מכבי? היתה פעם קבוצה כזאת

חילופי מאמנים, חילופי שחקנים, פיטורים, פרשיות במועדוני לילה. זה מה שנשאר ממועדון הכדורסל של מכבי ת"א

1. בניגוד לפרסומת הוותיקה לפלאפון, נדמה שכאן נגמרות המילים עוד לפני שהתחלנו לדבר. כי איזה כותרת עוד אפשר לתת כאן למה שמתחולל במכבי ת"א כדורסל? הזמן הצהוב? לא עוצרים בצהוב? צוללת צהובה? הראו לי ביטוי אחד עם המלה "צהוב" שלא נשחק כאן כבר לגמרי, וזכו בכרטיס למשחק הבית האחרון של מכבי ביורוליג, בשבוע הבא נגד ברצלונה.

האמת, אתם לא צריכים אותי: מספיק יהיה לעבור ליד ההיכל ביום חמישי הבא ויש סיכוי סביר שתישאבו פנימה מהוואקום.

באופן מפתיע, לא ההדחות של קטש ואפי בירנבוים ולא התקריות של ביינום ופישר, מספרות את הסיפור העצוב של מי שהיתה עד לא מזמן "הקבוצה של המדינה". אם תרצו לשים אצבע על קו השבר של הצהובים, אתם מוזמנים לבחון את פיטוריו של ראש מחלקת הסקאוטינג במועדון, דני גוט. לכאורה מדובר באירוע זניח על רקע הטלטלות שעוברות על המועדון הזה לאחרונה, אבל בעוד שליקויים מקצועיים אפשר לתקן, ושחקנים שלא פוגעים ניתן להחליף, הרי שהחיסול של מה שנראה כמעשה התבונה היחיד במכבי של השנה האחרונה, מחייב עיון נוסף.

גוט מונה לתפקיד כלקח חשוב ממצבה של מכבי בעונה הקודמת: ההבנה כי יהיה קשה מאוד להתמודד עם התקציבים הגדולים של הקבוצות הבכירות ביבשת, הביאה למסקנה כי צריך להיות מתוחכם: לאתר זרים שאינם בעלי שם, אבל יוצרים יחד שלם הגדול מסך חלקיו (כמו שסייע גוט לבנות בהפועל חולון של העונה הקודמת), וכן איתור של שחקנים בעלי פוטנציאל רגע אחד לפני שהוא מתממש. או במילים אחרות, לנסות, ממש כמו שעשה בכדורגל קרלוס קירוש עבור אלכס פרגוסון - למצוא את הכריסטיאנו רונאלדו של המועדון כשהוא עוד בן 17. מדובר בתהליך ראוי של הסקת מסקנות ותכנון לעתיד. זו היתה אולי הנקודה היחידה שבה מישהו במכבי הסיק מסקנות ותכנן לעתיד.

ארבעה מאמנים עבדו במכבי בשנתיים האחרונות, כולם התבקשו לספק את הסחורה במזומן. אף אחד מהם לא נשאל, קל וחומר לא ענה, אם יש לו חזון לגבי עתידה של מכבי, בעוד שנתיים, שלוש או חמש. כולם התבקשו למכור אשליות בקיץ, כדי לסייע לקמפיין המנויים ולמו"מ מול הטלוויזיה. יציבותו היחסית של הסגל, הנשק של מכבי גם בעונות פחות טובות, רוסק עד עפר, ללא כל סיבה מקצועית הגיונית זולת תחושת הפאניקה ש"מוכרחים לעשות משהו, ומיד!".

בדבר אחד לפחות לא יכולים אוהדי מכבי לבוא בטענות לקבוצה: אין עוד קבוצה באירופה שאוהדיה זכו לראות כל כך הרבה שחקנים זרים במהלך השנתיים האחרונות. תודו שגם זה משהו.

גם כמי שאינו נמנה על אוהדי הקבוצה, היה לי עצוב לשמוע אמש (ד') את שמעון מזרחי בראיון מברלין ל"חדשות הספורט", רגע לאחר שאפסו סיכוייה של מכבי להעפיל למשחקי ההצלבה. מזרחי אולי לא נשמע מתלהב גם אחרי ניצחונות גדולים, אבל אמש הוא נשמע אומלל באמת. למרות אינטונאציה על סף דמעות, הוא לא היה מוכן להודות שהעונה האירופית של מכבי היא כישלון (ואף נזף במירי נבו שהעזה לשאול על כך), בטענה ש"עברנו הרבה טלטלות העונה, היו חילופי מאמנים" (באמת? ומי בחר את המאמנים הקודמים, גרם לטלטלות והחתים את המאמנים החדשים?).

אבל אתם יודעים מה, לפעמים לא צריך אפילו לנתח את המילים. מספיק לשמוע את המנגינה, וזו שבקעה מגרונו של האיש שהיה לאייקון הבולט ביותר של מכבי בארבעים השנים האחרונות, דמתה יותר לרקוויאם מאשר ל"לקום מחר בבוקר עם שיר חדש בלב".

2. הנה מילכוד היורוליג של מכבי ת"א: כדי לשמור על מעמדה בישראל, היא חייבת להצליח באירופה. כי אם מכבי לא יכולה להשפיל "עבורנו" את הגויים בכל יום חמישי, מוטב כבר להישאר עם הכדורסל העלוב אך המרתק מתוצרת מכבי חיפה וחולון. אבל כדי להצליח ביורוליג צריך כסף, ומכבי גם בעונה המתוקצבת ביותר בתולדותיה היא לא יותר מ"הפועל ירושלים של היורוליג". כלומר, רמה בפני עצמה, אבל מספיק טובה רק לדרג השני.

אולי כדאי למכבי ללמוד דווקא מאחד מאוהדיה, הבעלים של קבוצת הכדורגל של מכבי חיפה שהבין שאין טעם לנסות ולהתחרות באוליגרכים. יעקב שחר המשיך לעשות את אותם דברים שהפכו את המועדון שלו למה שהוא, וחיכה עד שהגל העכור (מבחינתו) יעבור.

אם מכבי תחזור אל היסודות הניהוליים שהפכו אותה למותג הספורט המצליח ביותר בישראל, היא עוד תקצור את הפירות. ראשית יש להחזיר את השלטון לידיו של שמעון מזרחי. אם המיליונים של כץ ופדרמן ממילא לא מביאים תוצאות, הרי שהמחיר הניהולי שהם גובים גדול מדי עבור הקבוצה. אחר כך צריך להחתים מאמן שיחזיר את מכבי ליסודות הבריאים של הכדורסל, ולא יעסוק בהתנצחויות או במופעי סטנד-אפ מול התקשורת. פיני גרשון הוא מנצח נפלא לתזמורת של נגנים מעולים (שאראס, פארקר, וויצ'יץ') ולא קבלן שלד, מה שמכבי צריכה יותר מכל כרגע.

התוצאות לא יגיעו מיד, אבל כשהשכר הוא תמצית המכביזם, הרי שאפילו צניחה של 50% במכירת המנויים לעונה הבאה, היא תשלום סביר. כל מי שינסה פיתרון אחר עבור הקבוצה הזאת, עלול למצוא את עצמו בקרוב נמלט אל מחוזות הנחמה של זמנים אחרים, עם רלף קליין המנוח על הקווים, ומיקימוטי יבדל"א על הפרקט. בדיוק כמו שקרה לרבבת אוהדי מכבי רק לפני שבוע.

רוצה לקבל את כל הטורים של קיפניס ישירות לתיבת המייל שלך? הירשם עכשיו לניוזלטר והתראות ספורט