כי מדובר בהקמת מערכת "המנצלת את המקסימום שיש בבמ"ה לצרכיה, אך הדבר החשוב ביותר הוא הרשום במסמכי האפיון ואם חלק ממערכת במ"ה איננו עונה בצורה מספקת אזי יש לפתח חלק זה מהתחלה". במשך שנה וחצי התקוטטו הצדדים על פרשנות הסעיף, עד שחברת נס נענתה והסכימה לפתח מחדש חלקים ניכרים מהתוכנה.

"אחת הסיבות המרכזיות שהוחלט לפנות לחברת נס ללא מכרז היא העובדה שהיא סיפקה בעבר להנהלת בתי המשפט את מערכת במ"ה", נכתב בתביעת משרד המשפטים, שהוגשה באמצעות משרד יגאל ארנון, "עם זאת, המשרד הבהיר לחברה כבר מהשלב הראשון שדרישתו איננה לשדרוג של מערכת במ"ה אלא לקבלת מערכת חדשה".

אף שעלותו של הפרויקט היתה אמורה לעמוד על 35.9 מיליון שקל, בוטלה ההתקשרות בין הצדדים במהלך 2007 בשל דרישת נס לתוספת של 12 מיליון שקלים. סכום התביעה לוקח בחשבון בסופו של דבר את כל הנזקים שנגרמו לעבודת הפרקליטות בשל קריסת פרויקט המחשוב.

הקטטות של פרידמן

ראש לשכת עורכי הדין לשעבר, ד"ר שלמה כהן, לא הופיע לישיבת המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין, שהתקיימה בסוף חודש ינואר. מי שכן הגיע לאותה ישיבה הוא שר המשפטים פרופ' דניאל פרידמן, במטרה לסכם את כהונתו. "אני לא בטוח שאנחנו מסכמים את תקופת פרידמן", העיר ראש הלשכה הנוכחי, עו"ד יורי גיא-רון, "לא בטוח שהשר הנוכחי לא יהיה גם השר הבא".

כהן אמנם לא הופיע לישיבה, אך מי שייצגה אותו שם היתה עו"ד חוה מרצקי, שהגיעה עם נאום כתוב מראש - שעליו חתום ראש הלשכה הקודם. "ההתרגשות הרבה שליוותה את בחירתך ומלווה את עזיבתך", כתב כהן לפרידמן, "מלמדת שהבאת אתך רוח רעה. בישראל, כמו בדמוקרטיות אחרות, יש קבוצות בעלות כוח שאינן אוהבות את הריסון שבשלטון החוק והן חפצות לכרסם בו. תמיד יימצאו הפוליטיקאים שישמשו להם לפה, וינסו להפיק רווח פוליטי מעמדה זו. אבל קשה מאוד למצוא בהיסטוריה המודרנית משפטנים בכירים שנתנו ידם למהלכים כאלה, ואתה נמנה עם הרשימה הזו. אך למרבה השמחה, נכשלת בכל ניסיונותיך להעביר מהלך חקיקתי שנועד ליישם את האידיאולוגיה המסוכנת שהבאת עמך לתפקידך".

הדברים עוררו סערה בישיבה, אבל פרידמן התעקש להשיב לדברים, וחשף אגב כך חלק מהתסכול שהוא נושא עמו במהלך תקופת כהונתו כשר המשפטים. "שמעתם את אוסף הסיסמאות שכתב ד"ר כהן, אלה דברים שאני נתקלתי בהם לאורך כל כהונתי", הוא אמר, "טוענים לגבי הצורה שבה עשיתי את הדברים, אז אני רוצה לומר שחלק גדול מהצורה - זה לא אני עשיתי. מה שקרה הוא שהשופטים, והשופטים בדימוס, בהחלט הצליחו. היתה התנגדות של מקהלה מתוזמרת שהעבירה את העניין למישור האישי, והיא הצליחה. כמו שהולך אדם ברחוב ומישהו תוקף אותו, אז אומרים 'תראו, האיש הזה מעורב בקטטה'".

ההתפתחויות האחרונות במו"מ הקואליציוני מרמזות שגיא-רון כנראה צדק: לפי שעה לא נראה שפרידמן הולך לשום מקום.